NFT i Umetnost, izvan hajpa – razvoj NFT-jeva i njihova važnost za umetnike

Hajp ciklus NFT tehnologije je počeo marta 2021. godine kada je aukcijska kuća Christie’s prodala Beeple-ov digitalni rad i kada je aprila iste godine na tržište puštena NFT kolekcija tzv. majmuna koju su promovisale mnoge poznate ličnosti. Tokom 2022. godine svedočili smo opadanju hajpa i lansiranju oko 250 NFT projekata od strane velikih svetskih kompanija. Danas, kada je hajp ciklus završen, imamo jasniju sliku o razlozima zbog kojih umetnici i veliki svetski muzeji primenjuju NFT tehnologiju.

Vreme Čitanja: 3 min

“Web3 i umetnost, izvan hajpa”

Illustration: Lenka T.

“Web3 i umetnost, izvan hajpa” događaj

NFT zajednica umetnika u Beogradu još uvek nije razvijena, ali postoje pojedinci sa iskustvom u NFT svetu koji su se okupili u KC gradu na događaju “Web3 i umetnost, izvan hajpa”, organizovanom od strane Ivane Ehrensvärd i kompanije Moonstruck u okviru programa prve Beogradske blokčejn nedelje. Događaj se sastojao od četiri predavanja i neformalnog druženja koje se nastavilo satima nakon programa. Pored namere da se zainteresovanim umetnicima predstavi NFT svet i olakša ulazak u isti, cilj ovakvog događaja je i umrežavanje i stvaranje lokalne zajednice umetnika koji koriste NFT tehnologiju. U NFT svetu podrška zajednice je veoma bitna.

Ivana, Nataša i Aleksandra

Izvor: Ivana E.

Kada se govori o Web3 svetu u smislu umetnosti, uvek se govori o NFT tehnologiji, odnosno NFT-jevima. Web3 je termin koji označava evoluciju interneta baziranu na korišćenju blokčejn tehnologije, a NFT je deo blokčejn tehnologije pomoću koga “vidimo” i “čujemo” digitalne zapise na blokčejnu. Drugim rečima, ukoliko odlučite da svoje umetničko delo zaštitite, pokažete ili prodate primenjujući blokčejn tehnologiju, onda to radite pomoću NFT-ja.

Uvod u NFT svet

Smatra se da je prvi NFT napravljen 2014. godine od strane digitalnog umetnika, Kevina McCoy-a, koji je želeo da proda svoj digitalni rad. Primenom NFT tehnologije Kevin je uspeo da svoj digitalni rad “označi” i na taj način dokaže vlasništvo nad tim digitalnim zapisom, njegovu autentičnost i poreklo. Prvi put u istoriji digitalnog sveta omogućena je jedinstvena identifikacija nekog digitalnog zapisa. Time je stvorena mogućnost da i digitalni umetnici prodaju svoja umetnička dela.

Istovremeno, rešeni su problemi sa kojima se tradicionalni umetnički svet stalno susreće i za čije rešavanje je potrebno dosta vremena i sredstava – problemi utvrđivanja vlasništva, autentičnosti i porekla jednog umetničkog dela. NFT tehnologija je ove probleme rešila u svetu digitalne umetnosti, a postoji i potencijal rešavanja tih istih problema i u tradicionalnom svetu.

To je jedan od razloga zbog kojih veliki svetski muzeji ulaze u Web3. Pa tako danas na možemo kupiti umetničke radove kao NFT-jeve iz postojećih zbirki Galerije Belvedere, Leopold muzeja, Britanskog muzeja, ili Ermitaž muzeja, a mnogi muzeji osnivaju i zbirke kripto umetnosti, kao na primer Los Anđeles muzej umetnosti LACMA.

O svemu ovome i o još mnogo toga bitnog za umetnike govorilo se u subotu u KC Gradu. Ivana Ehrensvärd, kustos i stručnjak za NFT-jeve, dala je uvod o ulozi NFT-ja u svetu umetnosti, osnovnim umetničkim kategorijama koje se sreću u NFT svetu, kao i o NFT kulturi generalno. Istoričarka umetnosti i stručnjak za NFT tržište, Nataša Parezanović, govorila je o važnosti korišćenja NFT platformi za prodaju umetničkih radova, kao i o načinima na koji umetnici koriste te platforme. Irina Anđelić Grinikina, član NFT savetodavnog tima Galerije Belvedere i Leopold muzeja, je dala primere velikih svetskih muzeja i predstavila načine na koji su te institucije tokenizovale radove iz svojih zbirki. Posetioci su imali prilike i da se upoznaju sa najzastupljenijim i najviše cenjenijim tipom umetnosti na NFT tržištu – generativnom umetnošču. O tome je govorila Aleksandra Jovanić, profesorka Fakulteta za likovne umetnosti u Beogradu, čiji radovi se redovno nalaze izloženi zajedno sa radovima najpoznatijih umetnika globalne NFT scene.

Govornice

Izvor: Ivana E.

Pored Web3 entuzijasta, događaju su prisustvovali i lokalni umetnici zainteresovani za ulazak u NFT svet, kao i oni koji su već u njega zakoračili. Svima je posebno bilo drago da vide Daniel Glida, beogradskog umetnika i pionira primene NFT tehnologije u domenu umetnosti u Srbiji, koji je od nedavno postao i član umetničkog saveta ULUS-a. Posebnu pažnju je izazvala i mlada umetnica Marija Nikolić, dobitnica nagrade za najboljeg studenta svih umetničkih univerziteta u Srbiji, čije radove redovno otkupljuju NFT kolekcionari.

Događaj “Web3 i umetnost, izvan hajpa” je okupio lokalne pionire NFT umetničke scene, spremne da svoje iskustvo iz NFT sveta podela sa onima koji u njega ulaze, i svakako stvorio atmosferu formiranja lokalne NFT umetničke zajednice.

Prijavi se na novosti.