Koliko je izazovno za vas lično biti na čelu kompanije koja posluje gotovo 20 godina? Izdvojite neke ključne prekretnice u razvoju kompanije od kada ste, pa do danas?
Za mene je dolazak u Alterset zapravo bio jedan proces u kome sam dugo godina upoznavao foundere, njihov mentalitet, način rada i njihovu viziju kako žele da naprave od kompanije. Jedna od prvih stvari, pošto sam nov CEO u kompaniji, prakticno zadnjih tri mjeseca, jeste pre svega dublje razumevanje kako kompanija trenutno radi, razumevanje trenutnih okolnosti na tržištu, kao i kako ja mogu kratkoročno, da što pre pomognem sa svojim iskustvom da kompanija nastavi da se približava svojoj viziji koju su postavili founderi.
U tom smislu ovaj period za mene je period u kom pre svega sam fokusiran na vanjski izgled kompanije, na market, na klijente i na pridobivanje novih klijenata. Moje mišljenje je da lidership kompanije funkcioniše dvostrano, u smislu funkcioniše ka zaposlenima i internim procesima i funkcioniše ka tržištu, kroz branding, pronalaženje novih i održavanje postojećih klijenata. Moje glavne aktivnosti su usmerene ka tržištu i ka tome da akviziramo nove klijente i u tom smislu na zadnje 3-4 meseca Altreset je za 40 odsto uvećao broj svojih klijenata i smatram to najvećim uspehom. Drugi veliki posao na kome radimo je povećavanje prepoznavnosti kompanije lokalno i globalno.
Koje usluge i prednosti nad konkurencijom Alterset pruža domaćem i stranom tržištu?
Ja bih istakao da su glavne prednosti kompanije u ovom trenutku pre svega duboka povezanost sa našim klijentima, posvećenost na njihov upseh, visok nivo profesionalizma i činjenica da svi klijenti koje imamo ostaju sa nama periodu deset godina i više. To govori o tome da znamo prepoznati kada treba s klijentima, kad imaju dobra poslovna vremena, treba učestvovati u ubrzavanju primene tehnilogije, ali isto tako prepoznati i loša vremena i biti s klijentom i u lošim vremenima, i prepoznati kako mi možemo doprinijeti da oni izbalansiraju svoje rizike.
U softwerskoj industriji je sve oko ljudi, koliko god mi danas pričali o AI-u, automatizaciji softwerskog inženjeringa itd. Bez ljudi se ništa ne može, zato mi dajemo veliki fokus i prema našim ljudima, koji svi rade neposredno s našim klijentima. Mislim da je to jedinstveno, to je potreba ovog tržišta i to je ono zbog čega smo trenutno tu gde jesmo. I jos jedna važna stvar je iskrenost i transparentnost. Mi pošteno kažemo šta možemo i pošteno kažemo šta ne možemo. i mislim da to klijenti cene i poštuju.
Kako funkcioniše proces integracije savremenih tehnologija u postojeće sisteme kompanije, i kako osiguravate kompatibilnost i stabilnost rada aplikacija?
Mi zaista verujemo da ne postoji tehnološka revolucija, postoji konstanta tehnološka evolucija. I koliko god danas živimo u vremenima ‘’hype’’-a, da kažem, vremenima kada se stvara prepostavka da tehnologije instantly mogu da rešiti vaše poslovne probleme, mi jako vodimo računa da održavamo legacy sisteme, funkcionalnim, dok god oni služe poslovnoj svrsi. Znate, nije poenta da vi menjate sisteme koji su funkcionalni, koji dobro podržavaju postojeći biznis i koji godinama, neki čak i decenijama, rade ono što se od njih traži, samo zato da bi bili up to date sa tehnologijama. Tehnologija služi poslovnim procesima, i ne obrnuto.
To što je nama bitno jeste da je uvođenje novih tehnologija evolutivno, da nadgrađuje postojeće sisteme i da ih čini zamenjivim. Zapravo, sva tehnologija koju pravimo je zamenjiva. Čak ja bih rekao kompletne Altersetove usluge su uvek zanemenjive.
Mi ne želimo da budemo u goldenlocku sa našim klijentima, nego želimo da im damo slobodu da uvek biraju najbolje. A mi sebe na taj način podstičemo da damo najbolje. I za nas su legacy sistemi i održavanje legacy sistema jedan od značajnih izvora prihoda. Rekao bih čak da će u budućnosti to biti nešto što će biti još veći izazov za IT industriju, nego samo pravljenje novih tehnoloških rješenja na novim tehnologijama.
Koji su ključni izazovi na domaćem IT tržišta koje doživljava konstantan rast, i na koji način se Alterset trudi da ih prevaziđe?
Konstatni rasti domaćeg IT tržišta je posledica tehnološkoga buma na globalnom marketu i tu smo mi više ‘’side efekat’’ nego što smo zaista promišljeno došli do tamo. To je posledica pre svega dobre edukacije koju smo imali u tehnološkom sektoru zadnjih 30 do 50 godina na našim univerzitetima. Samo zahvaljujući tome, i sad uživamo beneficije integrisanog globalnog marketa u kome možemo da dajemo maksimalan value.
Nažalost, taj doprinos je još uvek sa stanovišta naše pozicije u value-chain-u na vrlo niskom nivou. Vrlo niskom nivou u smislu da je to value koji se kreira manje više iz professionalnih servisa ili outsourcinga što je najniži value added process u IT-ju. U tom smislu, naša IT industrija još mora mnogo da raste i mi moramo da imamo još više platformsko produktno orientisanih kompanija. To zahtjeva isto tako edukaciju u tehnološko-menadžerskom smislu. I to je ono što bi trebao biti mnogo veći fokus.
Naš potencijal za kreiranje sjajnih inženjera, uz sve mane našeg obrazovnog sistema, to je još uvijek na vrlo zavidnom nivou. Specijalnost naše kulture i tako dalje, nam obezbeđuje maksimalno dobro mesto na svetu, ali mi ćemo morati da razvijamo globalne menadžere, morat ćemo da razvijamo ‘’go-to market’’ eksperte, business technology eksperte. I kako taj segment bude rastao, onda ćemo morati još dodatno da radimo na tome da naša finansiska podrška takvim firmama bude na mnogo većim nivou. Investicijski sektor bi morao mnogo više da omogućava lakše uslove za rast firmi.
Morao bi mnogo bolje da razume da ne govorimo samo o start-upima, govorimo o malim srednjim firmama koje postoje 20+ godina, koje su pravi skrivenih šampioni i koje trebaju kapital za veću rast, koje trebaju strateška partnerstva, koje trebaju jedan nivou maturity, a za koji trenutno u finansijskom sektoru još nemamo za podršku takvim firmama.
Na koji način gradite timove i iskusne stručnjake unutar Alterseta? Koji procesi u razvoju softvera su najviše doprineli postizanju skalabilnosti i efikasnosti vaših rešenja?
Građenje timova i profesionalaca u Altersetu se zasniva na apsolutnoj autonomiji, slobodi i transparentnosti. Mi kažemo sloboda, jer pre svega mislimo na to da smo jedna od sve više retkih kompanija koji dalje misli da je “remote work” i “choice first work” budućnost u bilo kom kognitivnom radu, ne samo u IT-u. Samim tim i verujemo da naši zaposleni nisu deca i da znaju da organizuju svoje vrijeme skladno sa potrebama klijenata i kompanije i da mogu da odrade sve ono što je potrebno maksimalno, profesionalno i efikasno.
Drugi važan element jeste pokušamo da dovoljno dajemo izazovne projekte da naši ljudi uvek mogu da učestvuju u svim aspektima biznisa u kom su. Pre svega u buducnosti a i danas neće biti dovoljno samo da budete ekspert u jednoj uskoj tehnologiji, nego je potrebno da zaista znate celovitu istoriju enterprise sistema na jednoj strani, da razumete njihov poslovni smisao, kao i da razumete neke poslovne domene gde tehnologija ima primarni značaj.
Naše zaposlene pokušavamo da razvijamo u tom smeru, da vide kompaniju kao dugoročnog partnera u razvoju njihove karijere – multidimenzionalno. Samo takvi individualci mogu da maksimiziraju svoj uticaj i svoj outcome u super efektivnim timovima. Tako da se naši timovi se brzo sastavljaju i rastavljaju zavisno od potreba tržišta, ali uvijek rade na isti način.
Kako biste opisali radnu atmosferu u Altersetu? Da li tim voli da se okuplja i van radnog vremena? Šta rade IT-evci kada isključe kompijuter?
Pošto smo “Choice First” kompanija, naša radna atmosfera je vrlo atipična. Naša kultura se zasniva na tome da svaki zapolseni ujutro sam sebe pita koje outpute treba da proizvedem, ko treba te outpute, kao svoj input interno ili eksterno, i šta ja treba da uradim da ih proizvedem.
Ako mi treba pomoć ili inputi od drugih u našoj kompaniji ili izvan nje, kako ću da ih dobijem, da ja proizvedem svoje outpute za danas. To je vrlo prost i jednostavan recept za rad. A ako ste dovoljno efektivni i efikasni, vi u našem poslu možete da dignete svoju produktivnost i do 10 puta. I samim tim možete sebi da napravite dovoljno vremena i za sve drugo. U našoj kompaniji imamo redovne vanposlovne aktivnosti koje uvijek skupljaju 70-80% svih zaposlenih. Dejstvo je da imamo i band u kompaniji, imamo druge benefite, mnogi ljudi se privatno druže, postali su dugodišnji prijatelji, nevezano za njihov posao. Imamo multiple forume i interno u kojima se dešavaju diskusije i debate na razna pitanja vezano za posao ili ne. Tako da sve u svemu suština prođenja vremena van posla sa kolegama s posla je biti efektivan na poslu da imaš to vreme. I mi to zaista se trudimo da i sistemski, a i na primerima obezbedimo.
Koji su glavni strateški ciljevi Alterseta u narednim godinama?
Kao i svaki biznis, pravite ga za to da raste, nevezano za to kako se on meri. Altersatov cilj je da dođe do nekog nivoa, da izađe iz zone small-medium i da uđe u zonu medium-large kompanija. Samim tim da iz niše i nepoznate kompanije bude prepoznat kao kompanija koja pruža profesionalne servise i koja je integralni deo uspeha svojih klijenata. Tako da u tom smislu razmišljamo pre svega kako da podignemo nivo naše profesionalnosti, kako da podignemo nivo našeg efekasnosti i kako, naravno, da iskoristavamo sve nove tehnologije, da smo u tome bolji od konkurencije. Jednom kad imate dobar duh u firmi i dobre prave ljude koji još optimizuju i maksimalno dobro koriste sve tehnološke napredke, vi imate onda eksplozivno rastucu kompaniju i to je ono na čemu trenutno radimo.
Šta najviše cenite u svom timu i kako uspevate da konstantno podstičete dobar duh i kreativnost u kompaniji?
Pomenuo sam to već nekoliko puta, najvažnija stvar je visok profesionalni nivo, transparentnost, kako interna, tako eksterna. Razumevanje svoje pozicije u okviru kompanije i razumevanje karijernog puta svakog zaposlenog u periodu ne samo kratkoročnim nego i srednjedugoročnim, i šta kompanija može da uradi za vas da to postignete. Jednom kada ljudi imaju tu vrstu stabilnosti i mira, a usput im je obezbeđen okvir razvoja znanja i veština, raznih vrsta, ne samo tehnoloških, onda vi možete da kreirate pravi duh i atmosferu u kojoj se vrednuju efektivnost, profesionalizam, pojedinacni uspeh kao deo kolektivnog uspeha.