IT više nije miljenik Employer Brandinga
U protekle četiri godine, sektor Informacionih tehnologija i komunikacija (ITC) bio je ubedljivi favorit kada je reč o Employer Brandingu. Ove godine, međutim, na prvo mesto izbio je sektor Inžinjeringa, koji čak nije bio ni u najboljih pet tokom prethodnih godina. Kako to?
Naime, oko 60% od ukupno 163,000 ispitanika u istraživanju Randstada navelo je da bi radilo u ovom sektoru. Ono što autori navode kao mogući razlog za skok automobilske industrije na drugo mesto jeste sve veća popularnost električnih vozila. Na trećem mestu nalazi se IT, dok je na četvrtom poljoprivreda, koja je takođe pala za dva mesta u odnosu na prethodnu godinu.
Iako je inženjering ocenjen kao najprivlačniji sektor u 2022, sputava ga činjenica da se veliki deo radne snage oseća kao da nema neophodne veštine za rad u ovom sektoru. Taj subjektivni osećaj nekompetentnosti bi trebalo da imate u vidu kada gradite Employer Branding strategiju u bilo kojoj industriji.
Ove promene u rangiranju okarakterisala je još jedna bitna stavka – skočio je postotak dobrovoljnog prekida radnog odnosa s 12% na 16%. Mlađi zaposlenici, nezvisno od stepena obrazovanja, su među onima koji najčešće menjaju poslodavca.
Pokušajmo da razumemo šta je uzročnik toga.
Šta najbolje rangirani sektori imaju, a konkurencija ne?
Činjenica da se poslodavac uopšte interesuje za unapređenje Employer Brandinga je već odlična početna tačka. Tradicionalni modeli poslovanja ne prioritizuju subjektivni osećaj zaposlenih, čak ih tretiraju kao vrlo zamenljive. Kako bi Kafka rekao, zaposleni je “samo još jedan šraf” u sistemu.
Svi su čuli o lošim uslovima rada kako u javnim preduzećima tako i u najvećim kompanijama poput Amazona. Zapravo, primer Amazona pokazuje da je dovoljna jedna loša glasina plasirana online da uništi reputaciju koju je određeni brend gradio godinama. Korisnici interneta i dalje najviše veruju svedočanstvima (eng. testimonial) zaposlenih, a gotovo svi imaju bar jedno loše iskustvo s poslodavcima, pa se mogu poistovetiti.
Sada, pogledajmo šta su zaposleni širom sveta istakli kao prioritete pri odlučivanju da postanu deo neke kompanije:
- 61% Plata i benefiti;
- 57% Balans između posla i privatnog života;
- 55% Sigurnost za dugoročno zaposlenje;
- 54% Atmosfera na poslu;
- 49% Prilika za napredovanjem u karijeri.
Ono što je zajedničko svim najbolje rangiranim sektorima jeste da su visoko ocenjeni u svim navedenim kategorijama.
Employer Branding trendovi u 2022. godini
U 2020. godini, zaposleni su uvideli pogodnosti rada od kuće ili hibridnog modela. Iako smo se uveliko vratili u kancelarije, mnogi i dalje maštaju o povremenom radu iz udobnosti svog doma. Međutim, pomenuto istraživanje pokazuje da se ova vrsta fleksibilnosti smanjila sa 54% na 42% unutar godinu dana. Ovaj trend zasigurno negativno utiče na opšte zadovoljstvo zaposlenih, a time i na Employer Branding.
Dodatno, ovogodišnja inflacija uzrokovala je pad zadovoljstva platom, balansom posla i privatnog života, ali i atmosferom na poslu širom Evrope i Severne Amerike. S druge strane, regija Azija-Pacifik beleži rast u navedenim kategorijama.
Ovo istraživanje pokazalo je dodatne parametre koje treba unaprediti:
- Mogućnosti za napredovanjem – Zaposleni žele da steknu nove veštine i unaprede postojeće. Zato su poslodavci koji unutar svojih kompanija neguju ovaj princip ili imaju svojevrsne akademije posebno privlačni pri zaposlenju. Ako to nije moguće, povremena razmena znanja i iskustva je jednako značajna.
- Briga za okolinu – Dobra plata i lepa kancelarija su atributi koji se mogu pronaći i na drugom radnom mestu. Zaposleni žele da kod poslodavca vide osećaj za probleme u društvu, dok one koji žive u iluziji da je svima na svetu dobro smatraju odbojnim i ignorantnim.
U vezi s navedenim, čak 75% ispitanika smatra jako važnim da im poslodavac pruža priliku za sticanjem dodatnih veština. Više od 70% njih garantuje da bi ostao kod poslodavca ukoliko bi dobio priliku za usavršavanjem. Međutim, samo 61% navodi da je to slučaj u njihovom radnom okruženju.
Podaci iz 2022. godine pokazali su i koji su bili najzastupljeniji kanali za traženje posla, što je takođe bitan faktor za dobru Employer Branding strategiju:
- Portali za traženje posla (33%)
- Agencije za zapošljavanje (29%)
- Google (26%)
- Društvene mreže (25%)
- Lična poznanstva (25%)
Ovde je važno naglasiti da je bitno kombinovati više kanala, jer 2/3 osobe koje su promenile posao u proteklih godinu dana ga nisu pronašle preko portala.
Šta je EVP i zašto je važan?
Vaš brend pod jednim krovom okuplja ljude koji dele iste vrednosti i zajednički cilj. Međutim, njihovi prioriteti nisu isti. Neki imaju dece, drugi žive daleko od posla, trećima je teško da ustanu ujutru. I sve to morate imati u vidu kada kreirate Employer Branding strategiju.
Prijatno radno okruženje je ono u kojem se ljudi ne osuđuju zbog svojih različitih načina života. Naprotiv, upravo razlike čine vaš tim bogatijim za čitav dijapazon interesovanja, veština i oblasti u kojima se vaš brend može razvijati.
Ako niste ubeđeni i sve navedeno vam zvuči kao kliše, pokušajmo ovako. Čitav život se za svaki praznik, Novu godinu, Prvi maj, verovatno vodite parolom – Nije bitno gde ste, sve dok je dobra ekipa. To zlatno pravilo važi i na radnom mestom.
Zapravo, kad bolje razmislite, na radnom mestu provodite puno više vremena. Tačnije, najveći deo dana, posebno ako uključimo i vreme za transport. Nije li onda logično da vam u tom okruženju treba biti prijatno?
Bez obzira na to koji sektor se smatra najpoželjnijim, jedna stvar je sigurna: poslodavci moraju imati neodoljivu ponudu za zaposlene koja im garantuje određene benefite u skladu s njihovim performansom i preferencama (eng. Employee Value Proposition/EVP).
Naši roditelji živeli su u uverenju da je nemoguće živeti od onoga što voliš. Srećom, taj narativ se danas umnogome promenio – upravo zato što je poslodavcima stalo do toga da zaposleni budu zadovoljni okruženjem i uslovima rada. I to je ono što ukratko zovemo Employer Branding.