Koliko se oslanjaš na veštačku inteligenciju u svom radu i na koji način ti pomaže u svakodnevnim zadacima?
Iako se moj Data Science & AI tim bavi razvojem AI alata, u svakodnevnom poslu često koristimo popularne AI alate kao što su ChatGPT, Copilot i slično. Najčešće ove alate koristimo kako bismo lakše napisali neki kod ili pronašli literaturu koja nam je neophodna za razvijanje i treniranje modela. AI primenjuju i drugi timovi, jer nalazi upotrebu u različitim aspektima posla, međutim i dalje to je samo alat koji čovek koristi da mu pomogne pri radu.
Koje AI alate i programe najčešće koristiš u analizi podataka i razvoju AI modela?
AI alati koji se koriste su interno razvijeni najčešće na standardnim platformama kao što su Tensorflow i PyTorch. U telekomunikacijama postoji veoma široka primena AI alata, tako da su izazovi kojima se bavimo često potpuno različiti, zbog čega svaki od njih zahteva izbor optimalne metode, do čega dolazimo tek nakon višestrukih eksperimenata.

Hirš je na nedavno održanom panelu portala WebMind govorio o razvoju AI alata u telekomunikacijama, izazovima u implementaciji velikih jezičkih modela i načinima na koje njegov tim optimizuje AI rešenja za specifične poslovne potrebe.
Kako ocenjuješ DeepSeek AI u poređenju sa ChatGPT-om? Gde vidiš ključne razlike u njihovim mogućnostima, tačnosti i primeni u poslovnim okruženjima?
Veoma značajan korak u razvoju jezičkih modela, jer pruža otvoreni kod, dostupan javnosti, koji po svojim performansama može da dostigne zatvoreni ChatGPT. Naučni rad koji objašnjava rad DeepSeeka nudi detaljno objašnjene naprednih metoda koje su korišćene da se kvalitet odgovora koje daje drastično unapredi, i time omogući implementaciju i unapređenje istih. Ovo je veliki korak, jer će mnogi razvojni timovi preuzeti i unaprediti pomenute metode što će pomoći bržem razvoju AI.
Kakav bi inovativan pristup predložio za poboljšanje personalizacije putem AI u telekomunikacijama?
To je definitivno veliki jezički model na srpskom jeziku, potpuno razvijen interno, od strane mog tima. Fokusiran i specijalizovan je za telekomunikacioni domen, ali i za interni „sleng“ koji svaka kompanija ima. Pokazao se kao dosta efikasniji od javno dostupnih modela i značajno nam je unapredio interne procese.
Kako izgleda proces razvoja AI rešenja u vašem timu? Kako su podele unutar tima organizovane i na koji način donosite ključne odluke pri implementaciji novih modela?
Imamo jasno definisanu AI strategiju u koju smo uložili dosta truda i vremena da je definišemo. Struktura tima je takva da pokrivamo ceo proces razvoja AI alata, od razumevanja samog problema, prikupljanja podataka, istraživanjem metodologije, sprovođenjem eksperimenata, puštanjem u produkciju i kasnijim održavanjem modela. Ovo podrazumeva da imamo precizno definisane uloge i obaveze unutar tima, gde svaki član ima širu sliku čitave strategije i vrlo je svestan na koji način učestvuje u njenoj implementaciji i razvoju.
Kako ocenjuješ napredak AI inicijativa u kompaniji od 2018. do danas? Koje su bile ključne prekretnice u primeni veštačke inteligencije i kako se menjao pristup njenom razvoju?
U poređenju sa 2018. AI postaje sve popularniji i danas možemo da primetimo da sve više kompanija ima svoj AI tim. Sve je širi spektar primena u različitim oblastima, ne samo core oblasti kompanija, a dodatno, svi su shvatili vrednost podataka, tako da postaje sve češće da kompanije imaju svoje data platforme za prikupljanje velike količine podataka. Sve ovo je preduslov za zdrav rast AI tržišta kod nas i drago mi je da vidim da zaista imamo puno kolega koji su zaista eksperti u ovoj oblasti. Prekretnica u popularizaciji AI je definitivno dramatičan razvoj jezičkih modela i pojava najpopularnijeg među njima, ChatGPT-a. Unutar kompanije sve više ohrabrujemo zaposlene da koriste AI alate, ali odgovorno i bez deljenja osetljivih ličnih, kompanijskih, finansijskih i drugih podataka.
Kako ti i tvoje kolege rešavate izazove u komunikaciji između AI stručnjaka i drugih sektora u kompaniji?
Tehničko znanje je samo jedna od veština koje su potrebne. Od stručnjaka iz naše oblasti se očekuje da imamo i dobro razumevanje domena u kome se primenjuje AI, bilo da je u pitanju marketing, tehnička funkcionalnost mobilne mreže ili neki drugi interni proces. Na samom kraju, vrlo bitna veština je i prezentovanje rešenja, prilagođeno određenoj publici. Sve ovo zajedno, jako je važno za razvoj bilo kog AI projekta.