Zenel Batagelj: Odgovorne kompanije u kriznim vremenima moraju da “poture rame”

Zbog čega je tržište Srbije predvidivo, zašto kompanije u kriznim vremenima moraju da “poture rame”, i kakvu transformaciju će doneti primena alata na bazi veštačke inteligencije u brandiranju proizvoda, govori za WebMind marketing stručnjak iz slovenačke kompanije “Valicon” Zenel Batagelj.

Vreme Čitanja: 2 min

zenel-batagelj-1089-fi

Preuzeto: STA / Zenel Batagelj Valicon

WEBMIND: Kako iz pozicije slovenačkog marketing stručnjaka gledate na kompanije iz Srbije?

Batagelj: Mislim da je srpsko tržište predvidivo. Takav utisak se stiče zato što ono kopira koncepte koji su dobro prošli u razvijenim zemljama. Svi veći problemi koji postoje na tržištu Srbije nama su poznati. Firme iz Hrvatske, što se tiče okruženja, preuzele su incijativu iz ugla marketinga i rade dobre stvari. Prvi jezik u svetu marketinga na ovom prostoru je engleski, odma zatim sledi hrvatski. Postoje srpski brendovi koji dobro rade. Kompanija u kojoj radim sarađuje sa Atlantik grupom. Očekujem interesantne događaje na važem tržištu kafe.

WEBMIND: Kako Slovenija izlazi na kraj sa konkurencijom koju joj prave kompanije zemalja članica EU?

Batagelj: Slovenci su uvek prosek u EU po pitanju svega, bilo koja statistika će to pokazati. Hrvatska je malo ispod, a onda slede ostale zemlje. To što rade velike kompanije u Hrvatskoj i Sloveniji sada, to moraju da rade srpske kompanije.

WEBMIND: Šta je potrebno da uradi odgovorna kompanija u vremenu krize?

Batagelj: Kriza je dotaknula dno i sve analize kažu da će povratak u normalu trajati još 30 meseci. Svaki put kada se dogodi neka strašna stvar, ljudi kao potrošači reaguju u strašnim ekstremima. Treći talas korone je bio najgori, ali nam je dosta bilo kovida i samo smo hteli da prođe. Šta nam to govori – kada se dogodi neka kriza, ona će u nekom trenutku da nestane i izbledi. Pitanje je kako preživeti. Kada je kriza, brend mora da “poturi rame”, i onom potrošaču koji je dugo verovao u njega mora povratiti poverenje kako bi nastavili sa uspešnom saradnjom.

To se odnosi i na odricanje od dobiti zarad višeg cilja, a to je istinsko zalaganje za potrošača. Ako neko mora da mu pomogne, to je veliki brend. Kriza je veliki prilika za svaki brend da kaže “mi smo uz tebe, prilagodićemo se tvojim potrebama”. Somersby se npr. odrekao 10 odsto prodaje. Za svesno odricanje od prihoda potrebna je velika hrabrost. To je odgovoran pristup u poslovanju. Problem savremenih kompanija je što nakon kratkog perioda menjaju rukovodstvo, što proizvodi problem izostanka kontinuiteta. Mnogi na čelnim pozicijama se pitaju da li oni da povuku taj neki veliki potez ili da prepuste drugom. Obično prepuste i oslobode se odgovornosti.

WEBMIND: Koje su mogućnosti alata veštačke inteligencije u brendiranju proizvoda?

Batagelj: Na našem prostoru vlada sistem – svaki proizvod treba imati novi brend, a to je teško održati. Potrebna je konsolidacija, i nužno je odredeljenje za prioritet u prodaji. Veštačka inteligencija je pokazali neverovatno veliku korist u brendiranju proizvoda. Pre smo radili dosta istraživanja tržišta kako bi se odlučili na neki korak, imali smo dosta brifinga, agencije su pravile dizajn buduće kampanje koji je dobrim delom bio bezveze. Alati koji rade na bazi veštačke inteligencije su doneli mogućnosot da za pet ili šest sati dobijete neverovatne mogućnosti dizajna. To je jaka inovacija, i za sada nije skupa. Veštačka inteligencija će totalno promeniti procese u firmama. Mislim da nas očekuje hiper produkcija brendova. Pametne firme će biti agilne i imaće bolji uvid u tržište.

Profesor književnosti zagubljen u odajama ekonomskog, tech i IT novinarstva.

Prijavi se na novosti.