Koje su po vama ključne teme koje će oblikovati digitalne medije u narednim godinama i kako ih ovogodišnji dogašaj u Nišu obrađuje kroz predavanja i panele?
Period od kovida do danas beležilo je to što su mediji iz ugla konzumenata u potpunosti promenili svoj pojavni oblik i gotovo sasvim napustili tradicionalne okvire. Sa resursima koje danas svi nosimo u džepu, svako od nas može postati medij. Ako je ono što komuniciramo publici relevantno, poruka se može vrlo brzo proširiti i doći do ogromnog broja ljudi.
To znači da velike, komplikovane i trome strukture verovatno nemaju blistavu budućnost u medijskom svetu. Istovremeno, svi oni koji rade inovativno i efikasno suočavaju se sa ključnim izazovom, pitanjem održivosti. Vidimo da sve veći broj relevantnih medija i autora uspeva da opstane i razvija se zahvaljujući donacijskim ili pretplatničkim modelima.
Upravo su to teme kojima se bavimo na Media Days događaju od njegovog prvog izdanja – od tržišta oglašavanja, preko analitike i rada sa podacima, do uloge velikih društvenih mreža i digitalnih ekosistema. Sve su to ključni elementi za izgradnju modernog, nezavisnog i otpornog (rezilijentnog) medija.
Zašto bi neko iz Beograda, Zagreba ili Skoplja trebalo da dođe baš u Niš?
Svima je, s vremena na vreme, potrebno da se izmeste iz svakodnevnog okruženja i pokušaju da čuju nešto novo i drugačije – jer upravo tako dolazimo do svežih ideja.
Niš je divan grad, sa toplom domaćinskom atmosferom, fantastičnom hranom i, pre svega, dobrim i vrednim ljudima. Zato i pravimo konferenciju tamo – zbog ljudi koji su prošli kroz mnogo teške stvari, ali se nikada nisu predali i izgubili dušu.
Posle četiri godine, možemo sa ponosom da kažemo da svake jeseni, u oktobru, okupljamo sve najrelevantnije učesnike medijskog ekosistema: predstavnike medija, oglašivače, oglasne platforme, konsultante i sve one koji mogu da doprinesu razmeni znanja, daju smernice, ukažu na dobre prakse i pomognu da se izbegnu tipične zamke na tom putu.
I ove godine to će biti prilika da čujemo najaktuelnije trendove i vidimo kako oni mogu da rade u našu korist – ali i da se svi ponovo sretnemo, ispričamo i međusobno ohrabrimo pred izazovan period koji je pred nama.
Vaš događaj okuplja novinare, urednike, PR stručnjake, marketare i tehnološke lidere. Koliko je danas važno da svi ti svetovi komuniciraju jedni s drugima i uče međusobno?
Ako nas je nešto prethodnih godina naučilo, to je da jedinu šansu za opstanak imamo onda kada smo upućeni jedni na druge. Svako u tom zajedničkom mozaiku donosi nešto važno i preko potrebno za zajednički sto.
Iako se, zbog različitih korena i pogleda, ponekad ne razumemo, trudimo se da gradimo te preko potrebne mostove – jer samo zajedno možemo stići dalje, postići više i, što je najvažnije, omogućiti sebi, svom okruženju i svima oko nas da žive u boljim, pravednijim društvima.
Kako biste opisali duh ovog događaja i šta je ono što ga razlikuje od sličnih okupljanja u regionu?
Smatramo da u regionu nema događaja sličnog ovom. Postoje veliki i manji medijski festivali, i svi oni svakako imaju svoju vrednost. Međutim, na njima se vrlo retko postavljaju suštinska i dubinska pitanja koja muče medije. Takvi festivali uglavnom služe da proslave one koji su najuspešniji i postižu najbolje rezultate.
Sa druge strane, postoje i stručni događaji koje organizuju nevladine organizacije i donatori, ali ih je ove godine bilo izuzetno malo zbog situacije sa USAID-om. I oni su, po pravilu, usmereni primarno ka svojim korisnicima i retko ostavljaju prostor za širu medijsku zajednicu.
Zato verujemo da je naša ključna vrednost u tome što smo mi ljudi koji su kroz svoju karijeru istovremeno bili, i ostali, deo medijskog, marketinškog i tehnološkog ekosistema.
Upravo taj spoj iskustava i perspektivu niko drugi ne može da ponudi. A verujemo da je upravo taj miks ono što medijima daje najbolju šansu za budućnost.
Koliko vam je važno da u publiku uključite i mlade – studente, kreatore sadržaja, ljude koji tek ulaze u medijski svet?
Izuzetno je važno da ispratimo, podržimo i damo vetar u leđa novim projektima i ljudima koji rade sjajne stvari. Često iza takvih inicijativa stoje studenti i mladi ljudi, neopterećeni okvirima iz prošlosti, koji imaju hrabrost da urade nešto na svoj način – drugačije od prethodnika, a možda baš savršeno prilagođeno vremenu u kojem živimo.
Svake godine imali smo bar po jednu takvu priču, a i ove nas očekuje nekoliko njih koje će biti deo programa.
Šta je, po vama, taj ”signal“ koji danas publika traži od medija i kako ga možemo prepoznati?
Nažalost, jedan veliki deo publike danas medije koristi samo da prekrati vreme između spavanja i dnevnih obaveza. Da postoji samo takva publika, mediji koji se trude da donose relevantan i kvalitetan sadržaj ne bi mogli da opstanu.
Ipak, trend poslednjih godina pokazuje nešto ohrabrujuće – da zaista kvalitetan, nezavisan i kredibilan sadržaj pronalazi svoj prostor i privlači sve veći broj gledalaca, slušalaca i čitalaca. Postoji, dakle, značajan broj ljudi koji žele da znaju šta se zaista dešava oko njih – u njihovom gradu, zemlji, regionu ili u svetu.
Oni ne traže samo tačne i precizne informacije, već i kredibilna stručna tumačenja, komentare i pojašnjenja koja im pomažu da razumeju širi kontekst. Upravo to vidimo kod najuspešnijih primera – onih koji su uspeli da privuku pažnju publike, da opstanu i postanu relevantan učesnik u savremenom medijskom ekosistemu.