Burnout je najčešći među onima koji vole svoj posao
Burnout je kada fizički, mentalni i psihički napor izazvan stresom utiče na vaše telo i um. Ovo može prouzrokovati da se osećate umorno, nepovezano i istrošeno.
Najčešći simptomi su:
- Emocionalna iscrpljenost;
- Fizički simptomi;
- Nedostatak motivacije;
- Smanjena produktivnost;
- Sumnja u lične sposobnosti;
- Osećaj usamljenosti.
Bogdan Ćirić je serijski preduzetnik i jedan od osnivača BTN WebCON23. Kako navodi, u roku od samo nekoliko godina, preživeo je dva srčana napada koji su nastali kao posledica prevelikog stresa i uzrujanosti na poslu.
„Nakon drugog srčanog napada, doktorka mi je rekla da moram da biram između posla i života. Došao sam kući i zatvorio sve firme i ugovore,” priseća se Bogdan.
On je dodao i da u SAD više od 50% startap osnivača pomisle na samoubistvo u nekom trenutku zato što više ne vide izlaz iz svoje situacije. Bogdan je predložio neke od tehnika za upravljanje stresom:
„Moj savet je da redovno proveravate pritisak, otkucaje srca i slično. Danas je to bar lako zahvaljujući smartwatch-evima. I prioritet vam treba biti da se naspavate. Pored toga, nađite neki filter koji vama pomaže, to može biti meditacija, vožnja bicikla ili nešto treće. To je kod svakoga drugačije, ali fizička aktivnost je neophodna baš zato što naši poslovi uglavnom zahtevaju dosta sedenja. I jako je bitno da imate s kim da razgovarate. To ne treba uvek biti porodica ili prijatelji, ne morate njih opterećivati vašim poslom, nego se obratite psihologu. Kod nas je bauk reći da idete kod psihologa, ali nije tako. To može puno da vam pomogne da kontrolišete sve u što se dešava u vama,” posavetovao je Bogdan.
Njegov kolega, marketinški stručnjak Nemanja Živković dodao je da ljudi koji vole svoj posao vrlo lako dovedu sebe do burnouta ako ne umeju da postave granice.
„Stalno govorite sebi ‘ajde još ovo, pa još ovo… I zaboravite na okolinu oko sebe. Najveći problem je što želite da sve uradite odmah, posebno ako radite nešto za sebe,” primetio je Nemanja i istakao da njemu pomaže kada je okružen ljudima koji nisu iz njegove branše.
Prevenciji burnout-a doprinosi raspodela odgovornosti
Među osnivačima startapa koji su doživeli burnout, neretko se javlja osećaj da sve treba da rade sami te da sav teret stoji na njihovim leđima. Ono što može preduprediti da do takvog osećaja dođe jeste formiranje kvalitetnog tima i adekvatna podela odgovornosti.
Kada oko sebe okupite tim ljudi koji su dobri u svom poslu i žele da rade na izgradnji iste ideje, vrlo je verovatno da ćete izbeći pomenute simptome burnouta, a posebno osećaj usamljenosti.
Ovu konstataciju potvrdila je i Nevena Sofranić, koja se već deceniju bavi zapošljavanjem IT stručnjaka, a pored toga je i osnivačica agencije za IT regrutovanje Omnes Group, a potom i platforme Recrooit.
„Kada prenosimo svoju misiju i viziju kandidatima koji treba da rade kod nas, treba da im damo uvid u to kakav će biti njihov doprinos, odnosno da im na što bolji način predstavimo svrhu onoga što će oni raditi i, na širem planu, na koji način će njihov doprinos uticati na svet, na nišu, i slično,” objašnjava Nevena Sofranić.
Baš zato, praksa koja se u poslednje vreme pokazala kao efikasna jeste da se „job description” zameni sa „impact description”.
Zajednice su vrlo povezane u svakoj podniši. Najveći svedok tome je Web3 zajednica u kojoj su svi blisko povezani i imaju dosta međusobnih interakcija.
Specifičnost njihove platforme leži u tome što svako može biti regruter i zapošljavati putem preporuka.
Tačnije, na osnovu njihovog iskustva, ovi kanali su bili najuspešniji pri zapošljavanju i privlačenju novih talenata:
- 40% Preporuke;
- 30% Oglasi;
- 24% Outreach;
- 6% Konferencije.
„Kroz preporuke dolaze najkvalifikovaniji kandidati i najduže ostaju u firmi. Međutim, tu vam je reach prilično ograničen. Zato smo razmišljali kako da pojačamo reach internih kanala, a da istovremeno smanjimo troškove zapošljavanja kroz kanale koje plaćamo, kao što su oglasi. Kroz eksterne kanale ćete imati najveći broj kandidata za selekciju, ali pokazalo se i da oni ostaju najkraće u firmi,” rekla je Nevena i dodala da je upravo iz tih razloga employer branding tako bitan, no potrebne su godine da bi se on izgradio.
Ona je podelila i neke od najvažnijih podataka u vezi sa recentnim trendovima u IT industriji kada je u pitanju zapošljavanje:
- 76% menadžera za zapošljavanje je izjavilo da je privlačenje pravih kandidata za posao njihov najveći izazov.
- U najvećem broju slučajeva, najbolji kandidati su off the market, odnosno već imaju posao.
- Potrebno je samo deset dana kvalifikovanim, iskusnim kandidatima da pronađu pravi posao.
Drugim rečima, to znači da kandidati koje zapošljavate ne bi trebalo da budu više od dve nedelje u procesu zapošljavanja.
Naposletku, podelila je i jedan bonus savet:
„Menadžeri zaduženi za zapošljavanje treba posebno da obrate pažnju na to kako se nose sa sopstvenim predrasudama, jer one ne treba da vas ograniče u tome koje kandidate zapošljavate. Takođe, na taj način želite da trenirate svoj tim da se i oni bore protiv sopstvenih predrasuda,” posavetovala je Nevena na BTN WebCON23.