Trampova pobeda: Vetar u leđa Tesli i Masku

Kako Trampova najava ukidanja subvencija za električna vozila otvara prostor kompaniji Tesla Ilona Maska da učvrsti dominaciju, dok strani proizvođači trpe pritisak. O ovoj temi razgovarali smo sa Nenadom Bumbićem, predsednikom udruženja Zaštita potrošača, koji živi i radi u Čikagu.

Vreme Čitanja: 2 min

tramp-mask-2744-fi

Izvor: Beta_AP/Jordan Strauss/Invision/AP/YT kanal NOVA S Screenshot

Interes koji povezuje Trampa i Maska

Donald Tramp je tokom nedavne izborne kampanje izrazio skepticizam prema električnim automobilima i subvencijama koje ih podržavaju i najavio je planove za ukidanje federalnih poreskih kredita od 7.500 dolara za električna vozila, smatrajući da takve subvencije povećavaju cene automobila i opterećuju potrošače.

Ilon Mask, izvršni direktor kompanije Tesla, istakao je da Tesla ne zavisi od subvencija, za razliku od konkurenata, i da bi ukidanje subvencija moglo više pogoditi druge proizvođače električnih vozila. Mask je tokom kampanje javno podržao Trampa, što je, po procenama analitičara, imalo presudnu ulogu u njegovoj pobedi na nedavnim izborima u Americi.

Nenad Bumbić, predsednik udruženja Zaštita potrošača, smatra da se Trampova pobeda za sada oseća u povećanju neizvesnosti i unošenju nervoze u određene segmente poput proizvodnje električnih automobila i generalno svih oblasti koje imaju veze sa zaštitom životne sredine, jeftinom radnom snagom i zdravljem.

„Delom zbog interesa Maska, Tramp je najavio ukidanje federalne subvencije za kupovinu električnih automobila od 7.500 dolara. Strani proizvođači poput Hjundaija su dovedeni u nezgodnu situaciju. Zbog Bajdenove politike da se subvencije daju samo za električne automobile proizvedene u SAD-u, proizvođači su investirali u nove pogone u Americi“, objasnio je Bumbić za WebMind.

Prema njegovim rečima, Tramp je najavio i ukidanje subvencije od 7.500 dolara za električne automobile, a zatim i uvođenje carina na uvoz komponenti, čime bi praktično onemogućio proizvodnju stranih električnih automobila u SAD-u.

Dalje, dodaje Bumbić, Tramp je najavio i prekid subvencija za širenje mreže za punjenje električnih automobila, kao i ukidanje uredbe iz 2021. godine koja ograničava koliko SUV vozila mogu da zagađuju.

tramp-mask-2744-ps1

Ostali proizvođači bi trpeli gubitke od više milijardi dolara

Iako Tramp planira da smanji ili ukine subvencije za električna vozila, izjavio je da nema ništa protiv električnih automobila, ali se protivi nametanju obavezne upotrebe takvih vozila svim potrošačima. Takođe je naglasio da bi kupci trebalo da imaju slobodu izbora između benzinskih, dizel, hibridnih i električnih vozila.

Što se tiče njihove komunikacije, Tramp i Mask su održavali prijateljske odnose. Mask je, kao znak podrške, poklonio Trampu Tesla Cybertruck, koji je Tramp prihvatio uprkos svojim rezervama prema električnim vozilima.

„Ovo sve pogoduje Masku da sačuva primat koji Tesla drži, a stranim proizvođačima bi nanelo gubitke od više milijardi dolara. Kada se ovo zna, jasno je zašto proizvođači električnih automobila daju neverovatne popuste. Tako sada možete uzeti Hyundai Ioniq 5, koji košta između 40.000 i 50.000 dolara, na lizing za samo 159 dolara mesečno ili VW ID.4 za samo 149 dolara mesečno“, objasnio je Bumbić.

Profesor književnosti zagubljen u odajama ekonomskog, tech i IT novinarstva.

Prijavi se na novosti.

Kako Trampova najava ukidanja subvencija za električna vozila otvara prostor kompaniji Tesla Ilona Maska da učvrsti dominaciju, dok strani proizvođači trpe pritisak. O ovoj temi razgovarali smo sa Nenadom Bumbićem, predsednikom udruženja Zaštita potrošača, koji živi i radi u Čikagu.