ENG

Kroz zabavu, kompanija A1 korisnike edukuje o sajber bezbednosti

I u 2024. godini A1 će sigurno nastaviti da širi portfolio usluga i bude pouzdan partner biznisima u zajedničkoj misiji da njihovo poslovanje učini efikasnijim i isplativijim, kaže u novogodišnjem intervjuu za BIZLife Goran Stojadinović, glavni direktor prodaje poslovnim korisnicima i razvoja ICT rešenja u kompaniji A1. Prema njegovim rečima, ulazak u segment sajber bezbednosti za A1 je bio način da korisnicima, uz sve druge usluge, pruži potpuno pokriven i siguran prostor u virtuelnom svetu.

Vreme Čitanja: 4 min

goran-stojadinovic-983-fi

Izvor: A1 Srbija

U želji da edukuje javnost o zaštiti od sajber napada, A1 Srbija otvorila je prvi „eskejp rum” na temu sajber bezbednosti – „Izgubljeni IDentitet”. O čemu je reč?

Izgubljeni IDentitet” je prvi projekat posvećen bezbednosti na internetu koji na interaktivan način podstiče odgovorno ponašanje i prepoznavanje lične odgovornosti koju svako od nas ima u zaštiti ličnih podataka u digitalnom svetu. Priča prati junaka Petra, koji je, sticajem okolnosti, izgubio svoj digitalni identitet, pristup svojim nalozima, imejlu, bankovnom računu, šiframa… Hakerska grupa Anonimusi mu daje priliku da povrati svoje podatke dajući mu koordinate za stan u kom su podaci sakriveni. Ukoliko ne uspe, biće zauvek izbrisan iz digitalnog sveta. Petar poziva svoje prijatelje da mu pomognu.

„Eskejp rum” je interaktivno iskustvo, obično fizički prostor u kojem grupa ljudi radi zajedno kako bi rešila niz zagonetki i zadataka koji će je dovesti do konačnog rešenja. Konkretno u našem „eskejp rumu” – tim treba da shvati šta se desilo i koje pogrešne poteze je Petar povukao, kako bi pronašao njegove podatke, a za to ima 50 minuta.

Šta je inspirisalo kompaniju A1 Srbija da otvori prvi „eskejp rum” posvećen sajber bezbednosti – „Izgubljeni IDentitet”?

Ulaskom u segment bezbednosti, pre nekoliko godina, pridružili smo se krugu kompanija i organizacija koje rade na edukaciji stanovništva. Vremenom, shvatili smo da tradicionalni formati edukacije daju ograničene rezultate i da svest o opasnostima od sajber napada još uvek nije u dovoljnoj meri razvijena. Samo je u Srbiji 60 odsto korisnika interneta bilo zaraženo virusom ili zlonamernim softverom barem jednom, a 25 odsto njih i ne zna da li se tako nešto dogodilo. Više od 80 odsto sajber napada uključuje ljudski faktor.

Vodeći se time da ljudi sajber bezbednost doživljavaju kao nešto apstraktno, što se njima neće desiti, i veruju da njihovi podaci nisu zanimljivi za krađu, odlučili smo da im pružimo priliku da se u „realnom”, fizičkom okruženju suoče sa sajber pretnjama i shvate značaj odgovornosti koju imaju u zaštiti svojih ličnih podataka. Tako smo došli do „edutainment” koncepta, spoja edukacije i zabave.

Prvi rezultati prevazišli su sva naša očekivanja. Za manje od 24 sata – više od 80 odsto termina u decembru bilo je rezervisano, a više od 94 odsto učesnika je izjavilo da im je naš sadržaj koristan.

image-1

TRADICIONALNI FORMATI EDUKACIJE O OPASNOSTIMA OD SAJBER NAPADA DAJU OGRANIČENE REZULTATE

Osim edukacije, na koje još načine omogućavate korisnicima da se zaštite u digitalnom svetu?

Ulazak u segment sajber bezbednosti za nas je bio način da korisnicima, uz druge usluge, pre svega, internet i napredna rešenja, pružimo potpuno pokriven i siguran prostor u virtuelnom svetu. U našoj ICT kuhinji stalno se krčka nešto novo; ove godine lansirali smo nekoliko novih rešenja, od kojih bih izdvojio Net Protect Max, aplikativnu, antivirusnu zaštitu koja štiti uređaje i sve aktivnosti na njima, i Cyber Protect, kompletno vođen portfolio sastavljen od više sajber usluga. Ono što bih posebno naglasio jeste da je svim korisnicima ovog rešenja dostupan Security Operations Center (SOC). Ovaj centar predstavlja tehnologiju, procedure i stručni tim koji neprestano nadgleda i obezbeđuje kontinuiranu postprodajnu podršku korisnicima, dostupnu 24 časa.

A1 Srbija se sve više dovodi u vezu sa ICT servisima i uslugama. U kojoj meri ste se profilisali i kako tržište reaguje na vas?

ICT servisi nekoliko godina nisu imali značajan prihod, ali danas svedočimo kako ova oblast postaje jedna od najbrže rastućih. Naša kompanija se u ovoj oblasti odlično pozicionira, posebno u domenu sajber zaštite. Biznis korisnici prepoznaju nas kao pouzdanog partnera, jer im pružamo inovativna rešenja koja unapređuju poslovanje, obezbeđujući im pokriven prolaz u onlajn prostor i bezbednost u njemu, pored osnovnih usluga u mobilnom delu. Razlog za to je jednostavan i praktičan. Kao provajder internet i digitalnih rešenja, imamo mogućnost da integrišemo različite usluge i pružamo sveobuhvatno rešenje za poslovne korisnike, po principu „one stop shop”. Ključna prednost naših rešenja jeste što su dizajnirana tako da ne opterećuju korisnike. Zbog toga naglašavamo model„managed service”, koji ih oslobađa brige o upravljanju uslugama, nudeći im gotovo rešenje, „ključ u ruke”.

image-1

KAO PROVAJDER INTERNET I DIGITALNIH REŠENJA, A1 INTEGRIŠE RAZLIČITE USLUGE I PRUŽA SVEOBUHVATNO REŠENJE ZA POSLOVNE KORISNIKE

Kojih sajber pretnji ćemo se čuvati u 2024. godini?

Sigurno je da će brzi napredak AI tehnologija omogućiti napadačima da kreiraju ubedljivije lažne audio i video snimke i slike za sprovođenje većih napada za krađu identiteta i dezinformacije. Ransomware će nastaviti da muči kompanije i zato će u narednoj godini biti još važnije da imaju rezervne kopije van mreže, planove za reagovanje na incidente i da edukuju svoje zaposlene.

S ciljem dodatne zaštite podataka građana i poslovnog sektora, Srbija će, po uzoru na EU, početkom sledeće godine dobiti unapređeni Zakon o informacionoj bezbednosti. Među prioritetnima planirano je da budu sva srednja i velika preduzeća koja posluju u oblastima od suštinskog značaja za građane i funkcionisanje države, kao što su energetika, saobraćaj, bankarstvo, zdravstvo, voda i dr. Svi oni će biti u obavezi da barem dva puta godišnje provere usklađenost svojih sistema sa predviđenim merama zaštite od sajber napada, dok će tzv. važni operateri tu obavezu imati najmanje jednom godišnje.

Kada privuče korisnika, operater mora da se potrudi i da ga zadrži. Kako A1 to čini i da li ste zadovoljni uspehom?

Budući da smo provajder internet i digitalnih rešenja, imamo mogućnost da spojimo usluge i ponudimo sve na jednom mestu za poslovne korisnike, po principu „one stop shop”. Takođe, ta rešenja ne smeju da opterećuju korisnike i zato insistiramo na modelu „managed service”, gde ih rasterećujemo brige o vođenju servisa, po principu „ključ u ruke”, i tu smo za njih 24 časa.

Kakvi su planovi kompanije A1 za narednu godinu? Koji su ciljevi koje ste sebi, kao kompanija, zacrtali? Šta biznis korisnici mogu da očekuju?

Sigurno je da ćemo nastaviti da širimo portfolio usluga i budemo pouzdan partner biznisima u zajedničkoj misiji da učinimo njihovo poslovanje efikasnijim i isplativijim.

IZBOR UREDNIKA

Prijavi se na novosti.