Šta Ljudi Misle o Meta-Univerzumu?
Meta-univerzum je sveobuhvatan svet virtuelne stvarnosti koji podržava i podstiče društvene interakcije. Međutim, to se ne odnosi samo na jedno digitalno okruženje – meta-univerzum je krilatica koja se odnosi na desetine virtuelnih svetova u onlajn prostoru.
Iako meta-univerzum još uvek nije dostigao svoj puni potencijal, tehnološki giganti samouvereno ulažu u ove onlajn univerzume. S tim u vezi, nije ni čudo što Statistine procene pokazuju da bi vrednost tržišta meta-univerzuma mogla da dostigne 678,8 milijardi US dolara u 2030. godini.
Štaviše, tržište meta-univerzuma obuhvata samo pet različitih regiona: Severnu Ameriku, Evropu, region Azije i Pacifika, Bliski istok i Afriku i Južnu Ameriku. Prema izveštaju o istraživanju tržišta kompanije Metaverse Severna Amerika će imati najznačajniji tržišni udeo sa tržišnom vrednošću od oko 8,1 milijardi 2024. godine.
Ali šta ljudi zaista misle o meta-univerzumu?
Pošto je Severna Amerika najviše zainteresovana za meta-univerzum, da vidimo kako su Amerikanci odgovorili na ovo pitanje.
Istraživanje Statiste pokazuje da 33% američkih ispitanika oseća radoznalost kada je u pitanju meta-univerzum, dok je 27% neizainteresovano. Isto istraživanje pokazuje da 19% ispitanika oseća zabrinutost u vezi sa meta-univerzumom, dok 18%, odnosno 16%, ispitanika oseća uzbuđenje i optimizam.

Izvor: Statista
Samo mesec dana pre nego što je ovo istraživanje objavljeno, druga anketa Statiste pokazala je šta motiviše ljude da se pridruže meta-univerzumu. Prema anketi Statiste iz decembra 2021. godine, 74% Amerikanaca je reklo da planira da se pridruži ili da razmišlja o ulasku u meta-univerzum.
Sve u svemu, 41% ispitanika rekli su da žele da probaju meta-univerzum i steknu iskustva koja nemaju prilike da steknu u stvarnom životu. Isto tako, 38% ispitanika je reklo da bi meta-univerzum mogao biti odličan način da se ljudi povežu dok 23% ispitanika tvrde da žele da se pridruže meta-univerzumu kako bi postali neko drugi.
Izvor: Statista
Sve u svemu, ljudi imaju relevantne razloge za ulazak u meta-univerzum.
Ipak, da li je toliko uzbuđenje oko meta-unverzuma istinski opravdano?
Usamljenost u Meta-Univerzumu
Veb3.0 zajednica bila je uzdrmana do srži kada je korisnik Tvitera podelio informaciju da Decentraland, istaknuti meta-univerzum, ima samo nekoliko desetina korisnika dnevno. Korisnik Tvitera je preuzeo podatke DappRadar-a, međunarodne prodavnice za decentralizovane aplikacije.
Po Coin Telegraphu, podaci DappRadar-a sugerišu da onlajn ekosistem vredan milijardu dolara kao što je Decentraland ima samo 30 aktivnih korisnika dnevno. Ova neočekivana vest unela je nemir na Tviter. Korisnici su ismevali Decentraland i izrazili nevericu u vezi sa podacima DappRadar-a.
Dakle, da li su informacije koje je objavio korisnik Tvitera netačne ili postoje i drugi faktori koji utiču na tako mali broj dnevnih korisnika?
Foto ilustracija: Freepik
Nakon što je tvit privukao pažnju šire javnosti, DappRadar je objavio novi post na blogu koji objašnjava ovaj podatak. Izgleda da DappRadar tim prati broj transakcija i njihov obim u različitim decentralizovanim aplikacijama, što nije tačan prikaz aktivnih korisnika u određenom onlajn prostoru na dnevnom nivou.
Drugim rečima, korisnik treba da napravi blokčejn transakciju da bi ga DappRadar registrovao. Imajući to na umu, prikupljeni podaci ne predstavljaju tačan broj aktivnih korisnika, jer korisnici nisu u obavezi da vrše transakcije dok koriste Decentraland.
„Standardna mera za rangiranje koju primenjuje DappRadar su jedinstveni aktivni novčanici (Unique Active Wallets ili UAV). Ova ključna metrika pokazuje koji „dapp” je u interakciji sa najvećim brojem korisničkih novčanika i stoga se nalazi na vrhu grafikona,” objašnjava Robert Hoogendoorn, urednik sadržaja koji se objavljuje na blogu DappRadar.
Kako je Decentraland Odgovorio na Ove Tvitove?
Ubrzo nakon objavljivanja prvog tvita, Decentraland je odgovorio nudeći dodatne informacije o tome kako DappRadar izračunava broj korisnika na dnevnom nivou.
Lately, there has been a lot of misinformation on the number of active users of Decentraland. Some websites are tracking only specific smart contract transactions but reporting them as daily active users DAU, which is inaccurate.
— Decentraland (@decentraland) October 7, 2022
Nakon što su naveli da neke veb-strane ne razlikuju blokčejn transakcije od aktivnih korisničkih podataka na dnevnom nivou, Decentraland je otišao čak i korak dalje u pokušaju da se odbrani od lažnih optužbi.
Let's have a look at some of September's data:
— Decentraland (@decentraland) October 7, 2022
56,697 MAU
1,074 Users interacting with smart contracts
1,732 minted Emotes
6,315 sold Wearables
300 Creators received royalties
161 created Community Events
148 DAO Proposals
Štaviše, DappRadarov blog pokazuje da je ova neprijatnost zbližila ove dve kompanije. Prema blogu DappRadar-a, kompanije će se udružiti kako bi pružile tačnije podatke o korisnicima Decentralanda.
„Razvoj svetova u meta-univerzumu se brzo odvija pošto raste broj korisnika i brendova u ovom virtuelnom univerzumu. Ključne metrike koje DappRadar pruža zasnovane su na pametnim ugovorima koje uglavnom prilažu programeri Dapp-a. Tim Decentraland-a trenutno ažurira svoju listu pametnih ugovora i zato ponovo izračunavamo njihove metrike,” objašnjava Robert Hoogendoorn u nedavnom postu na blogu Dapp Radar-a.
Zašto Meta-Univerzumi Nemaju Više Korisnika?
Na osnovu tvitova Decentralanda, ovaj meta-univerzum ima otprilike 57.000 aktivnih korisnika mesečno.
Ali Decentraland je jedan od najpopularnijih interaktivnih univerzuma. Zašto onda nema više korisnika?
Na osnovu ovih podataka, Decentraland u proseku ima manje od 2.000 aktivnih korisnika dnevno. U poređenju sa podacima korisnika Minecraft-a, koji pokazuju da ova igra ima otprilike tri miliona aktivnih korisnika dnevno, Decentraland ozbiljno zaostaje.
Dakle, hajde da uključimo još jedan (varijabilni) podatak da bismo bolje razumeli ove razlike.
Minecraft postoji od 2011. godine, dok se Decentraland pojavio na sceni 2020. Minecraft je dozvolio deci da rade gotovo sve što im padne na pamet u onlajn prostoru mnogo pre nego što je Decentraland čak i postojao, tako da razlika u dnevnom broju korisnika nije iznenađenje.
Ipak, jedan od primarnih razloga zašto se Decentraland još uvek ne može nadati milionima aktivnih dnevnih korisnika je taj što ljudi nemaju pristup opremi koja im omogućava da u potpunosti iskuse lepotu meta-univerzuma.
Foto ilustracija: Freepik
Prosečna cena VR slušalica u SAD 2022. je 420 dolara, a očekuje se da će ostati ista u narednim godinama. Naravno, na tržištu postoje i jeftiniji modeli, ali oni nisu uvek najbolja zamena, jer VR naočare lošeg kvaliteta mogu uticati na zdravlje očiju i izazvati glavobolju.
Na Koji Način Meta-Univerzumi Mogu Privući Nove Korisnike?
Meta-univerzumi nisu toliko popularni kao druga onlajn okruženja. Dakle, šta kompanije mogu učiniti da privuku više korisnika u svoje virtuelne svetove?
Ulaganje u dobre marketinške strategije samo je vrh ledenog brega. Korisnike neki svet mora da privuče da bi ga svakodnevno koristili. Kako tehnologija napreduje, programeri bi trebalo da dodaju više funkcija meta-univerzumima i da ih učine privlačnijima.
Pored toga, VR slušalice treba da budu pristupačne i udobne za nošenje. Pretpostavimo da želimo da u potpunosti uronimo u svet virtuelne stvarnosti. U tom slučaju, kompanije koje proizvode slušalice treba da isporuče udobne, ali praktične uređaje koji neće izazivati bol, anksioznost, ili bilo kakvu drugu mentalnu ili fizičku neprijatnost.
Štaviše, spajanje sa meta-univerzmumom bi trebalo da se odvija polako. Ako korisnici budu gurnuti u sveobuhvatnu virtuelnu stvarnost bez ikakve podrške u ovoj tranziciji, postoji verovatnoća da će se odupreti nametnutoj promeni.