Kako vidite ulogu velikih kompanija u podršci startapovima u implementaciji digitalnih rešenja? Možete li podeliti konkretne primere uspešnih saradnji OTP banke sa startapima.
Inovacije su jedan od stubova poslovanja OTP banke i nastojimo ne samo da pratimo i reagujemo na trendove i promene na tržištu, već i da ih kreiramo. Verujem da uspevamo u ovoj nameri, s obzirom na to da je OTP banka u Srbiji, kao i cela OTP Grupa, lider u oblasti inovacija.
U savremenom poslovanju velike kompanije imaju potrebu za saradnju sa mladim kompanijama koje mogu brzo da isporuče inovativna rešenja, sa druge strane, startapima je potrebna ekspertiza, stabilnost, široka mreža klijenata.
Prošle godine smo kao pionirski iskorak u domaćem bankarstvu lansirali naš inovacioni ekosistem OTP Connect kako bi saradnja sa inovatorima bila strukturirana i efikasna. Programi koje nudimo omogućavaju inovativnim kompanijama direktnu interakciju, povezivanje i saradnju sa nama i našim klijentima, pružajući ne samo prostor za testiranje, razvoj i implementaciju rešenja u bankarskom sektoru, već i priliku za širenje na tržištu kroz pristup velikoj bazi klijenata.
Istakla bih uspešnu saradnju sa inovativnim kompanijama Inclusio, Protokol, Neural Factory, kao i sa timovima koji su kreirali sjajna digitalna rešenja u našem izazovu za bankarsku aplikaciju namenjenu mladima od 11 do 18 godina, uz našu OTP Junior karticu.
Kako OTP banka strukturira partnerstva sa startapima kako bi podstakla odgovorne i etičke inovacije? Koje lekcije ste naučili iz tih iskustava?
Poslovanje OTP banke se zasniva na etičkim, društveno odgovornim principima koje poštujemo i u našem inovacionom ekosistemu. Partnerstva sa inovativnim kompanijama se strukturiraju kroz OTP Connect platformu koja im pruža mogućnost da ponude gotove usluge ili proizvode u Biznis zoni, da kreiraju rešenja kao odgovor na specifične izazove koje organizujemo, ili mogu postati deo ekskluzivne R&D zone gde je akcenat na inovativnom timu i njihovim vrednostima koji sa nama u sinergiji može realizovati značajne inovacije.
Važno je biti proaktivan, te smo recimo na našu inicijativu započeli saradnju sa domaćim startapom Inclusio koji je osmislio i realizovao aplikaciju za naše sugrađane sa invaliditetom, kako bi im olakšao odlaske u objekte gde rešavaju neku svoju potrebu. Veoma smo ponosni što je naša banka njihov prvi veliki klijent.
Izvor: OPT banka
Postoje li planovi za proširenje OTP Biznis zone i koje nove inicijative možemo očekivati?
Naša Biznis zona je osmišljena kao mesto povezivanja inovativnih kompanija i naše banke kao i klijenata, mesto koje će svim učesnicima omogućiti razvoj i rast poslovanja. Na ovaj način je ona već u startu široko postavljena i daje prostor za različite saradnje i inovacije. Nedavno smo pustili inicijativu da nam se jave inovativne kompanije koje će ponuditi svoje usluge i proizvode našim klijentima malog biznisa. Definisali smo određene oblasti na osnovu istraživanja njihovih potreba, a to su digitalna rešenja za unapređenje poslovanja, marketing, zatim usluge i proizvodi iz oblasti održivog poslovanja kao i pravne, logističke ili recimo konsultantske podrške.
Prijave su u toku, a nakon selekcije inovativne kompanije će dobiti promociju i mogućnost da se povežu sa novim klijentima, dok će naši klijenti malog biznisa imati mogućnost da efikasno reše svoje poslovne potrebe. Teme u okviru Biznis zone će se sigurno u budućnosti širiti i menjati. Konstantno je otvoren poziv i za saradnju sa bankom u okviru Biznis zone, a oblasti koje su nam sada najinteresantnije su digitalna transformacija i operativna efikasnost, personalizovana rešenja za naše klijente, napredna analitika i razvoj inovativnih proizvoda.
Koji su ključni faktori za umrežavanje malih biznisa i startapa kroz OTP Biznis zonu? Kako banka stvara sinergiju između ovih grupa?
Naš motiv za kreiranje Biznis zone je želja da istovremeno pružimo podršku našim klijentima izvan bankarskih usluga kao i da inovativnim kompanijama pružimo mogućnost da rastu i plasiraju svoje usluge i proizvode našim klijentima ili banci.
Kako bi Biznis zona bila bezbedno mesto, pažljivo analiziramo ponudu prijavljenih inovativnih kompanija, koliko su kompatibilni sa onim što tražimo i tek nakon selekcije će odabrani inovatori biti predstavljeni našim klijentima, a dalje je na njima – da prepoznaju vrednost međusobne saradnje i da je ostvare u meri koja im odgovara.
Koji su ključni trendovi u budućnosti digitalnog bankarstva? Kako se OTP banka priprema za izazove i prilike koje oni donose?
Digitalizacija je transformisala gotovo sve aspekte našeg života, uključujući i finansijski sektor. Danas je normalno da većinu stvari klijent može da završi online, bez potrebe da dolazi u banku. Dalji napredak vidimo u primeni novih tehnologija kao što su automatizacija procesa, upotreba AI, mašinsko učenje, Blockchain tehnologije, okretanje ka cloud sistemu, ali i rešavanje pitanja bezbednosti u digitalnom svetu. „Open banking“ je u zaletu, što će simbiozom fintech-a i banaka dovesti i do novih poslovnih modela i unapređenja finansijskih usluga.
OTP banka uveliko radi na uvođenju različitih digitalnih inovacija i novih tehnologija sa ciljem da pružimo našim klijentima personalizovane usluge i proizvode.
Koje strategije OTP banka koristi za podsticanje inovacija unutar organizacije i među partnerima?
Strateški pristupamo razvoju inovacione kompanijske kulture, osnažujemo interne timove da razmišljaju inovativno i kreativno. Obuhvatamo sve korake od vizije, ideje do operativne realizacije inovacija, kako bi naši inovatori videli rezultate svog rada.
Partnerima iz inovacionog ekosistema pružamo podršku kroz finansijski akcelerator Finsight, koji im pomaže da steknu neophodna finansijska znanja za rast svog biznisa, a nudimo i i DNK procenu preduzetnika kroz koju mogu da otkriju svoje dobre preduzetničke osobine.
Kako OTP banka prevazilazi izazove pri uvođenju novih tehnologija i osigurava njihovu uspešnu implementaciju?
Ključno je da znamo zašto implementiramo novu tehnologiju, da razumemo tech rešenja, potencijalne rizike i izazove, kao i šta nam je cilj njenog uvođenja. OTP banka ima kapacitet i resurse za ovakve poduhvate, trudimo se da ubrzamo procese donošenja odluka. Pažljivo biramo partnere i imamo jasnu viziju i posvećeni smo dugoročnim partnerstvima gde vidimo potencijal za zajednički rast.
Koje zelene inicijative OTP banka sprovodi i kako one doprinose strategiji održivog razvoja?
S obzirom na veličinu i poziciju naše banke, svesni smo naše uloge i uticaja na zajednicu u kojoj poslujemo. Našu poslovnu strategiju temeljimo na principima održivog poslovanja kroz ostvarivanje balansa između ekonomskih, socijalnih i ekoloških uticaja i ciljeva.
Stalnim unapređenjem energetske efikasnosti, odgovornim upravljanjem resursima i smanjenjem direktnog i indirektnog uticaja na okolinu, realizujemo ekološki odgovorne prakse.
Jedan od konkretnih primera je naš program Generator čija su poslednja dva ciklusa posvećena rešenjima koja utiču na smanjenje karbonskog otiska, a planiramo i nove izazove koji će obuhvatiti održive teme.
Kako vidite budućnost bankarskog sektora u narednih deset godina i kako se OTP banka priprema da ostane lider?
Na vreme smo prepoznali značaj inovacija u korporativnom svetu, gde se zahtevi klijenata brzo menjaju i na njih treba adekvatno odgovoriti. OTP banka ne samo da prihvata nova tehnološka rešenja, već i neguje inovativni način razmišljanja. Svakodnevno transformišemo svoje poslovanje u tom pravcu.
Najvažnije je biti spreman za brze reakcije, što nije uvek lako u korporacijama koje postoje dugo godina i neminovno imaju izazov sa legacy tehnologijama i procesima. Još važnije je biti korak ispred, kreirati promene, istraživati, razvijati nove modele poslovanja, nove usluge i proizvode.
U bankarstvu sve ide u pravcu hiper-personalizovanog pristupa i novih biznis modela, a da bi to bilo ostvarivo, neophodan je razvoj naprednih softvera i načina za analizu podataka. Istovremeno, sajber bezbednost i privatnost podataka ostaće glavni prioriteti.
Oblasti kojima se sada bavimo, a u narednom periodu će samo dobijati na značaju, jesu nove tehnologije, analitika, operativna efikasnost i digitalna transformacija. Sve ovo će nam osigurati lidersku poziciju i u budućnosti.