Ukidaju liniju koju je uveo Henri Ford
Spremnost proizvođača automobila da promeni sistem star više od jednog veka, koji je Ford pretvorio u svetski poznato ime, odražava visoku igru balansiranja – prodavati liniju pristupačnih električnih vozila koja mogu da se proizvode u SAD brže, efikasnije i sa manje delova, a da se pritom sačuva profitna margina. Kako je istakao Doug Field, Fordov direktor za električna vozila, digitalne tehnologije i dizajn, cilj nije samo snižavanje pojedinačnih troškova, već i mogućnost konkurencije Kini.
Generalni direktor Forda, Jim Farley, opisao je novi proizvodni sistem, liniju električnih vozila i ulaganje od 2 milijarde dolara kao „opkladu“.
„Nema nikakvih garancija za ovaj projekat,“ rekao je tokom događaja prenošenog uživo iz fabrike u Kentakiju. „Radimo toliko novih stvari da ne mogu sa stoprocentnom sigurnošću da kažem da će sve ići kako treba – ovo je opklada. Postoji rizik.“
Prodaja Fordovih EV modela opada
Ipak, Farley veruje da je rizik vredan preuzimanja. Fordov odsek za električna vozila zabeležio je gubitak od oko 1,3 milijarde dolara u drugom kvartalu 2025, a prodaja dva najprodavanija EV modela – F-150 Lightning i Mustang Mach-E – opada.
Ova „opklada“ počela je pre nekoliko godina sa tajnim timom od oko 500 ljudi u Kaliforniji, na čelu sa bivšim Teslinim direktorom Alanom Clarkeom, a u timu su i stručnjaci iz kompanija Tesla, Rivian, Apple i Lucid Motors. Tim, koji radi između Palo Alta i nove kancelarije u Long Beachu, razvio je novi proizvodni sistem i osnovnu platformu vozila koja će se koristiti u fabrici u Luisvilu.
Rezultat toga je ono što Ford naziva „univerzalnim proizvodnim sistemom“, koji menja jednu pokretnu traku u proizvodno stablo sa tri grane. Ford je razvio i univerzalnu EV platformu koja će koristiti litijum-gvožđe-fosfat baterije, zasnovane na tehnologiji licenciranoj od kineske CATL, a proizvodiće se u novoj fabrici BlueOval Battery Park u Mičigenu vrednoj 3 milijarde dolara. Fabrika bi trebalo da počne sa radom 2026. i zapošljavaće 1.700 radnika po satu.
Nova EV platforma će koristiti velike aluminijumske odlivke u jednom komadu, sa znatno manje delova, što će omogućiti da se prednji i zadnji deo vozila sklapaju odvojeno na dve od tri grane. Treća grana je posebno značajna – na njoj će se montirati strukturna baterija zajedno sa sedištima, konzolom i tepihom. Na kraju proizvodnog procesa, tri glavne komponente će se spojiti u kompletno vozilo.
Rezultat je električno vozilo sa 20% manje delova, uključujući 50% manje creva i priključaka za hlađenje i 25% manje šrafova, navodi Ford. Prvi model sa nove linije biće pikap srednje veličine, otprilike dimenzija Forda Maverick, ali sa prostranijom unutrašnjošću.
Za razliku od klasične proizvodne trake, gde radnici dodaju delove i instalacije dok se vozilo kreće, nova platforma koristi tri kompleta (kita) – u svakom su unapred pripremljeni svi pričvršćivači, alati i skeneri, spremni za upotrebu, što dodatno skraćuje vreme sklapanja. Novi sistem takođe smanjuje broj radnih stanica za 40%. Ford tvrdi da će nova platforma omogućiti 15% bržu proizvodnju. Nova tehnologija promeniće način rada fabrike u Luisvilu i smanjiti broj zaposlenih. Ford trenutno zapošljava oko 2.808 radnika po satu u fabrici, a prelaskom na novi sistem broj će se smanjiti na 2.200. Kompanija je ponudila program dobrovoljnog prevremenog penzionisanja, a onima koji ne prihvate biće ponuđen rad u drugim postrojenjima.