Satya Nadella, CEO Microstoft-a, jednom prilikom je izjavio da je meta-univerzum revolucionaran zbog osećaja prisustva koji nudi pojedincima u toku interakcije. Uzimajući to u obzir, Microsoft-ova odluka da ukine svoj meta-univerzum predstavlja veliko iznenađenje. Plus, pored gubitaka od preko 4 milijarde US dolara u četvrtom kvartalu 2022. koje je Reality Labs, odeljenje pri Meti koje se bavi meta-univerzumom trpi, ne možemo a da se ne zapitamo šta se kog đavola dešava sa meta-univerzumom?!
Kraj Altspace VR-a i MRTK
Umesto da novu godinu započnu potpuno bezbrižno, mnoge ljude koji rade za gigantske IT kompanije oblio je hladan znoj kada nisu mogli da se prijave na svoje korporativne naloge ili im je odbijen ulazak u kancelariju. To je moglo značiti samo jedno – otpušteni su bez ikakve prethodne najave.
Pored Amazona, Gugla, Coinbase-a i Tesle, da spomenemo samo neke, Microsoft je samo jedan od IT giganata koji su odlučili da otpuste deo svoje radne snage. Softverski kolos je otpustio 5% svog tima, što čini oko 10.000 zaposlenih koji sada traže novi posao. Zbog smanjenja troškova, Microsoft je ukinuo dva projekta meta-univerzuma – Altspace VR i Mixed Reality Tool Kit (MRTK). Kao rezultat toga, projekti mešovite realnosti koji su čekali na razvoj i testiranje će najverovatnije kasniti.
Šta su Altspace VR i komplet alata za mešanu stvarnost?
Altspace VR je Microsoft kupio 2017. godine. Radili su sa softverskim gigantom na razvoju virtuelnih okruženja kako bi umetnicima širom sveta obezbedili digitalni prostor za događaje. MRTK se fokusirao na izgradnju korisničkih interfejsa za projekte meta-univerzuma, i njegova budućnost je trenutno upitna.
Ali kako je sve ovo u skladu sa Nadellinom izjavom da je meta-univerzum revolucionaran?
Microsoft Mesh 2023 i industrijski meta-univerzum
Iako je Microsoft ugasio Altspace VR, to ne znači da je kraj meta-univerzuma. Umesto toga, čini se da je Microsoft napustio VR u korist XR – virtuelne, proširene i pomešane realnosti. Do 10. marta 2023. Altspace VR platforma će biti konačno ukinuta, a fokus će biti prebačen na podršku imerzivnih iskustava koja pokreće Microsoft Mesh. Na ovaj način, softverska kompanija nije zauvek zatvorila vrata meta-univerzumu, samo je promenila fokus.
We have some sad news, Altspacers. #AltspaceVR is shutting down on March 10th.
— AltspaceVR (@AltspaceVR) January 20, 2023
Though we hate saying goodbye, we also feel such pride and gratitude for all the magic that happened here. ✨
Thanks for joining us on this epic adventure. #socialvr https://t.co/peCwpaaBl3
Za one koji nisu upoznati, Microsoft Mesh je XR usluga za saradnju koja korisniku omogućava interakciju sa 3D (RT3D) vizualizacijom prijatelja i kolega u realnom vremenu. Mesh je najavljen još 2021. godine sa ciljem da poboljša saradnju unutar timova jedne kompanije.
Za razliku od Altspace VR-a koji je bio usmeren na druženje, Mesh je više orijentisan na preduzeća. Stoga, korisnici imaju priliku da sarađuju korišćenjem headset-a, računara ili smart telefona u imerzivno prostorno okruženje kroz takozvanu Holoportaciju. Jednostavnije rečeno, Microsoft Mesh omogućava korisnicima da rade zajedno kao da su u istoj kancelariji ili zgradi.
Ova usluga je integrisana u timove, omogućavajući korisnicima da učestvuju u pozivima kao avatari. Korišćenjem Mesh aplikacije za Hololens, moguće je dizajnirati avatar koji bi predstavljao učesnike u pozivu.
Ideja za Microsoft Mesh rođena je tokom pandemije COVID-19 kada je većina kompanija morala da usvoji (i prilagodi) rad na daljinu. U skladu sa tim, Mesh predstavlja rekreaciju interakcije između zaposlenih, nastojeći da poveže radnike na način koji nije moguć́ običnim video pozivima.
4 milijarde US dolara u gubicima
Neki bi rekli da Metino VR odeljenje pod nazivom Meta Reality Labs nije ispunilo očekivanja. U četvrtom kvartalu 2022. godine odeljenje je ostvarilo prihode od 727 miliona dolara, u poređenju sa 877 miliona dolara prihoda iz prethodne godine. Treba napomenuti da je ovo bila prva praznična prodajna nakon što je Meta povećala cene Oculus Quest headset-a. Cena je podignuta sa prvobitnih 100 dolara na 400 dolara u avgustu 2022.
Gubici u četvrtom kvartalu, s druge strane, iznose zaprepašćujućih 4,279 milijardi dolara. Poređenja radi, operativni gubitak u četvrtom kvartalu 2021. iznosio je 3.304 dolara. U četvrtom kvartalu 2022. lansirana je premijum verzija headseta za preduzeća pod nazivom Meta Quest Pro po ceni od 1.500 dolara. Međutim, ove strašne brojke neće uticati na pozitivan stav kompanije. Menadžment je oduševljen uspehom odeljenja Reality Lab, jer je nadmašilo predviđanja ukupnog prihoda, dnevne i mesečne aktivne korisnike, kao i prosečni prihod po korisniku.
Naime, Metin prihod od svih odeljenja i aplikacija iznosi 32,1 milijardu dolara, što nadmašuje predviđanje prihoda od 31,53 milijarde dolara. Mark Zuckerberg, CEO kompanije, predstavio je predstojeću fiskalnu godinu kao „godinu efikasnosti“, uprkos odluci rukovodstva da otpusti 11.000 radnika. CEO je tvrdio da će kompanija ostati jaka i pored masovnih otpuštanja, naglašavajući da Reality Labs nije na udaru. Naprotiv, kompanija je opravdala tekuće investicije koje će se možda i povećati.
Bio je posebno optimističan u vezi sa Meta-inim predstojećim poduhvatom – novim VR headsetom Quest 3 koji bi trebalo da izađe tokom 2023. godine. Veruje se da će novi gedžet postaviti temelje za novu tehnologiju VR i AR headset-a Takođe se očekuje da doprinese povećanju prihoda odeljenja, kao i da popularizuje Metin Horizon World VR ekosistem koji Zuckerberg reklamira kao budućnost društvene, zabavne i poslovne interakcije.
Pa, da li je meta-univerzum osuđen na propast?
Iako brojke mogu izgledati sumorno i pesimistično, konačni odgovor je ne. Meta-univerzumu se ne bliži kraj, barem ne uskoro. Pored nedavnih investicija Kine u meta-univerzum, Svetski ekonomski forum (Word Economic Forum – WEF) najavio je razvoj svog meta-univerzuma 2023. Ideja koja stoji iza toga je mogućnost Foruma da se pozabavi gorućim globalnim problemima. Kako bi učestvovali u razvijanju meta-univerzuma pod nazivom Global Village, preko 80 učesnika iz poslovnog, finansijskog i neprofitnog sektora će se okupiti virtuelno.
Global Village će imati konferencijske sale, mesta za diskusiju i simulacije koje primenjuju VR tehnologiju kako bi istakle globalne probleme. Na osnovu izveštaja Svetskog ekonomskog foruma, meta-univerzum bi bio poslovno orijentisan pre prelaska na meta-univerzum fokusiranog na potrošača. Na primer, primenom digitalnih blizanaca, privredni meta-univerzum bi mogao da poboljša efikasnost kompanije. Renault, popularni francuski proizvođač vozila, jedna je od kompanija koje koriste industrijski meta-univerzum.
Global Village, meta-univerzum Svetskog ekonomskog foruma, koristiće Microsoft-ove tehnologije, tačnije Microsoft Mesh. Microsoft je jedan od dva glavna partnera Foruma u meta-univerzumu, ali očekuje se da će desetine zainteresovanih strana na kraju koristiti tu tehnologiju za sastanke.
Pored Svetskog ekonomskog foruma, Microsoft se takođe udružio sa američkom vojskom kako bi vojnicima obezbedio uređaj pomešane realnosti za vojnu obuku. Očekuje se da će se headset sa integrisanim sistemom vizuelnog povećanja (IVAS), koji će vojnici koristiti, ažurirati u skladu sa povratnim informacijama vojnog osoblja. Američka vojska naručila je oko 10.000 IVAS headsetova za dodatno testiranje na terenu.
Ipak, izgleda da ovaj poduhvat nailazi na prepreke, pošto su senatori odbili zahtev američke vojske od 400 miliona dolara za kupovinu 6.900 IVAS uređaja. Ipak, ugovor sa američkom vojskom je od velikog značaja za Microsoft i njegov VR uređaj.
Meta-univerzum i obrazovanje
Časovi i predavanja ne moraju nužno biti dosadni. U meta-univerzumu, nastavnici bi mogli da ponude iskustva iz prvog lica svojim učenicima. Na taj način učenici bi mogli da postanu veliki kao galaksija ili da se za tren oka smanje do veličine virusa. Takođe bi mogli da putuju kroz prostor ili vreme i tako pomognu u izgradnji Kineskog zida, ili da šetaju prometnim ulicama u starom Rimu. Primeri su neograničeni, a jedino što učenici treba da urade je da stave headset i uskoče u svet obrazovanja.
I ne, glavna ideja nije da se škole i tradicionalne učionice zamene meta-univerzumom, već samo da se predavanja obogate sa nekoliko minuta impresivnog iskustva. I to je ono što Dreamscape Learn iz Kalver Sitija u Kaliforniji radi. Osnovan u partnerstvu sa Dreamscape Immersive, kompanijom za VR zabavu, i državnim univerzitetom u Arizoni, Dreamscape Learn je spojio moć bioskopskih vizuelnih prikaza i pripovedanja priča filmskog kvaliteta sa analitičkim obrazovnim principima i jasnim ciljevima učenja.
Krajnji cilj primene meta-univerzuma u obrazovanju je da se lekcije koje učenici slušaju ili gledaju transformišu u skup iskustava koje oni žive. Na ovaj način učenici mogu razviti ne samo znanje već i veštine i intuiciju. Na kraju, imerzivna iskustva u obrazovanju imaju potencijal da budu toliko autentična i interaktivna da liče na virtuelno šegrtovanje, a ne na klasičan kurs učenja. Budućnost obrazovanja može biti u meta-univerzumu, pod uslovom da se adekvatno koristi.