Appleova kultna reklama za Macintosh, jednostavno nazvana „1984“ i zasnovana na istoimenom romanu Džordža Orvela, predstavljala je figuru „Velikog brata“ koja se obraća hordama ljudi sa ogromnog ekrana i ženu koja beži od policije kako bi razbila ekran čekićem.
Drugačije od bilo koje reklame
Kada se sada gleda, to je oličenje 1980-ih – CRT televizori, dramatični glasovi i velika kosa. Ali tada, to je bilo drugačije od bilo koje reklame koju je svet do tada video.
„Prodali su kompjutere u vrednosti od 150 miliona dolara za 100 dana“, kaže David Stublei – stručnjak za sportski marketing i autor knjige Gamechangers and Rainmakers: How Sport Became Big Business – u intervjuu za CNN Sport. „Cela reklamna industrija je jednostavno stala i rekla: „Šta se upravo dogodilo? Kako se to dogodilo?“
Čovek iza reklame – Ridli Skot
Možda je teško poverovati, ali Super Bowl nije uvek bio tako velika stvar. Bilo bi neiskreno tvrditi da je „1984“ jedini razlog zašto se reklame za Super Bowl sada objavljuju uz pompe. Ali, kako Stubli objašnjava, postoji primetan efekat „pre i posle“ oko kultne reklame.
Ono što je ova reklama rekla je: „Zaboravite sve što se dogodilo u prošlosti. A jedini način da se to uradi je da taj čekić razbije taj veliki ekran.“
Možda nije iznenađenje što je reklama bila tako filmska, s obzirom na to ko ju je režirao. Ridli Skot je do tog trenutka imao toliko uspeha sa „Alien” i „Blade Runner” da mnogi nisu shvatili da je Englez zapravo započeo svoju karijeru u reklamnoj industriji. Njegov prepoznatljivi distopijski stil savršeno se uklapao u Orvelovu priču.
„Svi su mislili da će 1984. godine doći kraj sveta, ako ste pročitali knjigu Džordža Orvela i ova reklama je zaista probudila maštu ljudi. Uprkos tome što Macintosh računar nikada nije bio u samoj reklami, nije teško zaključiti da je „Veliki brat” predstavljao postojeće tehnološke kompanije“, kaže on.
Rast uticaja televizije
Zgodno za Apple, 1980-e nisu bile definisane samo orvelovskom anksioznošću. Oni su takođe bili decenija kada su oglašivači počeli da posvećuju pravu pažnju – i budžet – snazi male kutije u svačijoj dnevnoj sobi.
Naravno, možete potrošiti sav novac koji želite na savršenu reklamu za Super Boul, ali ako svi sutradan pričaju o samoj igri, onda će efekti biti ograničeni.
Na sreću Stiva Džobsa i kompanije, to 1984. nije bio slučaj. Sa Rejdersima koji su vodili 21 prema 3 u odnosu na Vašington Redskinse već na poluvremenu, takmičenje je u suštini završeno i sve oči bile su uprtze u – reklame.