Petar Atanasovski je managing partner u Attic42. Svoje višegodišnje iskustvo u Web3 sferi koristi kako bi pomogao osnivačima pri usavršavanju svojih proizvoda i poslovnih aktivnosti, sa akcentom na korisničkom iskustvu i inovaciji. U razgovoru sa WebMind portalom, Petar otkriva kako Web3 Inkubator program obogaćuje ekosistem regiona i pomaže polaznicima da oblikuju ideje koje će doneti vrednost kako lokalnoj zajednici, tako i celokupnom Web 3.0 pokretu.
Petar Atanasovski, Managing partner u Attic42; Izvor: Attic42
Kako biste opisali idealnog kandidata za Web3 Inkubator program?
Najlakše bi bilo reći – osobe preduzetničkog duha, ali je to apstraktan opis.
Rekao bih da smo u potrazi za osobama koje pokreće prepoznavanje i rešavanje korisničkih problema, koje su spremne da rade na tim rešenjima na neodređeno vreme, koje mogu da sagledaju svoje snage i slabosti, prihvate ih, rade na njima i okruže se ljudima koji će ih nadopuniti, a koje žele da povedu kao svoj tim, i koje poznaju Web3 industriju, kontinuirano istražuju i uče nove stvari.
Kako program podržava razmenu znanja među preduzetnicima?
U XXI veku ne postoji teorija i informacija do koje je nemoguće doći. Možemo naručiti bilo koju knjigu sa Amazona da nam stigne na kućni prag, možemo besplatno gledati predavanja profesora sa najvećih univerziteta, pratiti online konferencije sa drugog kraja sveta.
Ono što zapravo daje najveću vrednost i razliku nije sama informacija i teorija, već grupa ljudi koja iz različitih uglova analizira i rešava određeni problem i stavlja te informacije u specifični kontekst. To daje jedinstven rezultat, nešto što nije moguće replicirati i što će bez ozbizra na teorijski osnov svaki put iznova dati novi kreativni proizvod, zavisno od toga kakva je grupa i ko sa kakvim iskustvom i pričama dolazi.
Iz tog razloga smo sam program koncipirali tako da ima puno praktičnog rada i nadogradnju onoga što je urađeno u iteracijama, a sve to kroz rotacije grupa, predstavljanje urađenog u manjim grupama, te kontinuirano dobijanje povratnih informacija od ostalih polaznika, mentora i predavača.
Kako se odabrani učesnici povezuju i sarađuju tokom programa?
Jedan od ciljeva faze ideacije je međusobno povezivanje, upoznavanje i ostvarivanje dugoročne saradnje između polaznika, gde se ohrabruju da nastave put kao ko-osnivači.
Kroz zajedničko rešavanje problema, i rotiranje samih grupa, tokom trajanja celog programa polaznici imaju priliku da u praksi osete simulaciju onoga što ih čeka u vođenju sopstvenog biznisa i zajedničkom radu – kako se međusobno nadopunjuju veštinama, koliko se poklapaju vrednosno i sa vizijom onoga što žele da grade, koliko su im usklađeni stilovi rada.
Na koji način Attic42 pruža podršku učesnicima?
Pored same finansijske investicije, Attic42 je razvio mehanizam podrške za svoje portfolio kompanije kroz različite delove svog ekosistema:
- A42 Hub je mesto gde se svi okupljamo, ali pored fizičkog co-working prostora, tu je ujedno i sva podrška za pravne stvari, računovodstvo, administraciju, isplatu plata, nabavku opreme…
- MVP Workshop kao blockchain razvojni centar je tu da pomogne i obezbedi tim u ranim fazama razvoja i lansiranja proizvoda na tržište.
- 3327 kao naš R&D centar je tu da pomogne sa specijalozivanim istraživanjima (najčešće vezanim za kriptografske probleme i primenjenu matematiku).
- A42 partneri mogu igrati neku od potrebnih uloga u firmi dok se ne uspostavi tim.
- A42 timovi podrške su tu da pomognu sa dizajnom, brendingom, marketingom i zapošljavanjem.
Izvor: Attic42
Sve ovo se dešava kroz Founder in Residence iskustvo koje čine dva programa – Inkubator i Akcelerator. Oba programa imaju po dve faze, Inkubator se sastoji od Ideacije i Inkubacije, dok se Akcelerator sastoji od Akceleracije i faze Rasta (en. Growth).
Programi su koncipirani tako da se za svaki zna šta je potrebno kao preduslov, i šta je očekivani rezultat, te na taj način su oblikovani prema potrebama samog proizvoda i moguće je da neko postane deo programa nezavisno od prethodnih faza.
Izvor: Attic42
Možete li opisati razliku između faze ideacije i inkubacije?
Ideacija ima za cilj da polaznici izađu iz nje sa uobličenom idejom na kojoj žele da rade i sa osnivačkim timom. Ova faza traje dve nedelje i sastoji se od više iteracija intentizvnog rada na identifikovanim problemima – najpribližnije za dočarati bi bilo da ideaciju opišemo kao niz hakaton programa.
Faza inkubacije traje pet nedelja i jedna nedelja između je zamišljena kao bafer gde polaznici mogu da konsoliduju sve što su do tada radili u saradnji sa mentorima i predavačima. Inkubacija ima dosta praktičnog rada na tematski bitnim celinama za razvoj biznisa. Sam cilj inkubacije je da iz nje polaznici izađu sa validiranim biznis modelom, postavljenim temeljom za dalje razgovore sa investitorima i jasnim planom za MVP fazu razvoja proizvoda.
Koji je dalji proces za timove i učesnike koji će se izdvojiti tokom faze ideacije?
Nakon faze ideacije će uslediti nedelju dana pauze i dvadeset ideja će nastaviti u fazu inkubacije.
Šta se dešava sa projektima nakon što se Web3 Inkubator privede kraju? Da li će učesnici dobiti dodatnu podršku koja bi im omogućila da svoj projekat prezentuju široj javnosti i osiguraju njegov uspeh?
Za sam kraj inkubatora želja nam je da organizujemo veliku završnicu u vidu Demo dana gde će učesnici imati prilike da predstave svoje ideje ispred tima investitora.
Attic42 planira da podrži do 4 ideje sa daljom investicijom u 2024. i nastavi rad sa njima kroz program akceleracije.
Gde vidite ovaj program u narednih nekoliko godina i kako se nadate da će doprineti Web3 zajednici u regionu?
Vratio bih se par godina unazad, da podelim priču zašto smo uopšte krenuli u kreiranje jednog venture builder-a koji je izrodio Attic42 kao rezultat.
Izvor: Attic42
Kroz više od deset godina zajedničkog rada kao tim, imali smo priliku da radimo na različitim proizvodima, i prošli smo kroz tri akvizicije i dve jednorog kompanije od prvog dana njihovog razvoja. Na tom putovanju često smo bili ograničeni mogućnostima koje imamo na raspolaganju, bilo da pričamo o mehanizmima za ostvarivanje saradnje, pristupu investicijama ili opcijama za investiranje.
Ono što se na našem primeru pokazalo kao uspešan recept u pomenutim primerima, to je kada među prvima i dovoljno rano prepoznajemo industrije i probleme vredne rešavanja, jer tada činjenica da dolazimo iz Srbije predstavlja manju prepreku za ulazak na globalno tržište. Kroz godine smo kao MVP Workshop kreirali ekosistem sa ciljem da nam pomogne u prepoznavanju i ulasku u nove tehnologije i grane industrije, i razvoju ideja koje nas inspirišu.
Kada spojimo tri stvari – ekosistem koji smo izgradili kroz godine za sopstvene potrebe, uspešne globalne priče koje smo pokrenuli zahvaljujući ranom ulasku u tehonologije i industrije i želja za zdravim skaliranjem onoga što radimo, nastao je Attic42.
Više puta sam rekao da je Web3 inkubator najbitnija stvar koju ćemo uraditi ove godine. Razlog za to je što je to temelj i ujedno lakmus papir koji bi trebalo da nam pokaže koliko velike stvari možemo da uradimo zajedno, i koliko je domaća Web3 scena jaka.
Par godina od sada se nadam da ćemo moći da se osvrnemo i pokažemo nove uspešne priče koje su proistekle iz ovog programa, kao i da ćemo nastaviti da unapređujemo domaći ekosistem, razvijamo partnerstva i privlačimo investicije, te da će činjenica da neki tim dolazi iz Srbije i kreće da igra globalnu igru predstavljati prednost.