Kako ste DigiTalk izgradili u prepoznatljiv brend na regionalnoj tech sceni?
Pre svega bih rekao jednom iskrenom posvećenošću. Ja lično sam se pre petnaest godina opredelio da karijeru posvetim isključivo događajima i mladim ljudima, i to mi je fokus već više od deceniju. Kada ljudi vide da ste posvećeni jednoj ideji, da ste istrajni i iskreni, onda vas rado prate na tom putu. Važno je samo da na tom putu ne izgubite nešto usput, da ne zaboravite koji su vam primarni ciljevi, šta je ideja i fokus vaših događaja. Izazova je tokom godina mnogo, a ukoliko uspete da ostanete fokusirani i verni pravim vrednostima, ljudi će vas pratiti.
Tech i digital scena je tu zahvalna zato što se ljudi međusobno poznaju, prate i podržavaju. Ukoliko radite nešto što ima vrednost za zajednicu, ta ista zajednica će vam vrlo brzo uzvratiti.
Kako ocenjujete event kulturu u Srbiji kada je reč o digitalnim konferencijama i ima li pomaka u odnosu na prethodne godine?
Pomaka ima, ali na žalost taj pomak nije na bolje. Tehnološke kompanije, a posebno IT kompanije su zahvaćene velikom krizom. Kriza se prvo kod nas slila sa velikih tehnoloških globalnih kompanija, a onda je zahvatila ceo IT sektor na lokalnom tržištu, i evo mi smo već treću godina za redom pod udarom te krize. Zbog cele te situacije prioriteti, a samim tim i budžeti kompanija su se drastično promenili. Podrška zajednici, employer branding aktivnosti kao i eksterna komunikacija, sve je to nekako preko noći nestalo i vrlo je malo kompanija koje su danas prisutne na tech i digitalnim konferencijama. U svetlu celog tog ambijenta mi iskreno ne možemo pričati da se event kultura razvija. I dalje su ti sponzorski budžeti za nastupe kompanija neuporedivo manji nego na konferencijama u regionu, a i kultura plaćanja karata za konferencije kod nas još uvek nije na nivou regiona. Dok je bilo gde u regionu cena karte od pet stotina eura za neki događaj normalna stvar, mi to kod nas još uvek nismo dostigli. Sve to dodatno utiče da celokupna scena stagnira.
Šta nam donosi 2025 godina po pitanju trendova u digitalnoj industriji i na koji način ih DigiTalk prati?
Svakako da je veštačka inteligencija i dalje tema broj jedan, i tom temom ćemo se sigurno baviti na našim događajima u ovoj godini, počev od događaja u Zrenjaninu 10-13. aprila. Veštačka inteligencija sve više ulazi u biznis polja, nije više tema samo u smislu tehnologije, tako da ćemo veštačku inteligenciju imati i kao temu na E-Commerce Days celini događaja u Zrenjaninu, koja predstavlja jedno od najvećih okupljanja e-commerce zajednice. Ono što mi konstatno na našim događajima obrađujemo, a što verujemo da je uvek aktuelno, jeste način razmišljanja, mindset u digitalnoj ekonomiji. To je ono što nam fali, prilagođavanje specifičnim uslovima, izazovima i dinamici koja postoji u digitalnoj ekonomiji koja briše granice između tržišta, donosi jednu novu dinamiku i pravila. To je ono što želimo svake godine da prenesemo našoj publici, da se konstantno prilagođava, uči i koristi što više kvalitentih podataka za donošenje ispravnih biznis odluka.
Na osnovu prethodnih godina imate li uvid u efikasnost umrežavanja na DigiTalk kofenrencijama?
Digitalk događaji su tokom godinama postali sinonim za networking. Sam koncept naših događaja gde našu publiku izmeštamo u druge gradove, sredine koje nisu njihovo svakodnevno okruženje, okupljamo ih na jednom mestu gde su par dana usmereni jedni na druge, je osmišljen baš iz razloga da ljudi imaju vremena i prilike da mogu da upoznaju nove ljude, šire svoju mrežu kontakata, razmenjuju ideje i poslovna iskustva. Ovo se pokazalo kao vrlo uspešno i veliki broj ljudi na naše događaje upravo dolazi iz razloga jer znaju da će moći da upoznaju nove ljude iz industrije.
Planirate li širenje DigiTalk koncepta i šta možemo očekivati u budućnosti?
Svakako da uvek postoje nove ideje koje čekaju da se realizuju. U trenutku kada smo pored krize u samom IT sektoru suočeni i sa globalnom ekonomskom krizom, i gde već uveliko moramo da pivotiramo u planiranju i organizaciji postojećih događaja, nove ideje će morati malo da sačekaju. Svakako, ne bežim ni od nekih većih promena ukoliko društveno-ekonomski ambijent nametne neke drugačije uslove, ukoliko smo preživeli pandemiju, verujem da ćemo iz svakog narednog izazova izaći bolji i jači.
Kako konferencije poput DigiTalk-a mogu doprineti razvoju startup ekosistema i privlačenju investicija?
Malo je nazahvalno meriti uticaj nekog događaja na ekosistem, ali ono što sam siguran jeste da edukacijom, širenjem pozitivnih priča o uspešnim preduzetničkim i startup poduhvatima utičemo na neke nove generacije da se upuste u samostalne poslovne poduhvate. Preduzetnički duh je nešto što decenijama nije bilo odlika srpske privrede, i tek sada stasavaju prve generacije mladih preduzetnika čije priče i iskustva treba da motivišu neke nove mlade ljude. Mi smo tu da te priče ugledaju svetlost dana i dođu do prave publike. To je otprilike naša misija i ono gde možemo da utičemo na razvoj ekosistema. A svakako kvalitetne ideje i poslovni poduhvati sami po sebi privlače investicije.
Šta za Vas lično znači imenovanje u IAB-u?
Sa jedne strane jedno veliko priznanje od celokupne marketinške i advertajzing industrije, ali i veliku odgovornost koju nosi ova funkcija. Sa kolegama iz IAB-a sarađujem već godinama, pričamo o tome kako možemo unaprediti događaje u Srbiji, i ovo je samo formalizacija nekih ideja i planova koje već godinama neformalno razrađujemo. Svakako se radujem saradnji sa kolegama i verujem da ćemo zajedno napraviti neki pomak u industriji.
Kako biste doprineli nadalje organizaciji događaja u Srbiji?
Sada bih se vratio na početak intervjua i pitanje o event kulturi u Srbiji. Ideja je da novim konceptima, razvijanjem svakog od segmenata događaja, dovedemo na maksimum ono što danas publika najviše želi od događaja, a to je taj neki svojevrsni doživljaj, na engleskom to nekako bolje zvuči – experience. Taj experieonce sa događaja je nešto što publiku vraća ponovo na događaje, što generalno može celu event industriju da pomera na više.Koje aktuelne teme će biti prioritet u organizaciji događaja u narednom periodu?
Svakako IAB kao strukovno udruženje je fokusiran na razvoj lokalnog tržišta digitalnog oglašavanja, pa smo nekako uvek na to fokusirani, ali u razgovoru sa kolegama koje su se priključile Komitetu za događaje smo gledali da zajedno damo sugestije šta bismo još od sadržaja na događajima mogli da ponudimo industriji – pre svega dobre studije slučaja, kreativne kampanje, kao i novosti koje nam dolaze sa velikih platformi.
Da li postoji plan za uvođenje novih formata događaja ili inovacija u organizaciji?
Sa novim formatima smo krenuli još krajem prošle godine, dok nismo formalno bili organizovani kroz novoosnovani Komitet za događaje, u pitanju je Masterclass događaj koji smo realizovali početkom decembra u Subotici. To je bio svojevrsni eksperiment koji se pokazao veoma uspešnim gde smo po prvi put imali koncept događaja od 24h. Ovaj koncept ćemo sigurno razvijati i ove, kao i narednih godina, a svakako da imamo ideja i planova kako da sve postojeće aktivnosti i događaje dovedemo na jedan viši nivo. Suštinski, smatramo da Beograd kao jedan od najvećih gradova u regionu, kao i Srbija kao najveće tržište regiona trebaju da imaju kvalitetne događaje koji će okupljati regionalnu publiku.