Dan kada je kompjuter pobedio najboljeg šahistu na svetu

Deseti februar 1996. godine ostao je upamćen kao prekretnica u istoriji šaha i veštačke inteligencije. Tog dana, superkompjuter Deep Blue, razvijen od strane IBM-a, ostvario je istorijsku pobedu nad tadašnjim svetskim šampionom u šahu, Garijem Kasparovom. Bio je to prvi put da je računar uspeo da savlada jednog velemajstora u zvaničnoj šahovskoj partiji.

Vreme Čitanja: 2 min

šah-kompjuter-2904-fi

Canva

Legendarni Gari Kasparov

Gari Kasparov, koji je postao najmlađi svetski šampion u šahu sa samo 22 godine, slovio je za nepobedivog igrača svog vremena. Njegova strategija, analitički um i intuitivni potezi činili su ga jednim od najvećih šahista svih vremena. Ipak, suočavanje s tehnologijom koja može analizirati milione poteza u sekundi predstavljalo je izazov kakav dotad nije imao.

Početak kompjuterske dominacije

Pre susreta sa Deep Blue, Kasparov je 1989. godine odneo pobedu nad ranijom verzijom ovog računara, nazvanom Deep Thought. Međutim, tehnologija je napredovala. Projekat Deep Blue započeo je Feng-ksiung Ksu 1985. godine, a njegov tim inženjera iz IBM-a radio je na razvoju sistema sposobnog da se nadmeće sa ljudskim umom u jednoj od najkompleksnijih misaonih igara.

Sa sposobnošću da proceni čak 200 miliona poteza u sekundi, Deep Blue je 1996. godine u prvoj partiji šestodelnog meča šokirao svet pobedivši Kasparova u tročasovnoj igri. Ipak, Kasparov je uspeo da se oporavi i pobedi u preostalim partijama, završivši meč s tri pobede i dva nerešena rezultata.

Revanš i konačna pobeda računara

IBM nije odustao od svoje vizije. Nakon poraza 1996. godine, tim programera značajno je unapredio kako hardver, tako i softver računara, omogućivši mu još složeniju analizu i bolju adaptaciju na ljudske poteze. Tako je godinu dana kasnije, u maju 1997, organizovan revanš između Kasparova i Deep Blue.

Ovaj put, scenario je bio drugačiji. Iako je Kasparov vodio u početnim partijama, računar je u odlučujućem šestom meču uspeo da osvoji ključnu pobedu, čime je postao prvi računar koji je savladao svetskog šampiona u zvaničnom šahovskom meču. IBM je ovom pobedom osvojio i novčanu nagradu od 700.000 dolara.

Da li je intuicija programabilna?

Poraz od veštačke inteligencije bio je težak udarac za Kasparova, koji je kasnije tvrdio da, iako računari mogu analizirati milijarde poteza, oni nemaju maštu i kreativnost kao ljudski um. Međutim, Deep Blue je dokazao da se čak i nešto što deluje kao „intuicija“ može simulirati putem algoritama i ogromne računarske moći.

Ovaj istorijski trenutak označio je početak nove ere u šahu, ali i u razvoju veštačke inteligencije, čiji napredak od tada ne prestaje da fascinira svet.

Prijavi se na novosti.