Kako dalje bez Cookies-a u GA4 eri? Održan workshop i panel portala WebMind i IAB Serbia

Na današnjem Workshop-u i panelu na temu Google Analytics i budućnosti bez Cookies-a, koji su organizovali portal WeMind i IAB Srbija, učestvovali su stručnjaci iz oblasti digitalnog marketinga i analitike, Predrag Đuričić, marketing ekspert iz ePonude, Marijana Borković, specijalista za marketing i komunikacije iz RNIDS-a i Jelena Feratović Digital Team Lead-a Phoenix Group Serbia. Oni su analizirali aktuelne trendove u praćenju konverzija i govorili o alternativama za kolačiće trećih strana. Takođe, učesnicima su dali savete za praćenje nove Google analitike (GA4) koja će zameniti dosadašnje ustaljene prakse.

Vreme Čitanja: 3 min

ukidanje-third-party-1142-fi

Izvor: WebMind

Praktični saveti u cookiesless eri

Sa dvanaestogodišnjim iskustvom u digitalnoj industriji, Predrag Đuričić iz ePonude, otvorio je workshop (radionicu) analizom samog pojma Cookies, i osvrnuo se na praktične aspekte i izazove sa kojima se stručnjaci susreću u cookiesless eri.

“Cookies je mali tekstualni fajl koji sadrži podatke, i koji je upotrebljiv svaki put kada server prikuplja podatke od pretraživača. On je oduvek bio spona korisniku kako bi počeo sa korišćenjem sajta bez ponovnih ulistavanja, i sajtu da prepozna da to nije novi korisnik”, objasnio je Đuričić.

On je rekao da kolačići (koji i dalje žive) imaju mogućnosti praćenja „Users browsing data“ radi prikazivanja ciljanih informacija, pamćenje podataka za prijavljivanje na određeni sajt, i da  omogućavaju vlasnicima sajtova praćenje tačnog broja jedinstvenih posetilaca.

Kako je bilo dosta kritika na račun manipulacije ličnim podacima koja je moguća korišćenjem podataka koji prikupljaju kolačići trećih strana, Đuričić naglašava da je „za apsolutnu zaštitu privatnosti korisnika, i da je to potrebno dovesti do stadiuma koji omogućava korišćenje sajta bez propratnih informacija (reklama) koje nam ne odgovaraju“.  On je rekao da GDPR (Opšta uredba o zaštiti podataka o ličnosti) treba da zaštiti privatnost korisnika, pošto su njena nečela: poštovanje prava privatnosti, vidljivost i transparentnost,  sigurnost i zaštita podataka, potpuna funkcionalnost i ugrađena privatnost.

Đuričić je istakao da su alternative u digitalnoj industriji bez kolačića koriđćenje: Googl privacy sendbox-a, Unified ID 2.0 – The trade desk, Contekstual & Behavioral Targeting i DMP & CDP-a.

predrag-djuric-1142-ps1

Izvor: Stefan Jovanović / Zoran Rašić

Šta kaže istraživanje IAB-a o kolačićima trećih strana?

Direktor IAB Srbija Nenad Milić je naveo rezultate poslednjeg istraživanja IAB Europa koje se odnosi na ukidanje kolačića trećih strana, i u kome se ističe opšta nepripremljenost za budući period bez kolačića. Takođe, on je rekao da je pod pritiskom kompanija prolongirano ukidanje kolačića.

Rezultati, kaže Nenad, govore da više od polovine ispitanika (uzorak obuhvata 160 kompanija) smatra da je potrebno ukinuti kolačiće trećih strana, ali da je veliki broj rekao da su protiv toga (čak 20 odsto).

On je objasnio da je istraživanje pokazalo kolike će ukidanje kolačića trećih strana imati posledice po tržište, što potkrepljuje i brojka od 76 odsto onih koji ne razumeju posledice koje nas čekaju u bliskoj budućnosti.

Panel WebMinda i IAB-a

Na panel diskusiji kojom su moderirali direktor portala WebMind Lazar Jovanović i Nenad Milić učesnici su  govorili o tržištu bez kolačića trećih strana i podelili su iskustva vezana za prelazak na GA4.

Jelena Feratović Digital Team Lead-a (Phoenix Group Serbia) smatra da ćemo osetiti posledice ukidanja kolačića trećih strana, ali da će se to dogoditi krajem godine. Baze podataka su, kako kaže, ogromne i pitanje je “kako će u narednom period biti iskorišćen taj potencijal”.

“Dolaze promene ali to nuzno ne znači da će biti lošije po nas. Bićemo svedoci novih inovativnih strategija koje dolaze. Jako je važno kako ćemo ubuduće postavljati deo organskog saobraćaja pošto će cookies pre svega uticati na plaćeno oglašavanje”.

Ona je navela da će ponovo u prvi plana nameću SEO strategije, kao i Retail mediji koji će omogućiti brendovima da komuniciraju unutar platformi.

Po pitanju prelaska na GA4, Feratović kaže da je proces u njenoj kompaniji trajao oko dva meseca, i da tek sada primećuje prednosti. Jedna od prednosti, prema njenim rečima, je mogućnost kreiranja izveštaja, što je od velike koristi za e-commerce.

„Kada je ukinuta GA3, GA4 je bila u beta fazi. To je stvaralo veliku muku zato što se dosta stvari menjalo u hodu nakon lansiranja“, ocenjuje ona.

Upitana, kakva se budućnost očekuje u marketingu sa alatima na bazi veštačke inteligencije, Feratovič je istakla da je glavno pitanje u kojoj meri i kako ćemo iskoristiti prikupljanje podataka.

„Sve je potrebno je uraditi planski. Primena alata AI je velika“, rekla je ona.

Marijana Borković iz RNIDS-a smatra da je na polju digitalnog marketinga teško predpostaviti naredna dešavanja. Ona smatra je od izuzetno važnosti da svaki retailer ili market place radi na omnichannel iskustvu i umreži sopstvene kanale komunikacije kako bi unakrsno skupili što više podataka o svojim korisnicima.

Borković po pitanju prelaska na GA4 kaže da je on bio prirodan, pošto je prethodno iskustvo neophodno kako bi se lakše manipulisalo programom, i dodala da je GA4 je vrlo striktna kada je u pitanju prikupljanje ličnijh podataka.

Ona je rekla da alate na bazi veštačke inteligencije koristi u smakodnevnom radu, ali ne i prilikom izrade izveštaja, pošto se u tu svrhu koriste ustaljeni načini.

Kada je u pitanju masovno korišćenje alata na bazi AI, Borković kaže da se to pre svega odnosi na način fukcionisanja kompanija pošto usvajanje novih procedura zahteva vreme.

Ona je naglasila da veštačka inteligencija nije pretnja, i da ljudi treba da je prihvate i koriste na najbolji način u svakodnevnom radu.

Predrag Đuričić je istakao da aktivno koristi plaćenu verziju ChatGPT-a i da često koristi exel tabele kako bi pravio dijagrame, ali naglašava da je za to potreban kvalitetan prompt.

„Postoji mogučnost da se napravi lični GPT, koji će na osnovu svih pohranjenih informacija napraviti dijagram po određenim kriterijuma za kvartal, i to je moguće uraditi za relativno kratak period. Ta tehnologija definitivno olakšava posao, i jeftina“, rekao je on.

Takođe, dodao je da je pitanje meseca kada će veštačka inteligencija uploviti u sve pore industrije.c

Profesor književnosti zagubljen u odajama ekonomskog, tech i IT novinarstva.

Prijavi se na novosti.