Kako će blockchain, meta-univerzum i NFT-jevi transformisati eCommerce? 

Najpopularnija stvar koju ljudi rade na internetu je – pogodili ste – kupovina. I ne samo to, nego se 20% ukupne maloprodaje dešava online; zato je vrednost tržišta iznosila 14,30 triliona US dolara 2021. godine.
No, eCommerce platforme širom sveta ne mogu baš da ignorišu globalnu blockchain revoluciju i konačno počinju da uvode prilagođene alate koji će iskustvo online kupovine učiniti još imerzivnijim.

Vreme Čitanja: 5 min

shopify blockchain

Ilustracija: MilicaM

U korak sa Shopify-em   

Početkom 2023. godine, Shopify je bio rešen da omogući blockchain alate na svojoj platformi. 

Ovo su najvažnije novosti koje bi trebalo da znate: 

  • Shopify je 2022. godine obradio porudžbine u vrednosti od ~80 milijardi US dolara za više od 4,4 miliona digitalnih prodavnica, a korišćen je u 175+ zemalja. 
  • Početkom 2023. godine, Shopify je sklopio partnerstvo sa kompanijom thirdweb, te su zajednički pokrenuli CommerceKit, koji predstavlja set developerskih alata za lakše integrisanje Web3 funkcionalnosti. 
  • Zahvaljujući uvođenju blockchaina, Shopify omogućava korisnicima da se prijave koristeći Ethereum, što znači da ne moraju da otkrivaju svoj identitet ili bilo koje druge lične podatke trećim licima. 
image-1

Shopify sada omogućava brendovima da prepoznaju i nagrade verne kupce, poklanjajući im NFT-jeve. Vlasnici ovih NFT-jeva mogu da dobiju ekskluzivne proizvode, popuste, pa čak i ulaznice za događaje uživo. Sve što treba da urade je da povežu svoj kripto novčanik sa Shopify-em i voila - instant pristup kul stvarima koje dolaze u ograničenom izdanju.

Izvor: Milk Road 

Zašto je ovo važno? 

Zato što je 600 miliona Shopify korisnika sada izloženo blockchain tehnologiji i ima priliku da sazna više o njenim prednostima. 

I ne samo to; trgovci su sada opremljeni novim alatima koji neminovno mogu da poboljšaju način na koji su poslovali sve do sada. 

Ali, koliko su oni suštinski korisni? 

I, koliko možemo očekivati da će se eCommerce promeniti sada kada je blockchain zakoračio u ovu industriju? 

Kontaktirali smo stručnjaka za ovu temu, generalnog direktora OmniShop-a, Dušana Popovića.  

Smatraš li, i da li si se uverio na sopstvenom iskustvu, da uvođenje NFT-jeva i tokengated commerce-a ima pozitivan učinak na izgradnju zajednice, zadržavanje kupaca i na rast prihoda?   

– Postoji puno primera manjih zajednica koje su izgrađene uz pomoć tokengated commerce-a. Ako ispitamo većinu njih, glavni razlog zašto te zajednice postoje je upravo blockchain tehnologija. Još uvek ne vidimo istaknutije primere tokengated zajednica sa korisničkom bazom izvan blockchaina. 

Šta je OmniShop?
OmniShop pomaže malim i srednjim preduzećima u trci protiv giganata e-trgovine tako što im obezbeđuje mobilnu aplikaciju. Fokusiran je na izazove malih prodavaca, pre svega iz modne industrije, od kojih se očekuje da idu u korak sa zahtevima ogromnog tržišta.
„OmniShop je platforma za kreiranje aplikacija za mobilne prodavnice, što direktno rešava jedan od najvećih problema, a to je da je 80% artikala ostane u korpi. Naša aplikacija je sinhronizovana sa sajtom, tako da ne postoji dodatni interfejs koji prodavci treba da savladaju”, rekao je generalni direktor Dušan Popović.

– Imajući to u vidu, svakim danom je sve više tokengated trgovinskih rešenja. Vremenom, pošto je korisnički interfejs na Web3 postao transparentan za krajnjeg korisnika, verujem da će to biti jedan od najboljih načina za gejmifikaciju zajednice i pridobijanje pažnje uključenih korisnika. Da rezimiram, trenutni napori daju dobre rezultate, ali najviše onima koji su rano usvojili blockchain i koji ne bi ni bili u ovom polju da nije te tehnologije. 

Kako će Web3 uticati na eCommerce?   

Činjenica da Shopify sada koristi blockchain alate znači da je skoro 600 miliona njihovih kupaca sada izloženo ovoj tehnologiji, odnosno ima priliku da sazna više o njoj. Misliš li da će se to pozitivno odraziti na stav opšte populacije i non-tech ljudi prema blockchainu ili da neće imati značajniji uticaj?   

– Možemo pojedinačno da posmatramo podatak da dva miliona trgovaca koristi Shopify, i da njihove prodavnice koriste krajnji kupci kojih je oko 600 miliona. Postoje dva načina kako će usvajanje ove tehnologije rasti: 

  1. Usvajanje od strane trgovaca koji žele da uvedu blockchain tehnologiju i ponude je svojim kupcima, postepeno ih edukujući o mogućnostima; 
  2. Usvajanje od strane istih onih klijenata koji su bili izloženi blockchainu i pozitivno reagovali, te zato traže od drugih trgovaca da primene iste funkcionalnosti na svojim veb-stranicama.  
dusan popovic omnishop

Izvor: Inicijativa Digitalna Srbija

– Dakle, to je u osnovi dvostrani model rasta. Imajući u vidu stanje blockchain interfejsa i UX-a danas, i dalje vidimo dosta problema u usvajanju novih tehnologija. Potrebno je da se dese dve stvari da bi ona postala mejnstrim: tooling treba da postane lakši i intuitivniji za upotrebu, a korisnicima je potrebno više edukacije o tehnologiji, njenim prednostima i kako tačno da je koriste na bezbedan način. 

Da li je, po tvom mišljenju, Shopify uveo blockchain alate zato što je to trenutni buzzword ili ova tehnologija zapravo ima mogućnost da unapredi eCommerce kakav znamo? Ako da, na koji način?   

– Shopify je etablirani biznis koji zauzima drugo mesto po broju webshopova, odmah nakon WooCommerce-a. S obzirom na to, mislim da ne obraćaju puno pažnje na buzzwords kao takve. Sa druge strane, njihov ekosistem aplikacija omogućava drugima da eksperimentišu i uvedu svakakve novotarije, čak i ako imaju minoran potencijal da ponude bolje ili drugačije korisničko iskustvo kupcima ili vlasnicima prodavnica. 

image-1

Sa blockchain tehnologijom rađa se potpuno nova granica čisto digitalne trgovine. Shopify je toga vrlo svestan i zato je posvećen usvajanju ove tehnologije.

– Neki od načina koji pokazuju kako blockchain utiče na eCommerce kakvog poznajemo jesu: 

  • Lakše obezbeđenje ugovora (eng. escrow).  Pametni ugovori mogu da omoguće veoma inovativne načine za primenu ugovora sa trećom stranom (escrow), ali i mnoge druge stvari. Programibilnost je ono što ih čini moćnim alatom. 
  • Digitalno vlasništvo uz pomoć NFT-jeva. NFT-jevi su mnogo više od lepih slika na blockchainu. Oni omogućavaju infrastrukturu za pravo digitalno vlasništvo. Naravno, moraju biti prepoznati od strane institucija da bi mogli da se koriste kao reprezentacija vlasništva nad automobilom ili kućom, ali temelji su za tu vrstu konsenzusa su postavljeni. 
  • Mikrotransakcije i plaćanja bez granica. Visok protok blockchain sistema omogućava smešno veliki broj (mikro)transakcija koje bi šoping iskustva mogle učiniti detaljnim. Možete imati prave pay-as-you-go modele za plaćanje u kojima se sredstva uzimaju u veoma malim koracima, na primer, u odnosu na to koliko sekundi ste koristili proizvod. I možete to da platite iz bilo koje zemlje na svetu, bilo kojoj drugoj zemlji. I to je prosto revolucionarno. 
  • Poboljšana logistika. Blockchain sistemi omogućavaju da praćenje i transparentnost postoje u međusobno povezanim sistemima bez poverenja (ili posrednika). I to je nešto što logistički sistemi zaista mogu da okrenu u svoju korist. 
  • Token gating, kao što smo već pomenuli, omogućava razne vrste nagrada i gejmifikaciju. 

Šta to znači za trgovce? 

Jedna od ideja OmniShop-a je da prodavci mogu upotrebiti podatke korisnika koje prikupljaju zarad razvoja svog biznisa. Možeš li nam objasniti na koji način to funkcioniše i kako se nadovezuje na aktuelne politike o zaštiti privatnosti podataka?   

– Postoje dva načina na koje možete da koristite podatke kako biste poboljšali korisničko iskustvo, a samim tim i poslovanje. Prvi je prikupljanje ličnih podataka. To vam omogućava bližu i ličniju vezu sa klijentima. Možete da učestvujete u proslavi njihovih rođendana i da komunicirate putem raznih kanala kao što su e-pošta ili SMS. Čak im možete poslati i poklon-kartice ili nove brošure za kolekciju putem snail pošte. Ali, to nije ono što mi radimo. Mi to ostavljamo trgovcu i njihovoj komunikacionoj strategiji.  Te podatke, kao što si pomenula, reguliše GDPR u EU, ICO u Velikoj Britaniji, CAN-SPAM u SAD, ZZPL u Srbiji, i mnogi drugi u različitim zemljama i na različitim teritorijama. 

– Ono što OmniShop radi je drugačiji pristup. Mi prikupljamo kombinovane informacije o potrošačkom ponašanju svih korisnika na sistemu, ne znajući ko su oni. Ovo nam omogućava da koristimo podatke i kreiramo data-driven strukturu proizvoda. Na taj način se ne ugrožava identitet kupca, a ipak se kreira dodatna vrednost i za krajnjeg kupca i za trgovca. 

Misliš li da će ta praksa zaživeti i na sličnim platformama, uključujući i OmniShop, i postati neophodna?   

– Kako tržište raste i postaje sve zrelije, tako rastu i standardi. Trenutno postoji samo nekolicina trgovaca koji koriste podatke u svoju korist. I oni koriste merenja i prednosti koje im donose. Međutim, kako sve više trgovaca shvata da je potrebno da budu online, konkurencija ih vodi do toga da budu otvoreniji za korišćenje podataka koje sami prikupljaju i tehnologija koje bi im pomogle u tome. Očekujem da će ta upotreba rasti sve dok ne postane standard u industriji. 

thirdweb commercekit

Screenshot: thirdweb

– A trgovci koji ga prvi usvoje, prvi će ubirati povlastice. Radimo veoma naporno da našim trgovcima omogućimo mašinsko učenje i najbolju data science praksu. I to radimo na besprekoran i transparentan način kako oni ne bi osetili strmu krivu usvajanja na koju bi drugi mogli da naiđu. 

Budućnost Web3 trgovine 

Da li za tebe ova transformacija u najavi predstavlja intrigantnu promenu ili je smatraš otežavajućom okolnošću za ljude iz industrije?   

– Nisam siguran da je ijedno od ta dva. S druge strane, svaka promena je mali stres za nas ljude. To nam je u prirodi. Pored silnog tehnološkog napretka, moramo i mi da se menjamo s vremena na vreme. Koliko god nam tehnologija olakšava život, toliko ga i otežava usled toga što smo stalno u stanju pripravnosti. 

image-1

Koliko god da su nove generacije spremnije za kontinuirano menjanje, sve je teže starijoj generaciji. Zato smo svedoci sporije stope usvajanja nego što smo se nadali. Novi, gladni i nestrpljivi startapi su ti koji su pioniri u usvajanju, u nadi da će promeniti status kvo.

Vidiš li u eCommerce-u potencijal za Metaverse?   

– Jedan od najvećih izazova sa kojima se ljudi suočavaju dok kupuju preko interneta je to što ne mogu da ostvare interakciju sa fizičkim proizvodima. Niste u stanju da ih osetite, igrate se sa njima, isprobate ih ili pomirišete. Iako verovatno nećemo u skorije vreme imati potpuno imerzivno iskustvo, postepeno prihvatamo novu virtuelnu realnost.  

Verujem da će ovom trendu trebati neko vreme da zaživi. Još uvek nismo stigli do toga ni u tehnološkom smislu, a još manje u kontekstu usvajanja. Ali na kraju, meta-univerzumi će nam omogućiti instant doživljaj stvari i mesta koja bi u suprotnom bila nedostupna većini nas za života, i to je zaista sjajno. Dakle, za e-trgovinu, ovo će biti veoma praktičan interfejs koji premošćava jaz između nas kao kupaca i udaljenih brendova. To će dodatno poništiti postojanje zemalja i granica, čineći nas sve bližima.

Danju novinarka, noću podkasterka. Ne piše s ciljem da čitaoci budu impresionirani, nego da im tema postane jasna.

Prijavi se na novosti.