“Konverzacioni komerc je budućnost. Već je tu, hit koji čeka da eksplodira!”

Sa strane payment metoda sve je spremno. Postoje integracije i u banke i u kreditne kartice i naplata kroz mobilne operatere, kroz vaučere, znači sa te strane je sve spremno. Sad je samo bitno da postoji dovoljan broj kompanija i merchanta koji će prepoznati da kad već imaju interakciju sa svojim korisnicima kroz bilo koji messaging model da u taj proces ubace i mogućnost naplate - konstatuje u razgovoru za Web Mind, Zoran Vasiljev, jedan od vrhunskih globalnih autoriteta u industriji digitalne monetizacije.

Vreme Čitanja: 9 min

Zoran Vasiljev

Ilustracija: Milica Mijajlovic

Naš sagovornik ima više od 25 godina internacionalnog iskustva u oblasti interneta, digitalnih medija, telekomunikacija i konsaltinga. Poslednje dve decenije proveo je u Aziji, a od nedavno izvršni direktor Centili grupe u Srbiji, jedne od najnaprednijih globalnih tehnoloških kompanija koja posluje u preko 80 zemalja sveta.  

Zoran Vasiljev je serijski preduzetnik, osnivač i investitor brojnih kompanija, iza sebe ima 3 exita, kreirao 3 spin off-a sa valuacijom od 550 miliona US dolara, upravljao portfoliom čak 32 digitalne investicije i bio na liderskim pozicijama u kompanijama Apigate, Akiata Digital, StarHub, Arthur D. Little, Value Partners i Peppers & Rogers Group. 

Sa Zoranom smo razgovarali o aktuelnim monetizacionim trendovima i kanalima, o „dobitnoj formuli“ digitalne monetizacije, o tome šta savetuje i male i velike „igrače“ na digitalnoj sceni, o potencijalima blockchain tehnologije kada je reč o monetizaciji, kao i svim drugim zanimljivim aspektima monetizacionih procesa u digitalnom ekosistemu.  

Kompletan intervju možete pogledati i u videu u nastavku ovog teksta. 

WebMind: U izjavi za TechnologyMagazin navodite da svojim „klijentima pomažete da otključaju do sada nerealizovane tokove prihoda“. To ste izjavili pre dve godine. Koliko u tome uspevate danas s obzirom na promene i napredak koji se dešava u raznim industrijama posebno u digitalu i tech industriji? 

Zoran Vasiljev: Mislim da je samo u periodu od dve godine došlo do velikog pomaka i u uspehu realizacije takvih ideja u monetizaciji u raznim sektorima.  

Zašto je to tako? 

Zato što svi mi koji participiramo u sektoru industrije monetizacije provodimo dovoljno vremena da razumemo probleme koje naši klijenti i partneri imaju u njihovim sektorima da bi zadovoljili i služili svojim korisnicima. Mislim da se tu pravi velika razlika da razumemo koji su problemi sa njihovim vendorima, suplajerima, partnerima i tako dalje, što nama pomaže da na platformama za monetizaciju i uopšte u sektoru monetizacije lansiramo nove proizvode, nove metode, jednostavno skratimo to vreme, kako ga mi nazivamo „coversation to cash“. Znači, dok se ne završi monetizacija, jer to je ono što je postalo bitno. Mislim da se u tom kontekstu desio napredak.  

image-1

"Za startape i za ljude koji tek kreću i razmišljaju o proizvodima i servisima koji bi trebali da se monetizuju, jako je bitno da se pronađe nešto što će imati taj neki mass market ili global appeal, jer monetizacija kreće onog momenta kada ima dovoljno potražnje i kada ima dovoljno mase"

Ima tu još dosta posla, neke industrije su naprednije po pitanju digitalnih sadržaja, digitalne monetizacije, uopšte njihove transformacije, dok neki sektori pokušavaju sami interno to da rade. Manje možda zavise od partnera kao što su digitalne platforme za monetizaciju tih eksperijensa. 

WebMind: Izjavili ste da ljudi koriste svoje telefone iz dva razloga: zbog zabave i konverzacije. I ako uspemo da u tu konverzaciju embedujemo monetizaciju i plaćanje (payments as instant booking, instant buying, instant betting etc) da bi to bila „dobitna formula“. Odnosno, kako ste rekli, verujete „da je kombinacija konverzacije i peyment-a nešto što će tehnološki eksplodirati“. Da li i dalje mislite da je to pravac u kojem treba ići kada je reč o monetizaciji? 

Zoran Vasiljev: Conversational commerce, odnosno konverzaciono plaćanje je budućnost. To je nešto što je već ovde i to je nešto što već može da se dokaže. Dubokog sam ubeđenja da svi mi koji stvarno koristimo mobilni ekran kao primarni ekran, a koristimo ga, i dalje mislim, iz ta dva razloga. Najpre, da obavimo brzu komunikaciju da li kroz e-mail ili sve više i više kroz neki chat ili neki messaging u kojem se nalazimo 80% vremena u toku dana i za neki entertainment dok čekamo i gledamo sport, video, muziku ili neki e-commerce. U tom kontekstu ne postoji bolji real estate za monetizaciju bilo kog korisnika, već u nekom njegovom eviroinmentu, gde provodi najviše vremena. Znači, ako ja provodim najviše vremena u nekom SMS-u, nekom Viberu ili nekom Whats-Up-u, prihvatam da tu budem kontaktiran, prihvatam da me tu pronađe i biznis partner i privatni partner i tako dalje, onda najverovatnije imam i taj inclination da tu radim neku transakciju. Ako to bude neka promocija, ako to bude neki kupon, ako je tu neki reminder da treba nešto da platim što nisam platio ili da tu završim neku transakciju koju sam započeo na nekom e-commerce websajtu, pa sam ubacio 5 stvari u shopping card pa nikako da izađem, i ako mi sad neko kaže, ‘znam da imaš 5 itema u shopping cardu, pa jel hoćeš 20% popusta, samo završi!?’ I ako to sa jednim klikom u tom istom enviroinmentu mogu da završim to je taj koverzacioni komerc o kojem pričam, koji se dešava bez toga da me izbaci na neki drugi portal gde mi traži da ubacim još 5 informacija o sebi jer znamo šta se dešava tada.  

Onog momenta kad takav experience kreće, mi zatvaramo taj prozor, naših 6 minuta vremena za to je isteklo i odlazimo i bavimo se nečim drugim i nikad ne završimo transakciju.  

Tako da – Da, konverzacioni komerc je tu i stvarno mislim da je hit koji čeka da eksplodira. 

WebMind: Da li očekujete da to bude dominantan model monetizacije u skorijoj budućnosti? 

Zoran Vasiljev: Sa strane payment metoda sve je spremno, pošto postoje integracije i u banke i u kreditne kartice i carrier billing, odnosno naplaćivanje kroz mobilne operatere, kroz vaučere, znači sa te strane je sve spremno.  

Znači sad je samo bitno da postoji dovoljan broj kompanija i merchanta koji prepoznaju da kad već imaju interakciju sa svojim korisnicima kroz bilo koji messaging model da u to jednostavno ubace i mogućnost naplate. Ali to nije samo transakciona naplata. Mislim da tu može da bude i Booking i Reminder i neki način poklanjanja, giftinga, kroz isti model da taj engagement traje.  

image-1

"Deca, generacije koje tek dolaze, već sada provode toliko vremena ispred tog ekrana i da je možda bolje da u toj nekoj igri rade nešto kvalitetno, interesantno ili inteligentno, i zarade, umesto da skroluju besomučno neki feed na nekom Tik Toku ili negde drugde i tako prave novac nekom  drugom."

Nije svaka interakcija vezana samo za transakciju, bitan je engagement, da mi shvatimo da neko želi da ima jedan na jedan interakciju sa nama, da nas je prepoznao da smo nešto sa njima radili, da smo gledali, da smo čitali, da smo eventualno hteli čak nešto i da kupimo, pa i ako nismo bar su nas podsetili i ostali su u kontaktu sa nama, a bez da je to napadno, bez da je to agresivno, jer ipak dali smo neku dozvolu da budemo kontaktirani u našem prozoru koji najčešće koristimo i najverovatnije nećemo odbiti takav način interakcije. 

WebMind: Da li je svet spreman za takvu interakciju? 

Zoran Vasiljev: Verujem da na globalnom nivou ta svest već postoji. Svedoci smo u  zadnje dve i po godine kakve su nam bile interakcije, i zbog pandemije, edukacija se ubrzala i tako kako nam neki od ovih servisa i tehnologija pomažu da nam se experience promeni i da jednostavno neke stvari završavamo mnogo brže i mnogo kvalitetnije nego ranije. Mislim da se to spušta i na lokalne i regionalne nivoe. Tehnološki, ne postoji region u svetu koji zaostaje.  

Mislim da tehnologije postoje, integracije postoje i postoje kompanije koje se sada time bave i koje jednostavno žele da to sada postane jedna od primarnih metoda i interakcija i eventualno transakcija.  

A i svi mi koji smo u ekosistemu imamo obavezu da se bavimo time i da o tome pričamo, jer time jednostavno ubrzavamo i ekonomiju i potrošnju i sve ostalo što počinje da zavisi jedno od drugog i mislim da je to nešto što jako brzo neće imati ni globalnu ni lokalnu granicu. 

WebMind: Šta bi vaš „hint“ bio za one koji tek stupaju na digitalnu scenu (za startup preduzetnike, freelencere, digitalne nomade i sve one koji imaju ambiciju da postanu veliki) sa jedne strane i sa druge za „velike igrače“ koji nastoje da se digitalno transformišu, odnosno da digitalizuju svoje procese i proizvode? 

Zoran Vasiljev: Da počnem prvo od većih organizacija, kompanija koje imaju priliku da iskoriste ovaj momenat, da sebe transformišu i da eventualno preskoče par stepenica i da dođu brže ka nekoj digitalnoj transformaciji i onda i monetizaciji u tom procesu. 

Savet za njih je da ne pokušavaju da rade stvari interno, već da izaberu partnere, da se okrenu oko sebe i vide s kim mogu i čije resurse da iskoriste i da ne misle da će to biti u nekom kontekstu kompetitiv ili neka pretnja, već jednostavno da se zajedno sa nekim partnerom radi i da se dođe do momenta koji i njima daje neku veću vrednost i dodatni benefit. 

Za startape i za ljude koji tek kreću i razmišljaju o proizvodima i servisima koji bi trebali da se monetizuju, jako je bitno da se pronađe nešto što će imati taj neki mass market ili global appeal, jer monetizacija kreće onog momenta kada ima dovoljno potražnje i kada ima dovoljno mase. U tom momentu mogu da se nalepe različiti biznis modeli koji mogu da se istestiraju i na taj način dođe i do transakcija i do pivota nekog biznis modela, jer ako se to radi u nekim manjim grupama, nekim lokalitetima, onda to ne može da bude prava slika onog što je potencijal tog biznisa. Uvek savetujem startapima i onima koji rade u B2C segmentu i naročito nima koji rade B2B segmentu: Budite hrabriji, razmišljate na globalnom nivou, sada kada je sve online, sada kada imamo pristup svim informacijama, raznim kanalima, ne postoji razlog zašto se zadovoljiti nekom lokalnom pričom, nekom lokalnom ambicijom, jer za istu investiciju, za isti development, za isti budžet, sada može da se komunicira na globalnom nivou i jednostavno odatle i naučiti i dobiti feedback i ispivotirati biznis i naravno to izmonetizovati.  

I radite sa ljudima koji su to već radili ranije, zaposlite pametnije od sebe, ubacite u svoje ideje ljude iz industrije. Dobro je imati ideju, neku kreativnost, međutim bez pravog klijenta imamo hobi, a bez ekspertize ostajemo u nekoj svojoj ideji i to nas nekada sprečava da rastemo. 

WebMind: Da li je gejming industrija lider u segmentu monetizacije? Kako vidite perspektivu? 

Zoran Vasiljev: Gejming industrija je ogromna industrija u kontekstu monetizacije. Mobile gejming (mobilno igranje) trenutno vredi više od 110 milijardi dolara godišnje. Međutim, ne daleko za gejmingom je video i druge vrste enterteinment-a kao što je muzika i bilo koji drugi streaming. U zadnje dve i po godine i gejming je doživeo eksploziju jer je dosta ljudi, naročito dece, ostalo kući i sa te strane je došlo do totalne ekspanzije i korisničkog iskustva i lansiranja novih stvari. Industrija je postala pametnija, iskusnija. Naročito u zemljama jugoistočne Azije, gde se mobilni ekrani koriste kao jedini ekran bilo kakve zabave ili bilo kakvog engagement-a i monetizacije.  

Kreativni studiji su izbacili nove sadržaje, novi kanali monetizacije su se pojavili, novi biznis modeli, gde i sami gejmeri imaju nešto gde se takmiče, gde nešto ostaje i njima u celoj toj participaciji i sa te strane postaje jako interesantno gledati kako će to dalje da se razvija. 

WebMind: Kako gledate na play-to-earn model monetizacije? 

Zoran Vasiljev: Mislim da će play-to-earn model stvarno da donese revoluciju. I to nije samo gejmingu, to je čak i u posmatranju nekih drugih sadržaja. To je nešto što postaje prilično dominantno u emerge marketima Afrike, Indonezije, Filipina, Vijetnama, znači jugoistočna Azija, a i Afrika, gde vidimo čitave porodice, žene koje ne rade, majke kod kuće, starije osobe isto koje imaju neki engagement na ekranu, i time zarađaju po dolar, dva, tri, time što su u nekoj gemifikaciji ili nekom enviroinmentu gde taj play-to-earn počinje da funkcioniše.  

image-1

"I mislim da su se vaučeri i kuponi vratili.  To je nešto što su ljudi malo izgubili kontekst toga od ranije, mislili su da je to nešto što je fizička kartica, od pre 10, 12, 15 godina, međutim digitalne forme toga su se vratile, postaju poprilično fleksibilne."

Mislim da je to biznis model koji je malo okrenuo tradicionalni način zarade i tradicionalni način engagementa i to je nešto što mislim da će postati relevantno. Ako bolje razmislimo, koristimo resurs našeg telefona, naše data-e, naše baterije, naše vreme, a u međuvremenu smo pravili novac nekoj trećoj osobi, nekoj agenciji ili nekom drugom ko je postavio taj sadržaj. Možda je sad i došlo vreme da naše vreme koje koristimo na tim ekranima, engagement koji dajemo, bude nešto što i nama da neku nagradu nazad. A u ovom kontekstu to može da bude i zarada. 

WebMind: Koje reperkusije mogu biti u kontekstu uticaja za generacije koje tek dolaze? Ako naša deca vide da mi po ceo dan igramo igrice na svojim uređajima, kakvu to poruku šaljemo našoj deci? 

Zoran Vasiljev: To je duboko socijalno pitanje. Mislim da sve počinje sa nekim našim primerom. Ne verujem da ćemo mi neke naše drevne načine promeniti time što ćemo odjednom početi da igramo i da ćemo tako da imamo neke nove izvore prihoda.  

Deca, generacije koje tek dolaze, već sada provode toliko vremena ispred tog ekrana i da je možda bolje da u toj nekoj igri rade nešto kvalitetno, interesantno ili inteligentno, i zarade, umesto da skroluju besomučno neki feed na nekom Tik Toku ili negde drugde i tako prave novac nekom  drugom.  

Tako da sa te strane ne vidim veliki problem ukoliko uspemo da objasnimo zašto jedno ima smisla, a drugo će početi da gubi smisao, ali ne verujem da ćemo mi u našoj generaciji da to promenimo. 

WebMind: Šta možemo očekivati kada je reč o digitalnoj monetizaciji najpre u 2023. a možda i na dalje? 

Zoran Vasiljev: Mislim da je 2023. odlična za investicije, odlična godina za lansiranje novih kvalitetnih ideja.  

U 2022. videli smo šta se desilo i na berzama, videli smo šta se desilo od nekih od „hajpova“ i u kriptu i tako dalje. Mislim da su se i evaluacije kompanija spustile na neki nivo gde 2023. postaje jako interesantna za nove platformske modele, gde mislim da će se pojaviti i interesantni monetizacioni biznis modeli.  

Jedna ideja je taj revers biznis model, ljudi će imati mogućnost i da prave novac time što gledaju sadržaj, a ne samo da ulaze u subskripcije i da budu naplaćivani. Mislim da postoje sektori koji postaju sve više i više interesantni da se i digitalizuju i monetizuju. Čak i u našem regionu možemo da vidimo šta se dešava sa e-commerce-om koji postaje poprilično aktivan i to je nešto što unutar sebe treba da ima ne samo fizičke sadržaje, već i digitalne sadržaje da bi to postalo interesantno. Ono što fali, ako pričamo o našem regionu je super APP, nešto što unutar sebe ima više biznis modela i dozvoljava nam da funkcionišemo kroz eventualno jednu, dve aplikacije, a ne kroz 20 jer nemamo vremena za 20. I mislim da je to nešto što će biti interesantno videti ko i kako može i da li će lansirati u ovom regionu, a svi mi koji smo u ekosistemu, tu smo da pomognemo, a možda čak i participiramo u nekom od tih startapa. 

WebMind: Za koji od monetizacionih kanala očekujete da će biti dominantan? 

Zoran Vasiljev: Mislim da postoje dva kanala koji će biti jako interesantni, odnosno dve metode. I dalje sam poprilično „bulish“ na sve što je vezano za subscription economy i za shared model. To je ono što mislim da je jako interesantno.  

I mislim da su se vaučeri i kuponi vratili.  

To je nešto što su ljudi malo izgubili kontekst toga od ranije, mislili su da je to nešto što je fizička kartica, od pre 10, 12, 15 godina, međutim digitalne forme toga su se vratile, postaju poprilično fleksibilne.  

Mogu da se rade razne valute, razne veličine u kontekstu vrednosti, mogu da se koriste za digitalne ili nedigitalne sadržaje, a i da dalje budu online, mogu da se koriste kao pokloni.  

Biće jako interesantno videti kompanije i platforme koje mogu da rade distribuciju vaučer i kupon sistema i koje mogu da budu komplement pravoj transakciji i online i offline. 

Free digital mind. When the vision is clear, strategy is easy!

Prijavi se na novosti.