Šta je metaverse, i ko ga je „ubio“?

Dugo se priča o metaversu i njegovom funkcionisanju. Iako su ga mediji prikazivali sa negativnom konotacijom, moguće ga je uporediti sa usamljenim pojedincem u digitalnom svetu. Kompanija Meta je uložila velike napore u razvoj metaversa, međutim, mediji su je kritikovali zbog nedostatka sadržaja i problema oko grafike. Argentinka Micaela Mantegna, koja se bavi i advokaturom u gejmingu, smatra da je potrebno nastaviti sa razvojem metaversu.

Vreme Čitanja: 2 min

metaverse-rovinj-1125-fi

Izvor: WebMind

Šta je metaverse?

Metaverse se već dugo vremena smatra apstraktnim prostorom ili digitalnim svetom koji je paralelan stvarnom svetu. Putem računarskih tehnologija poput virtuelne stvarnosti (VR) i proširene stvarnosti (AR), korisnici mogu imati interakciju sa digitalnim objektima, ljudima i entitetima, obavljati poslovne aktivnosti, uživati u zabavi, društvenim interakcijama i obrazovanju.

Metaverse nije samo društvene mreže i mediji, već obuhvata i obrazovanje. Potrebno je implementirati sve ove elemente kako bi se stvorio prostor koji je koristan i relevantan za ljude

Prema Micaelinim rečima, definisanje metaversa može biti izazovno jer postoji mnogo filozofija koje ga okružuju. Ona smatra da sa jedne strane imamo centralizovane prostore koji su pod kontrolom, dok su s druge strane ideje Web3 o decentralizaciji i važnosti novih podataka zbog poslovnih modela.

Može li vaš biznis postati prijatelj s podkastima i meta-univerzumom? 

Umešanost AI sa metaverse-om

Michaela je na „Danima komunikacija“ u Rovinju rekla da je jedan od osumnjičenih za „ubistvo“ metaversa je generativna veštačka inteligencija (AI). Ona smatra da je AI poput oluje preuzeo svet odjednom, a da je ulaganje u AI bilo u korelaciji sa ulaganjem u metaverse. Međutim, novost je da današnji AI može stvarati slike, animacije, video zapise, 3D modele i muziku sa neviđenom preciznošću i detaljima.

Ipak, AI nije bacio u senku razvoj metaversa, već mu služi kao pomoć u stvaranju digitalnih prostora.

„Meta nikada nije umrla, već je možda samo jedna verzija metaverse-a bila mrtva. Sada postoje različite inicijative koje teže ka odgovornom metaverse-u, kao što su Meta Week u Seulu i ekonomski forum u Dubajiu“, rekla je Micaela, koja radi na tome da metaverse postane prostor za sve, naročito posle pandemije kada ljudi više neće nužno raditi iz kancelarija.

Ona smatra da je metaverse tema za Apple, koji ima „Apple verse“, pažljivo brendiran da izbegne reč „metaverse“. Apple posebno naglašava značaj prostornog računarstva. Micaela govori o „tihom metaverse-u“ koji se gradi u slojevima, sa zajednicom, ljudima i prostorom.

Kako regulisati metu?

Micaela kaže da je potrebno regulisati digitalne prostore kako bi bili etički korektni, kako bi metaverse postao odgovoran.

„ Očekujem da će se događaji, turizam, festivali i drugi oblici zabave sve više prelaziti u virtuelnu sferu. Sve to čini metaverse izazovnim, ali i uzbudljivim prostorom za razvoj i istraživanje“, rekla je ona u Rovinju.

Micaelina ideja je da se za ljude stvori kvalitetan prostor, sajtovi, aplikacije, gde bi metaverse bio centralni deo. „Metaverse bi trebalo da se piše sa velikim M, kao kompanija Meta, jer označava centralni deo ovog digitalnog sveta. Blokčejn tehnologija može da bude ključna u ostvarivanju ove ideje, jer omogućava transparentnost i sigurnost podataka“, naglašava ona.

Šta sledi u metaversu?

Micaela savetuje da treba razmišljati o strategijama intelektualne svojine, o tome kako korisnici mogu da stvaraju sadržaj, ali i kako kompjuterski interfejsi mogu da komuniciraju sa našim mozgovima, te o etičkim pitanjima koja se javljaju u vezi sa nadzorom i korišćenjem podataka.

Etika, prema njenim rečima, nije samo filozofija, već i praktična primena dobrih i loših odluka i razmišljanje o posledicama. Sa AI imamo priliku da stvorimo novi neograničeni svet, ali je važno razmišljati o tome kako ga koristiti na odgovoran i etički način.

Autor teksta Nina Kostić.

Prijavi se na novosti.