IT startap – od temelja do krova
Kako je prosečna starost osnivača startapa u Srbiji 35 godina, pokušaćemo da navedemo ključne pretpostavke koje se tiču koraka, ali stečenog uskustva primerenog tom starosnom dobu.
Da je svaki početak težak, znate i sami. Ako planirate pokretanje IT startapa, a zaposleni ste u nekoj kompaniji, imaćete problem sa operativnim i kreatvnim vremenom koje želiti pokloniti razvoju ideje. Posao i stabilna primanja takođe su jedan od glavnih preduslova, a postepeno napuštanje dnevnog posla put je ka potpunoj promeni koja vam omogućava potpuno posvećivanje startapu.
Na tom putu, pronalaženje mentora od poverenja jedan je od ključnih koraka. Mentor može pružiti vitalnu pomoć u stvaranju i razvoju startapa. Kontaktirajte osobe za koje verujete da mogu biti od pomoći i tražite savet.
Nećete moći sami. Odaberite pravi tim. Pravi tim mora objediniti osobe koje poseduju set veština koje će različitim fazama razvoja proizvoda biti potrebne za uspešan razvoj kompanije,
Ako ste već odabrali tip kompanije (generalizovane usluge, servisi i proizvodi ili specijalizovani usluge) počnite sa postepenim razvojem proizvoda i definišite osnovnu verziju.
Važno je da se od samog početka fokusirate na mušteriju i njene potrebe.
Proizvod je dobar ukoliko rešava određeni problem
Bitno je da odredite vrednost proizvoda i proverite koliko su korisnici spremni i voljni da plate za njega, što podrazumeva ispitivanje tržišta kroz ankete ili kontaktiranje uspešnih kompanije iz iste branše.
Biznis plan je ključan, i daje vam mogućnost lakšeg kretanja ka cilju. Koristite iskustva kolega iz branše, prikupljajte savete i edukujte se. Izrada biznis plana nema koliko veze sa kreativnošću koliko sa realnim sagledavanje operativnih koraka i vremena koje je potrebno uložiti kako bi se oni postepeno savladali.
Jedan od koraka do kog će vas dovesti biznis plan je određivanje realne i prihvatljive cene proizvoda.
Napravite budžet i investirajte u marketing
Izrada plana budžetiranja će vam pomoći da se držite najvažnijih stvari. Budite realni i pokušajte da valorizujete stavke na osnovu realnih brojki i gledajte da se što manje držite pretpostavki.
Ulaganje u marketing i poslovna konekcija je ključna u fazi pronalaženja klijenata. Digitalni marketing je posebno važan u IT svetu, a nalozi na društvenim mrežama i komunikacija relevantnih tema smatraju se obaveznim. Prisustvo stručnim konferencija takođe donosi brojne benefite (kontakti, ideje, primeri dobre prakse).
Zbog čega startap doživi neuspeh?
Niste dobro ispitali tržište i vaš startap će zbog nedovoljne potrebe biti skrajnut. U sličnoj meri neprijatna je i situacija u kojoj imate kvalitenu ideju ali ste ostali be bez sredstava za funkcionisanje. Tim je veliki problem ukoliko shvatite da se pogrešno sastavljen, ali je to moguće preduprediti adekvatnom zamenom nekog njegovog člana.
Loš marketing
Loš marketing može biti ključni faktor koji vodi ka neuspehu, bez obzira na kvalitet inovativnih proizvoda ili usluga koje kompanija nudi. Često, IT zajednice zanemaruju značaj adekvatnog marketinga, fokusirajući se isključivo na tehničke aspekte razvoja. Međutim, bez efikasne komunikacije sa ciljnim tržištem, čak i najnaprednija tehnološka rešenja mogu ostati neprimećena.
Loš marketing u IT sektoru može uključivati neefikasne promotivne strategije, nedostatak prisutnosti na relevantnim digitalnim kanalima, nepravilno targetiranje i neadekvatno istraživanje tržišta, što rezultira slabim interesovanjem korisnika i nedostatkom prodaje.
Za svaki IT startap, uspeh zavisi ne samo od inovativnosti i tehničke ekspertize, već i od sposobnosti da se vrednost njihovih rešenja jasno i precizno predstavi potencijalnim korisnicima.
Pokretanje startapa je uzbudljiv poduhvat koji obećava puno, ali važno je da se dobro pripremite, naoružate strpljenjem i krenete malim koracima.