Bojan ističe da su dva ključna faktora u nastanku i realizaciji velikih ideja – razumevanje pravog problema i motivacija da se istraje u njegovom rešavanju, i naglašava da su u njegovom slučaju obe stvari potekle iz činjenice da od rođenja živi kao slabovida osoba, te stoga najbolje poznaje izazove sa kojima se susreću osobe sa invaliditetom.
Njegov saradnik u kompaniji Inclusio je Rastko Damnjanović – koosnivač i direktor za razvoj poslovanja kompanije.
Šta vas je inspirisalo da osnujete Inclusio, i šta je oblikovalo ideju da napravite ovu aplikaciju?
Kako sam morao da odaberem segment svakodnevnog života osoba sa invaliditetom u kojem želim da napravim doprinos, fokusirao sam se na identifikovanje onih aktivnosti u kojima ne postoji dovoljno razvijena podrška.
Tako sam došao do pitanja pomoći prilikom pristupa objektima na javnim mestima, kao što su prodavnice, apoteke, banke, poslovnice mobilnih operatera i slično. Ne samo slepim i slabovidim licima, već osobama koje žive sa bilo kojim tipom invaliditeta, često je neophodna pomoć zaposlenih u ovim objektima kako bi nesmetano pristupili objektu, orjentisali se i kretali u njemu i dobili krajnju uslugu zbog kje su došli. Iako zaposleni nesumnjivo žele da pomognu, problem leži u tome što oni nisu svesni da osoba pokušava da ih pronađe, dok je sa druge strane osoba sa invaliditetom suočena sa nizom barijera kao što su gužva, nepristupačna vrata ili veliki lobi usled kojih ona nije u mogućnosti da skrene zaposlenima pažnju na sebe.
Ideja za aplikacijom koja će obavestiti zaposlene kada osoba sa invaliditetom pokušava da pristupi njihovom objektu se nametnula kao logično rešenje. Tako je nastao Inclusio, sistem koji alarmira zaposlene i pruža im sve potrebne informacije o posetiocu čime se osigurava pružanje usluge na pristupačan način bez potrebe da osoba sa invaliditetom samostalno prevazilazi pomenute barijere.
Bojan Martinović i Rastko Damnjanović
Kako je ideja za Inclusio evoluirala od vašeg diplomskog i master rada do prvog prototipa?
Tema mog diplomskog rada na kojem sam radio 2016. i 2017. godine je bila pritupačnost u kontekstu pametnih gradova, te sam kroz nju sa teorijskog aspekta validirao potrebu za ovakvim tipom rešenja. Takođje, u tom periodu sam sproveo niz istraživanja sa grupama osoba sa invaliditetom kako bih na pravi način oblikovao potencijalno rešenje i pozicionirao ga na način koji zadovoljava njihove potrebe.
Praktičan deo diplomskog rada, a koji sam tokom svojih master studija unapredio, predstavljao je prototip rešenje koje je obuhvatalo mobilnu aplikaciju za osobe sa invaliditetom na kojoj oni mogu pretražiti lokacije sa Inclusio sistemom i pozvati pomoć a da se nađu ispred, kao i IoT uređaj koji je za cilj imao direktno obaveštavanje zaposlenih.
Iako je bio komotno funkcionalan u laboratorijskom okruženju, u fazi komercijalizacije ovog rešenja, napustili smo hardversku komponentu rešenja radi ostvarivanja skalabilnosti snižavanjem troškova implementacije sistema. Stoga, Inclusio danas ima dve aplikacije, jednu na strani korisnika čija suština je ostala ista, a drugu na strani kompanija koja je instalirana kod zaposlenih i čiji je zadatak alarmiranje i informisanje o prisustvu osobe sa invaliditetom.
Kako ste prilagođavali aplikaciju na osnovu povratnih informacija?
Osim tokom faze projektovanja i razvoja inicijalne verzije Inclusio sistema, bili smo u bliskoj komunikaciji sa osobama sa različitim tipovima invaliditeta nakon puštanja aplikacije u rad. Tako smo od 2021. godine kada je prva verzija bila puštena u Opštini Obrenovac kao pilot projekat pa do danas kada je Inclusio prisutan na preko 200 lokacija širom Srbije, konstantno osluškivali povratne informacije naših korisnika i na osnovu njih kontinuirano unapređivali aplikaciju.
Najveći deo ovih unapređenja tiče se pristupačnosti same aplikacije, pa tako Inclusio danas osim osnovnih funkcionalnosti poziva pomoći ispred lokacije, podržava i niz pametnih alata koji pomažu određenim tipovima invaliditeta u komunikaciji sa zaposlenima.
Na primer, pretvaranje teksta u govor ili prepoznavanje govora u realnom vremenu, kao i amplifikacija zvuka, neke su od funkcionalnosti koje su naknadno razvijene prema potrebama osoba sa invaliditetom. Smatramo da je bliska veza sa korisnicima posebno važna u razvoju rešenja koja se nalaze u domenu u kojem korisnici imaju određene poteškoće u korišćenju mobilnih telefona, pa samim tim i aplikacija mora biti razvijena na potpuno pristupačan način.
Planiramo da u budućnosti nastavimo da osluškujemo naše korisnike i smatramo da je izuzetno važno da oni budu ti čije mišljenje će oblikovati dalji razvoj Inclusio sistema.
Kako ste ostvarili prva partnerstva sa kompanijama poput OTP banke i A1 i kakav je njihov uticaj na dalji razvoj i distribuciju aplikacije?
Jedno od značajnijih dostignuća našeg startapa je osvojeno prvo mesto na takmičenju za najbolju tehnološku inovaciju u 2022. godini od strane Ministarstva nauke tehnološkog razvoja i inovacija. Osim validacije da radimo pravu stvar i vetra u leđa koji nam je dalo ovakvo priznanje, veliki benefit celog takmičenja zasniva se u prepoznatljivosti koju smo dobili. Jedna od ključnih osoba u ostvarivanju saradnje sa prvim velikim klijentom je Nataša Rađenovic, koja je sa pozicije direktora inovacija OTP Banke prepoznala Inclusio inicirala prvi kontakt, koji se 9 meseci kasnije realizovao u uspešnu saradnju i implementaciju Inclusio sistema na preko 150 lokacija širom Srbije.
Na ovaj način, OTP banka je pokazala da u privatnom sektoru postoji inicijativa za podršku inovacijama koje pomažu osobama sa invaliditetom, kao i želju da svoje usluge učine više pristupačnim i svojim korisnicima olakšaju svakodnevnicu. Ubrzo potom, jednako proaktivno i pozitivno su na našu inovaciju reagovali predstavnici kompanije A1 Srbija, koja je usled našeg stečenog znanja u uspostavljanju procesa integracije, edukacije i prodajnog ciklusa, već nakon nepuna 2 meseca imala Inclusio sistem na preko 50 svojih poslovnica. Iskoristio bih priliku da istaknem značaj otvorenosti ovakvih kompanija prema inovacijama koje nastaju u startap zajednici, što iz fleksibilnosti i agilnosti manjih firmi kao što je Inclusio, daje odlične rezultate u kratkom vremenskom roku.
Dobar primer ovoga je naša reakcija na inicijativu kompanije A1 Srbija, koja je želela da omogući pristupačnost i osobama sa najtežim oblicima invaliditeta čiji dolazak u poslovnicu nije moguć. Rezultat ovoga je naš šestomesečni razvoj dodatnog dela Inclusio aplikacije „Inclusio from Home“ koji od nedavno nudimo klijentima kao paralelan servis uz osnovne funkcionalnosti Inclusio aplikacije, čime omogućavamo posete kućama uz adekvatne mere pristupačnosti prema potrebama korisnika.
Koji su vaši planovi za dalji razvoj aplikacije i kako planirate da širite njenu prisutnost na međunarodnom tržištu?
Trenutno se nalazimo u fazi pregovora sa nekoliko domaćih kompanija, a cilj nam je da sa što većim brojem domaćih firmi i organizacija, kako privatnog tako i javnog sektora, razmotrimo i potencijalno ostvarimo saradnju, jer se sa većim brojem lokacija na kojima je Inclusio implementiran, postiže pomoć osobama sa invaliditetom u većoj meri.
Ovde smo otvoreni za pokrivanje drugih brendova u postojećim kategorijama, ali poseban fokus nam predstavlja uvođenje novih kategorija objekata, kao što su apoteke, prodavnice, zdravstvene ustanove, obrazovne institucije, ugostiteljski objekti i drugo. Kao i u razvoju same aplikacije, i u segmentu prioritetizacije lokacija osluškujemo potrebe osoba sa invaliditetom, pa su gore navedene kategorije upravo rezultat njihove želje da na njima koriste Inclusio više puta nedeljno.
Paralelno sa daljim osvajanjem domaćeg tržišta radimo na ostvarivanju partnerstava kroz koje ćemo postići cilj za skalabilno i održivo širenje na tržište Evropske unije, gde takođe postoji velika potreba za ovakvim rešenjem. Kako smo spremni da taj nastup uradimo energično i efikasno, a imajući u vidu podršku koju smo dobili od Inovacionog fonda Republike Srbije, nalazimo se u fazi traženja investicije koja bi ubrzala i osigurala ovakvu dinamiku rasta.
Na koji način planirate da ostanete fokusirani na svoju misiju stvaranja sveta bez barijera za osobe sa invaliditetom dok se razvijate i rastete?
Važno je da naglasimo da je naša aplikacija potpuno besplatna za osobe sa invaliditetom, što smo omogućili kroz održiv poslovni model orijentisan ka kompanijama koje žele da podignu pristupačnost usluga koje pružaju na svojim lokacijama na viši nivo.
Upravo to će nastaviti da bude strategija našeg razvoja, jer ne zelimo da se kategoriji građana koja se svakako susreće sa finansijskim i drugim vidovima izazova, namećemo dodatno opterećenje. Inclusio neće stati samo na usluzi pristupačnog pristupa objektima, što se vidi i kroz novi model rada za posete kućama, ali sve što budemo radili u budućnosti takođe želimo da omogućimo da bude potpuno besplatno dostupno osobama sa invaliditetom.
Da li postoje planovi za dalji razvoj?
Apsolutno, tehnologija se rapidno razvija, pa sa tim i naša mogućnost da je i dalje koristimo na način koji olakšava svakodnevni život osobama sa invaliditetom. I dalje ćemo nastaviti da osluškujemo njihove potrebe i na osnovu toga projektujemo i razvijamo inovativna rešenja koja ćemo pozicionirati na način da i kompanijama budu razlog da svoje poslovanje i način pružanja usluga podignu na do sada neviđen nivo. Vizija kompanije Inclusio ostaje ista, a to je da se omogući ravnopravan život za sve bez obzira na invaliditet.