Microsoft Azure i milion korisnika širom sveta
Cloud servis Azure, na kojem se oslanjaju milioni kompanija širom sveta, poslednjih dana bio je pod pritiskom zbog neobičnih problema u mrežnoj infrastrukturi. Prema saopštenju Microsofta, došlo je do višestrukog presecanja kablova na dnu Crvenog mora, ključnog “koridora“ za globalni internet saobraćaj između Azije, Bliskog istoka i Evrope.
Rezultat je povećana latencija, odnosno usporavanje prenosa podataka, a u pojedinim slučajevima i privremeni prekidi. Iako su inženjeri brzo reagovali i preusmerili saobraćaj na alternativne rute, korisnici su mogli da primete da se aplikacije učitavaju sporije, a neke onlajn usluge postaju povremeno nedostupne.
Zvanično, Microsoft je poručio da servis nastavlja sa radom, uz povremene zastoje, i da se situacija stabilizuje. Međutim, iza tehničkih objašnjenja stoji veće pitanje – kako je moguće da više kablova u isto vreme bude presečeno?
Nesreća ili sabotaža?
Podmorski optički kablovi obezbeđuju više od 95% međunarodnog internet saobraćaja. Iako su dizajnirani da izdrže pritiske dubine i habanje, oni nisu otporni na ljudski faktor. Brodovi, sidra i ribarske mreže mogu da ih oštete, ali stručnjaci napominju da istovremeno presecanje više kablova ukazuje na nešto više od puke slučajnosti.
Sumnje rastu zbog geopolitičkog značaja Crvenog mora, koje predstavlja stratešku rutu za energetiku, trgovinu i sada – digitalnu infrastrukturu. Ako je reč o namernom presecanju, scenario dobija ozbiljne bezbednosne i političke dimenzije. Zvaničnih potvrda nema, ali tišina oko ovog slučaja podstiče spekulacije, objavio je TechChrunch.
Za sada, nijedna strana nije preuzela odgovornost, a Microsoft i lokalni provajderi izbegavaju komentare na pitanje da li je sabotaža u igri. Ono što je izvesno jeste da će popravke potrajati nedeljama – jer specijalizovani brodovi moraju da lociraju oštećene tačke, izvuku kablove na površinu i zavare nove segmente.
Posledice za korisnike i industriju
Iako većina korisnika neće ostati potpuno bez interneta, ovakvi prekidi ostavljaju dugoročan trag. Kompanije koje zavise od brzog prenosa podataka – banke, berze, onlajn servisi i industrije bazirane na cloudu – suočavaju se sa gubicima zbog kašnjenja. Za IT timove širom sveta, ovo je podsetnik koliko je globalna digitalna ekonomija krhka.
Microsoft je u svom saopštenju pokušao da ublaži brige, ističući da Azure funkcioniše i da su redundante rute aktivirane. Ipak, korisnici su mogli da osete da „oblaci“ ponekad mogu biti mnogo ranjiviji nego što izgledaju.