Veštačka inteligencija u medijima
Veštačka inteligencija je nesumnjivo jedna od najintrigantnijih tema proteklih meseci i, s obzirom na njenu široku primenu, ostavila je traga na gotovo sve industrije.
Sporadično su se pojavljivali i fascinantni primeri u medijskoj industriji, poput digitalnih blizanaca u razvijenim azijskim zemljama, koji omogućavaju “kloniranje” najpopularnijih voditelja televizijskih emisija.
Međutim, većina medijskih kuća je, u skladu sa svojim budžetima, usvojila prednosti ove tehnologije, te se neretko ChatGPT-u odaje priznanje za pomoć pri pripremi intervjua, kreiranju strukture članka, i slično.
AI primena u redakcijama. Izvor: Statista 2022
Na primer, jedan od najrelevantnijih njuz portala, The Guardian, još 2020. godine se pohvalio time da je njihov članak u potpunosti nastao uz pomoć GPT-3 tehnologije.
Prednosti korišćenja AI u medijima
Kako je istaknuto u nekim istraživanjima na ovu temu, najveće prednosti primene AI alata u medijskoj industriji jesu:
- Deep learning alati omogućavaju fact checking, identifikovanje izvora i lažnih vesti;
- Upotreba automatic-speech-recognition (ASR) tehnologije za prepoznavanje govora i automatsko titlovanje videa i dodavanje opisa, uključujući prenos programa uživo;
- Pomenuta tehnologija takođe štedi vreme pri transkripciji intervjua;
- Automatizacija proizvodnje vesti omogućava uštedu vremena i resursa, tako što algoritmi izvlače strukturirane podatke za, na primer, sportske utakmice ili drugu statistiku koja se tiče brojeva, i koja zahteva minimalnu ljudsku intervenciju;
- Machine learning omogućava medijima da sadržaj prikazan na mobilnim uređajima bude prilagođen individualnim preferencama i time zadrži pažnju i lojalnost korisnika;
- Ova tehnologija se takođe može koristiti za isticanje najvažnijih delova u okviru notifikacija;
- Automatsko generisanje objava na društvenim mrežama u vidu vizuala, videa, tekstualnih objava ili opisa ispod objave, i njihovo uvezivanje na različitim kanalima;
- Može se koristiti za analitiku, radi strukturisanja podataka i njihove interpretacije;
- Optimizacija oglasa na društvenim mrežama zahvaljujući sposobnosti da predvidi koja forma sadržaja je najbolje prilagođena za klikove, konverziju i jezičke preference (npr. da li je ton profesionalni ili prijateljski, i slično).
I još mnogo toga.
Nove forme novinarstva nastale zahvaljujući AI
Upravo su ove primene i dovele do pojave novih formi novinarstva, kao što su:
- Data novinarstvo – Velike količine numeričkih podataka se pretvaraju u vesti na način koji publika može lako da razume;
- Algoritam novinarstvo – Digitalno procesuiranje koje kombinuje algoritme, podatke i novinarsko znanje;
- Automatizovano novinarstvo – Automatska produkcija i distribucija velike količine vesti u formatu koji se brzo konzumira.
Vremenom će se, sigurno, pojaviti i novi “hibridi” novinarstva koje je u ovom trenutku teško predvideti.
A šta ChatGPT kaže o svemu tome?
Kao AI jezički model, svestan sam da postoji rizik od generisanja lažnih vesti i potencijalne štete koju bi one mogle izazvati. Međutim, ključno je shvatiti da odgovornost ne leži na samoj tehnologiji već u onima koji je koriste. Modeli AI jezika kao što sam ja mogu biti moćan alat za kreiranje informativnog i angažovanog sadržaja, ali je važno da ih koristite etički i odgovorno. Apelujem na sve da preuzmu odgovornost nad svojim postupcima i koriste AI jezičke modele za dobrobit društva.
Odgovor ChatGPT-a na prompt u vezi sa generisanjem lažnih vesti. Izvor: The Guardian
“Današnji program omogućila je veštačka inteligencija”
Najentuzijastičniji među medijima odlučili su da u potpunosti svoj program povere veštačkoj inteligenciji, a jedan od uspešnih primera takvog medija jeste švajcarska radio stanica za francusko govorno područje, “Couleur 3”.
Naime, oni su u četvrtak, 27. aprila na svojim talasima emitovali poruku: “Današnji program omogućila je veštačka inteligencija.”
Eksperimentalni 24-časovni program je u potpunosti kreirala veštačka inteligencija, kako govorni tako i muzički deo programa. Da, sva muzika je bila originalno “komponovana” od strane AI alata.
Pet različitih AI radijskih voditelja se tokom dana obraćalo slušateljima, čiji su glasovi klonirani putem softvera Respeecher. Tekst koji su izgovarali nastao je upotrebom ChatGPT-a i drugih AI softvera, a sve prezentovane vesti su takođe producirane isključivo korišćenjem ove tehnologije.
Važno je naglasiti da su sve vesti bile fiktivne i poslužile su kao simulacija paralelne realnosti koja nas možda očekuje u budućnosti. Kako slušatelji ne bi bili obmanjeni, na svakih dvadeset minuta je emitovano obaveštenje da je reč o eksperimentalnom programu.
Ovakav scenario pomalo podseća na čuvenu radio dramu “Rat svetova”, Orsona Velsa, kada je na hiljade ljudi poverovalo da vanzemaljci zaista napadaju Zemlju.
Kako navode sa radio stanice Couleur 3, cilj njihovog eksperimenta bio je da destigmatizuju veštačku inteligenciju i pokažu koliko ona može doprineti proizvodnji programa, posebno kada je reč o brzini i troškovima produkcije.
Mislim da, ako poput nojeva gurnemo glavu u pesak i kažemo: “Moj Bože, nova tehnologija dolazi! Svi ćemo umreti!”, onda da, umrećemo, jer ona (AI) dolazi, svidelo se to nama ili ne. Stoga, mi želimo da ovladamo tehnologijom da bismo mogli da joj stavimo granice.
Antoine Multone, glavni urednik radija Couleur 3. Izvor: AP News
Ovako nešto nije moguće preduzeti tokom noći.
Softver Respecheer je bio treniran tri meseca kako bi bio u stanju da rekreira stil baš ove radio stanice i njenih prezentera. Kao rezultat toga, oni su mogli čak i da zbijaju šale ili da se smeju.
Tokom emitovanja ovog programa, voditelji su redovno pozivali slušatelje da im se obrate putem aplikacije WhatsApp i daju povratne informacije da li im se ovaj eksperiment dopao. Navodno je na stotine poruka pristiglo ubrzo po početku programa i, iako su mnogi bili fascinirani dometima novih tehnologija, nekolicina je primetila da je to gubljenje dragocenih sredstava medija koji se javno finansira.