Sviranja gitare nije tako izazovno, pod uslovom da ste zadovoljni sviranjem akorda uz logorsku vatru. Međutim, ukoliko želite da postete novi Paco de Lucia, Stevie Ray Vaughan, Mark Knopfler ili Eric Clapton, velike su šanse da ćete morati da uložite sve svoje vreme u trud u ovladavanje tim instrumentom sa šest žica.
Španska, klasična, akustična ili električna, gitara zahteva od vas da okinete žicu prstima ili trzalicom i pritisnete na vratu da biste proizveli ton. Možete to učiniti sa jednom, dve ili tri (rif) ili sa svim žicama (akord). Iako se čini da to nije toliko komplikovano, naročito kada gledate majstore gitare, u stvarnosti nije baš tako.
Naime, neki gitaristi lako savladaju akorde, skale i solaže. Ono sa čime se bore su arpeđo i sviranje prstima – to jest, povlačenje žica prstima jednu po jednu umesto sviranja trzalicom. Inženjer Olav Martin Kvern je jedan od njih.
Pomoćnik gitarista
Kvern svira gitaru već četrdeset godina, međutim nikada nije uspeo da ovlada sviranjem prstima. S obzirom da ima 65 godina, izgledi da poboljša svoje veštine su vrlo niski.
Jedne večeri, Kvern je slušao sada preminulog Klausa Lendziana, vrhunskog gitaristu koji je izvanredno svirao prstima, u lokalnom restoranu u Seattleu. Zadivljen koliko je ovaj virtuoz divno svirao i njegovom mašinskom preciznošću, Kvern je dobio izvanrednu ideju – da napravi mašinu koja će mu pomoći da bolje svira prstima.
Imajte na umu da njegov cilj nije bio da razvije mašinu koja će igrati pritiskom na dugme. Umesto toga, on je samo želeo da razvije “pomoćnika“ ili dodatni uređaj za interakciju. Posle 16 godina truda i rada, Kvern je konačno uspeo da napravi robota.
Proces stvaranja
Inženjer je objasnio kako je napravio svog robota za časopis Makezine. Stvaranje robota za sviranje gitare zahtevalo je mnogo pažnje i truda. Kvern je odredio najmanju silu potrebnu da trzalica za gitaru proizvede odgovarajuće vibracije i odabrao je servo motore koji su ispunjavali njegove zahteve. Trebalo je da budu pristupačni, dugotrajni i dovoljno mali da stanu na gitaru. Kako bi usavršio dizajn, Kvern je napravio 20 pokušaja u periodu od 16 godina.
Uz pomoć robota, gitaristi ne moraju da okidaju žice, tako da im fokus nije na tome. Umesto toga, mogu se usredsrediti samo na vrat gitare i koristiti obe ruke za izvođenje sofisticirane progresije akorda i melodija. Takođe im daje ruku za druge aktivnosti kao što su modifikovanje parametara pedala, startni efekata ili menjanje načina sviranja.
Nije samo prečica
U fascinantnom demonstrativnom videu, Kvern svira svoju modifikovanu Squier Telecaster gitaru sa Cycfi heks pickup-om za koji je pričvršćen njegov robot. Ipak, inženjer brzo naglašava da njegov izum nije trebalo da bude prečica ili zamena za marljivo vežbanje. Vežbanje i upornost su i dalje ključni za savladavanje jakih tehnika sviranja gitare.
Iako se ne može meriti sa tehnikom i veštinom gitarista, cilj gitarskog robota je da omogući većem broju ljudi način da se izraze putem muzike. Ovo tehnološko čudo daje novu dimenziju sviranju gitare svojom ritmičkom preciznošću i dinamičnom produkcijom tona. Na ovaj način podržava veštinu i inventivnost gitarista ali ih ne preuzima.
Kvern je čvrsto uveren da inovacije kao što su kućni studiji za snimanje, MIDI tehnologija i roboti za sviranje gitara igraju ključnu ulogu u negovanju inkluzivnijeg muzičkog pejzaža. Ovi napreci imaju moć da osnaže širok spektar pojedinaca, omogućavajući im da aktivno učestvuju u prelepom području muzičkog izraza. Demokratizacijom pristupa i povećanjem kreativnih mogućnosti, ove inovacije donose neospornu korist čitavoj muzičkoj zajednici.