Biznis priča Vukana Simića ne podseća na svakidašnje. Njegov biznis model je specifičan na više nivoa. On ističe da je u pokretanje biznisa uložio soptveni novac, i da mu je ciljna grupa bila van granica našeg kontinenta.
„Kada uzmeš pare od investitora, oni postaju tvoji stvarni partneri i utiču na tvoju sposobnost da organizuješ svoj život. FishingBooker je potpuno samostalan i izgrađen je bez ikakvih spoljnih partnera, investicija i slično”, rekao je Vukan na konferenciji Biznis price u Novom Sadu, kojoj je prisustvovala ekipa WeMind-a.
WEBMIND: Koliko je za FishingBooker bitno da prati standard kvaliteta izrade web sajta, i koliki je trošak za kompaniju ako sajt ne radi za posetioce?
Jako je bitno ulagati u nove tehnologije održavanja sajta pošto, ako si online biznis, i sajt nije u funkciji, ne možeš da posluješ, naplaćuješ i uslužuješ korisnike. U FisningBooker-u imamo dosta timova zaduženih za održavanje sajta, koji se brinu oko toga da je sajt u svakom trenutku dostupan, i oko osiguravanja rada softverskih alatki. Dešavalo se da nam padne sajt. Troškovi su u tom slučaju srazmerni prihodima koje si imao za isto vreme u kom ti je radio sajt.
Vukanova biznis priča je specifična, on ističe da je prvi biznis, odnosno, prvi websajt napravio sa 16 godina, prvi ozbiljniji biznis sa 18, da je dogovorio prvu prodaju sa 19 godina.
Platformu FishingBooker Vukan je pokrenuo 2013. godine, u svojoj 24 godini.
On kaže da je tokom prve tri godine platforma imala dosta tešku borbu da opstane na tržištu.
“Kompanija je ostala potpuno nezavisna i jednostavno je uspela malo po malo, kroz sitne iteracije da dođe do profitabilnosti. Ukupno je investirano u FishingBooker oko 60.000 eura, većinu sredstava sam dobio od roditelja. I to je uspelo da odgura biznis do jedne održive platforme koja je danas, deset godina kasnije, 20 puta veća od najvećeg direktnog konkurenta”, poverio se Vukan posetiocima konferencije Biznis price.
Danas FishingBooker ima 150 zaposlenih i bukira oko 200.000 tura godišnje.
“Za ozbiljan i zdrav biznis treba 5 do 10 godina minimum da se izgradi, ali ono što je bitno je da se isplati. Jednostavno, sav taj trud koji uložiš, sav taj trud koji investiraš u izgradnju procesa, zapošljavanje ljudi, onbordovanje, odnosno bacivanje ljudi u sistem, pravljanje jednog održivog sistema, je tu da vas prati i sve osnivače i sve ljude koji su učestvovali u kreiranju toga, to je kasnije jedna platforma od koje vi i vaša porodica živite, od koje eksperimentišete, od koje upoznajete prijatelje i sl. Znači, apsolutno se isplati”, smatra Vukan.
On se setio da je prva prelomna tačka u biznisu bila 2018. godine, kada je platforma naučila kako da generiše prihode, i odlučila da nastavi sa ozbiljnom ekspanzijom.
“Tada je krenuo pravi izazov. Onda, nekoliko godina za redom, moraš da rasteš dva do tri puta svake godine. Jer moraš da izgradiš dovoljno visoke prihode da zaposliš tim, zaposliš tim lidera kako bi imao jedan održiv biznisa”, kaže Vukan.
On ocenjuje da ceo region Srbije ima problem sa dostupnosti kapitalu koji će preduzetnicima pomoći da uspostave biznis.
“Ko uspe da izgradi neki izvor prihoda, malo su mu niži troškovi poslovanja, pa se i ljudi koji uspeju nešto da naprave odlučuju da ne podižu investiciju. U Srbiji kada izgradiš profitabilni biznis i živiš od dividende kao vlasnik tog biznisa, tebi je poraz daleko manji nego u Velikoj Britaniji ili u Americi. Možda čak i duplo više novca nosiš u kući. Tebi se isplati da imaš profitabilni biznis u Srbiji daleko više nego u nekoj drugoj zemlji. Bar danas”, rekao je Vukan.
Upitan da komentariše šta očekuje od predstavljanja Srbije na izboru za EY Svetskog preduzetnika godine u Monte Carlu, Vukan kroz osmeh odgovara da očekuje dobru zabavu i ništa više.
Neka tako i bude. Ekipa WebMind-a završava razgovor sa Vukanom sa osmesima na licu u dobroj veri da ćemo obaviti još jedan razgovor nakon pobede u Monte Carlu.




