Koja tehnologija vas inspiriše i koje veštine treba da razvijaju mladi profesionalci?
Ne bih izdvojila posebno tehnologiju ili trend. Mi se, pre svega, vodimo time da pravimo kvalitetne mobilne i veb aplikacije koje predstavljaju market-fit rešenja. Tehnologije biramo prema potrebama samog biznisa, tj. projekta. Smatram da nam je obrazovanje na Elektrotehničkom fakultetu u Beogradu dalo veliku širinu i osnovu
za dalje, tako da nemamo problem da ispratimo sve tehničke trendove, poput razvoja veštačke inteligencije i blokčejna. Imamo i veliku mrežu saradnika i poslovnih partnera koji su eksperti u pomenutim oblastima.
Mladi profesionalci moraju da budu što više znatiželjni i preduzimljivi. Trebalo bi da prestanu da se plaše neuspeha. Ovo posebno važi za mlade sa Balkana, s obzirom na to da nam je ovde taj strah vrlo učestao. Takođe ih savetujem da što pre nađu mentore koji imaju ekspertizu i prepoznatljivi su u oblastima u kojima oni želi da se ostvare.
Šta biste istakli kao najvažniji projekat i najveći uspeh u svojoj karijeri?
Svaki projekat predstavlja izazov na svoj način, inače nam ne bi bilo interesantno da radimo ovaj posao. Kod nekih projekata je veći akcenat na samoj arhitekturi i bekend sistemu. Tu biramo tehnologije koje će da podrže veliki broj korisnika i skaliraju. S druge strane, kod nekih projekata bi bilo poželjno da se akcenat stavi na UI/UX i da glavnu ulogu u prodaji vodi sâm proizvod (PLG – product-led-growth).
Smatram da je najveće dostignuće u mojoj karijeri do sada upravo softverska agencija Brigit.dev, čiji sam co-founder i CEO. Ponosna sam na to što imam sjajan tim i što radimo na internacionalnim projektima, gde svakodnevno učimo, napredujemo i pomeramo granice. Najviše sam zahvalna na iskustvu, projektima i novim poznanstvima koje smo ostvarili za ovih nekoliko godina brzog progresa.
Kako definišete uspeh i kako birate poslovne partnere i klijente?
Uspeh za mene predstavlja količina zadovoljstva dok radite ono što vas ispunjava i u čemu vidite svakodnevni napredak. Poslovne partnere, saradnike i klijente biramo po sličnom principu. Pre svega, najbitnije nam je da se sa nekim nalazimo na istim talasnim dužinama i da razume kompleksnost razvoja softverskih proizvoda. Sve odnose zasnivamo na poverenju i transparentnosti i trudimo se da gradimo veze na duge staze. Zaista ne radimo sa svakim i ne smatramo da svako treba da bude naš
klijent. Saradnici moraju da budu okrenuti ka zajedničkom cilju i da im to bude na umu uvek. Takođe, potrebno je da se klijenti, ukoliko nikada ranije nisu razvijali softverski proizvod, i sami informišu o tome kako taj proces izgleda, kako bi imali realna očekivanja.
Šta vas razlikuje od konkurencije i šta smatrate svojom jedinstvenom prednošću?
Većina inženjera ne razume, ne zna ili, nažalost, nipodaštava tržište, marketing i prodaju. Između ostalog, to je razlog i zbog čega preko 90 odsto startapa ne uspe. Često se prave nepotrebne funkcionalnosti, ne slušaju se krajnji korisnici i ne prilagođava se zahtevima niše. Mi se trudimo da budemo uvek u toku sa aktuelnim dešavanjima na tržištu i da pravimo market-fit proizvode. Postavljamo se kao podrška klijentima u realizaciji njihove ideje, jer na pravilan način transformišemo poslovne zahteve u funkcionalne.
Naravno, iza cele psihologije vezane za korisnike koja se inkorporira u dizajn i korisničko iskustvo (UI/UX) stoje skalabilna i sigurna softverska arhitektura i razvoj. Vidimo sebe kao agenciju koja gradi buduće „jednoroge”.
Koji su najvažniji faktori uspeha?
Pre svega, velika upornost i istrajnost. Preduzetnički put nije nimalo lak i pun je uspona i padova. Poželjno je da imate i nekoga ko bi mogao da vas ohrabri u tim trenucima, bilo da je to mentor, partner ili porodica. Imam jedan savet: kada vam sve dobro ide, zapamtite taj osećaj i setite ga se kada stvari krenu nizbrdo.
Preduzetništvo je često rolerkoster na više nivoa. Ključna je i fleksibilnost. Tržište i zahtevi se konstantno menjaju i veoma je bitno analizirati i pratiti sve te promene kako biste ostali konkurentni. Naviknite se da pivotirate, probate nove stvari i pretvorite se u veliko uho koje sluša svoje buduće korisnike i klijente. Na kraju dana, oni su ti prema kojima oblikujemo svoje usluge/proizvode.