Uloga žena u budućnosti Weba 3.0
Prema rezultatima istraživanja KuCoina u kojem je učestvovalo 3,608 ispitanika odgovarajući na pitanja u vezi sa svojim budućim poslovnim planovima i koji su pritom na bilo koji način čuli za Web 3.0 tehnologije ili na neki drugi način upoznati sa ovom temom, ispostavilo se da je čak 16% među njima bilo onih koji se već profesionalno bave nekakvim poslom u Web 3.0 industriji.
Pre nego što zađemo dublje u temu, ovo je uvid u najvažniju statistiku ovog istraživanja:
- 59% ispitanih profesionalaca ima manje od 30 godina.
- 18% profesionalaca priznaje da ne zna puno o ovoj oblasti.
- 66% smatra da će Web 3.0 doprineti decentralizaciji interneta.
- 55% misli da je to budućnost interneta.
Sudeći po ovom istraživanju, od onih koji su već u Web 3.0 industriji tek 13% su žene, što i nije zanemarljiv udeo. Ispitanicama je postavljen specifičan set pitanja kako bi se što preciznije definisali njihovi stavovi o budućnosti interneta, kao i problemi s kojima se susreću pri radu u ovoj oblasti.
- 33% žena koje rade u Web 3.0 je na poziciji inženjerke ili developerke, što je isti udeo kao kod kolega muškog pola.
- 27% žena je započelo sopstveni biznis ili Web 3.0 projekat, što je manje preduzetničke inicijative nego kod ispitanika muškog pola.
- 33% ispitanica smatra da je reč o dominantno muškoj oblasti, što im predstavlja veliku prepreku u radnom okruženju.
- 49% ekspertkinja je radilo na pola radnog vremena ili kao frilenserke, dok je samo 33% njih radilo puno radno vreme.
Web 3.0 ekspertkinje su generalno aktivnije u poređenju s njihovim muškim kolegama, ali su manje sklone investiranju u blockchain tehnologije.
Ekspertkinje koje rade u ovoj oblasti a koje su uzele učešće u istraživanju, prepoznaju da, baš zato što su žene, mogu doprineti diverzitetu radnog okruženja i unaprediti kulturni kod organizacija u kojima rade. Tačnije:
- 63% njih smatra da donosi drugačije perspektive i ideje.
- 60% doprinosi boljoj kulturi na radnom mestu i u timu.
- 53% jača međusobno poverenje i povezanost među članovima tima.
- 49% kao prioritet navodi transparentnost, empatiju i etično ponašanje.
- 49% promoviše diverzitet i inkluziju.
- 43% donosi specifičan set veština i talenta.
Šta žene koje rade u Webu 3.0 identifikuju kao glavne prepreke?
U mnogim dominantno muškim industrijama, kao što je IT, često se koristi izraz “stakleni plafon” kako bi se opisao poslovni napredak žena. Kao da postoji neka nevidljiva granica do koje mogu doći unapređenjem i ulaganjem u vlastito znanje. Težnja onih koji se zalažu za osnaživanje žena jeste upravo razbijanje ovog staklenog plafona.
Foto ilustracija: Freepik
Web 3.0 u svojoj osnovi ima ogroman potencijal da stvori okruženje u kojem će žene dobijati poslovne prilike, biti na vodećim pozicijama, pokretati sopstvene inicijative i ulagati u blockchain tehnologije – jednako koliko njihove kolege muškog pola.
Ispitanice u ovom istraživanju pomogle su u identifikovanju ključnih prepreka u dostizanju ovog cilja, a sama artikulacija ovih izazova već sugeriše potencijalna rešenja za stimulativno radno okruženje koja ohrabruje veći broj žena da se uključe u Web 3.0. Ovo su njihovi stavovi:
- 38% smatra da nema dovoljno zajednica koje predvode žene.
- 34% smatra da je u velikoj meri prisutna ‘toksična muškost’ koja nije prijateljski nastrojena prema ženama.
- 30% smatra da je izazovno biti u toku s novim saznanjima i veštinama.
- 28% smatra da nedostaje relevantnog edukativnog materijala na ovu temu.
- 28% kaže su prilično zabrinute oko nestabilnosti posla u ovoj oblasti.
- 27% smatra da nema dovoljno uticajnih žena koje rade ili investiraju u ovu industriju.
Kako žene mogu uticati na Metaverse?
Istraživanje koje su zajedno proveli EWG Unlimited i The Female Quotient bavilo se Metaverse okruženjem i odnosom prema ženama. Ispostavilo se da je Metaverse primarno orijentisan ka profilu muških hetero korisnika. No, njihovi podaci pokazuju i da interesovanje žena za Metaverse raste impozantnih 15% iz meseca u mesec.
Žene čine polovinu ukupnih korisnika na online platformama, ali ovaj deo publike i kreatorki je već dugo zanemaren i skrajnut iz prvog plana tehnoloških inovacija. Brend lideri su u poziciji da osnaže i uključe žene dok su pravila o Webu 3.0 još na pragu stvaranja.
Prikupljeni podaci u ovoj studiji pokazuju sledeće pravilnosti:
- ¾ ispitanih žena je čulo za Metaverse.
- Samo 14% njih je pristupilo platformi bar jednom.
- 58% je čulo za Metaverse putem društvenih mreža, a 23% preko prijatelja ili člana porodice.
- 24% ne razume interfejs Metaverse-a.
- 32% kao najveću motivaciju za uključenje u Metaverse navodi “učenje, eksperimentisanje i otkrivanje u čemu je hajp”.
- 1 od 4 ispitanice kaže da bi se iznova vraćale u neki Metaverse zbog estetike.
- 16% od ukupnog broja NFT kreatora se identifikuje kao žena.
Kako se navodi u istraživanju, upravo zbog slabe vidljivosti žena u Webu 3.0 i u Metaverse-u, ove oblasti su priklonjene muškarcima i nedovoljno senzibilisane za ostale grupe korisnika. Oni su takođe naveli i preporuke za organizacije koje prelaze na Web 3.0:
- Udružiti se sa ženama kreatorima u stvaranju Web 3.0 sadržaja.
- Istražite koje figure bi mogle iskomunicirati inkluzivne avatare.
- U kontekstu NFT-a, budite u toku s umetničkim stvaralaštvom žena i njihovim stavovima o ovoj temi (npr. na Twitteru).