Ključ uspeha je u strasti prema poslu
Sergej Berežnoj, developer relations direktor u Yandex-u, je deo ovog velikog tima već skoro 20 godina. Tokom svog zaposlenja radio je na raznim izazovima, poput razvijanja tehnologija za kreiranja veb-sajtova, ili vođenja škole za razvoj interfejsa. U razgovoru sa WebMind portalom, Sergej nam priča o svom iskustvu u kompaniji Yandex i otkriva šta je za njega ključ uspeha.
- Možete li nam za početak reći kako ste započeli karijeru u kompaniji Yandex? Na koji način ste se priključili i u kom pravcu se menjala Vaša uloga tokom godina?
Postao sam deo Yandex tima tokom 2005. godine kao frontend programer, i to nakon završenih studija. Kada sam odlazio na intervju za posao, smatrao da sam da će mi pozicija u takvoj kompaniji značiti kako bih video koliko znam i mogu u tom trenutku, ali sam ubrzo poželeo da postanem deo tima na duže staze, jer mi se sve dopadalo.
Od samog početka sam imao dobar utisak da ću ovde mnogo da naučim, pogotovu sa tako talentovanim kolegama. Tokom godina, bio sam deo različitih projekata i usluga koje su uključivale platforme za pretragu, blogove, programere, poštu, fotografije, video zapise, interne alate i druge.
Na početku sam predvodio grupu od četvoro ljudi, a sada sam na čelu odeljenja koje broji 300 članova. Pored odgovornosti za razvoj proizvoda za korisnike, uvek sam gajio ogromnu strast za infrastrukturnim alatima, ulažući mnogo truda u unapređenje okruženja, što mi je cilj u svakodnevnom radu sa programerima. Zajedno sa timom, napravio sam značajne korake u ovom pravcu. Koautor sam svetski poznate BEM metodologije. Pored toga, radili smo na projektima poput automatizacije mehanizama testiranja i procesa izgradnje.
Izvor: Yandex
U poslednje dve godine, obavljam funkciju Developer Relations direktora, što podrazumeva razumevanje potreba programera, kao i zapošljavanje novih talenata, pripreme obuka programera kako bismo im pružili dragoceno iskustvo i time poboljšali performanse.
- Kao neko ko ima skoro dvadeset godina poslovnog iskustva, šta biste ocenili kao ključne faktore koji su omogućili trajnost i uspeh u kompaniji kao što je Yandex?
Postoji zajednička preporuka koja se tiče promene radnog okruženja, a koja ujedno nakon izvesnog perioda donosi svežinu u radu. To često može biti prelazak u drugu kompaniju, sa drugačijim obavezama. Međutim, to nije moj slučaj. Nikada nisam osetio monotoni trenutak tokom svoje karijere jer sam često prolazio kroz značajne transformacije i suočavao se sa izazovima koji su mi omogućili napredak i dalji rast.
Upravljanje timom od samo četiri programera je potpuno drugačije u poređenju sa vođenjem tima od 300 ljudi. Štaviše, dugoročna orijentacija nas izdvaja od manjih kompanija. Na primer, naša baza kodova se svakodnevno suočava sa velikim brojem zahteva miliona korisnika širom sveta. Složenost raste eksponencijalno, osiguravajući da posao uvek bude uzbudljiv. Ova stalna evolucija je suština našeg rada. Takođe, naglasio bih da ključ uspeha leži u strasti, jer nas to čini inspirisanim za dalji razvoj. Upravo je to razlog zbog čega sam i danas nakon toliko godina u istoj kompaniji.
- Tokom karijere ste radili u različitim sektorima usluga i tehnologija. Možete li izdvojiti neke od najizazovnijih ili najuticajnijih projekata u kojima ste učestvovali?
Teško je izdvojiti jednu stvar, ali sagledajući sve projekte, uvek sam bio deo onih koji imaju direktan uticaj na same korisnike. Izuzetno važan proizvod koji smo razvili u kompaniji je internet pretraga. Kada su mobilni telefoni postali popularni, shvatili smo da je neophodno da prilagodimo sve naše proizvode jednoj platformi. Tim povodom, kreirali smo inovativno tehnološko rešenje u kojem stvaramo kod za sve platforme koje su deo naše internet pretrage. Ovo je omogućilo da smanjimo resurse, a opet brže pokrenemo nove funkcije.
Izvor: Yandex
Naravno, izdvojio bih i rad na infrastrukturi. Posedujemo internu ,,biblioteku’’ kodova koja se može primenjivati i na drugim uslugama. Mnogo ljudi nas upoređuju sa Google platformom, ali ne prepoznaju da smo mnogo više od toga. Istovremeno, nudimo i druge usluge koje funkcionišu kao Uber, Amazon ili Spotify. Ono što predstavlja našu prednost je brojnost članova timova, koja je manja u odnosu na konkurentske timove. Ovakav pristup nam omogućava da uštedimo dragoceno vreme i razvijamo nove proizvode na mnogo efikasniji način.
- Kao jedan od koautora BEM metodologije, možete li nam objasniti šta BEM predstavlja, i kako je uticala na unutrašnji razvojni proces? Koje koristi je donela kompaniji i njenim programerima?
Kako biste kreirali dobar korisnički interfejs, morate iskoristiti niz različitih tehnologija. U najmanju ruku tu su HTML, CSS i JavaScript, ali ovaj proces takođe može uključiti i dokumentaciju, testove i razne druge segmente. Istorijski gledano, svakom tehnološkom komponentom upravljali su različiti pojedinci, od kojih svaki govori svoj ,,jezik”.
BEM metodologija je način da se ove tehnologije objedine i uspostavi zajednička terminologija. To omogućava saradnju sa brojnim pojedincima, što je posebno važno zbog deljenja znanja i veština. Specifično, BEM koristimo u velikom broju naših proizvoda i usluga i zahvaljujući tome smo za kratko vreme uspeli da postignemo bolje rezultate.
- Kao Developer Relations direktor, šta su Vaši ciljevi i koje odgovornosti imate? Na koji način sarađujete sa programerima i negujete pozitivan odnos između kompanije i zajednice programera?
Kao neko čija je odgovornost održavanje odnosa sa programerima, moja pozicija prevazilazi samo zvanje. Nadležnost se proteže i na oblasti kao što su edukacija zaposlenih, zapošljavanje, prilagođavanje organizacione kulture i obezbeđivanje besprekornog iskustva programerima. Ono na čemu mi kao kompanija insistiramo je da uzvratimo zajednici i ostavimo pozitivan uticaj. Iz tog razloga idemo korak dalje, organizujemo konferencije i pružamo podršku eksternim događajima kao što je nedavno održana u Beogradu međunarodno prepoznata konferencija HighLoad++.
To naravno nije sve. Imamo veliku želju da osnažimo IT zajednicu i edukujemo mlade programere i stručnjake. To je upravo razlog zbog kojeg organizujemo mnogobrojne obrazovne projekte, sa ciljem da zainteresovanim stranama pružimo mogućnost za učenje i dalji razvoj.
Kao kompanija, iskreno verujemo da globalni tehnološki napredak može biti ostvaren isključivo kroz saradnju. Ovde bih posebno izdvojio projekte kao što su YTsaurus – platforma za skladištenje i obradu velike količine podataka, YDB i našu SQL bazu podataka.
- Spomenuli ste da vodite školu za razvoj interfejsa. Možete li nam približiti ciljeve škole? U kom pogledu ona doprinosi imidžu i korisničkom iskustvu strategija u kompaniji?
U jednom trenutku smo uvideli da postoji manjak talenata u oblasti razvoja interfejsa, a paralelno smo se suočili sa izazovima i u pogledu broja dostupnih programera i njihovih tehničkih veština.
Kao što obično radimo, preuzeli smo na sebe odgovornost da se izborimo sa ovim problemom na najefikasniji način. Odlučili smo da otvorimo sopstvenu školu, rešavajući oba problema istovremeno. Ova inicijativa je deo naše misije da svojim radom doprinosimo široj zajednici.
Čvrsto verujem da takvi projekti sa sobom nose privilegije. Poboljšanje okruženja uvek ima pozitivan efekat, ne samo na kompaniju već i na sveukupan tehnološki pejzaž. Naša škola nije namenjena samo studentima, ona pruža podsticaj i za predavače. Na kraju krajeva, kada podučavate, vi pojačavate i strukturirate informacije u sopstvenom umu.
Samim tim, strategija kompanije Yandex se zasniva na perfekcionizmu. Konstantno težimo najefikasnijim rešenjima i to se ne može jednostavno ostvariti ukoliko unutar timova nemamo talentovane ljude. Ovo je osnovni razlog zašto investiramo u negovanje profesionalnih veština i smatram da se to, dugoročno gledano, vrlo isplati.