Dostava dronom: Trenutno zadovoljstvo ili nešto više? 

Kompanije za dostavu smislile su još jedan način da ostanu relevantne, a to je isporuka dronovima, što je već postalo realnost za mnoge kupce širom SAD, ali i u zemljama Australije i Afrike.
Istina je da ova ideja nije nova – zapravo, stara je najmanje deset godina.
Ali pravo pitanje je, kako čovečanstvo može imati koristi od ove pogodnosti i postoji li tu nešto više od trenutnog zadovoljstva?

Vreme Čitanja: 4 min

drone deliveries

Ilustracija: Milica Mijajlovic

Kakva je situacija sa uslugama dostave u 2023? 

Od početka pandemije, usluge dostave proširile su se na do sada neviđene razmere. Bilo da je to automobilom, motorom ili biciklima, svako malo naletite na njih u saobraćaju. 

Ali koliko često kupci koriste ovu pogodnost? 

Pogledajmo neke od najrecentnijih statistika koje se tiču dostave širom sveta, uključujući i dostavu dronovima: 

  • Globalno tržište dostave hrane procenjeno je na 150 milijardi dolara u 2021. godini, što je trostruko više nego 2017. godine. (McKinsey
  • Jedna anketa pokazala je da je polovina ukupnog broja američkih ispitanika koristila opciju dostave hrane u proteklih 90 dana, dok je 63% njih uzrasta 18-29. (Zion & Zion
  • U 2022. godini već je bilo oko 2.000 isporuka dronom dnevno. (McKinsey) 
  • 60% online kupaca kaže da bi bilo spremno da plati dodatno kako bi dobili svoje pakete dronovima. (College of Engineering CMU

Kako se dronovi mogu koristiti za dostavu? 

Prva kompanija koja je demonstrirala ovu tehnologiju bio je Amazon, sa svojim Prime Air projektom koji je debitovao 2013. godine, no bez komercijalnog uspeha. 

Deset godina kasnije, nastavljaju ovaj projekat, imajući u vidu da svet sada počinje da uviđa benefite ideje za isporuku dronovima. Tehnologija je sazrela i postala sofisticiranija, čineći isporuke dronom pristupačnijim, i sa bezbroj različitih bespilotnih letelica na raspolaganju. 

Ono što je ovu ideju učinilo široko prihvaćenom je njena mogućnost da dođe do inače nepristupačnih lokacija, isporučujući potrepštine onima kojima je to neophodno. 

Međutim, najprofitabilnija je ipak njena komercijalna upotreba, sa milionima klijenata koji uživaju u pogodnostima ove tehnologije, verovatno kao posledica navika razvijenih tokom pandemije. 

Dakle, kako funkcionišu isporuke bespilotnih letelica? 

Nemojte se razočarati kada saznate da funkcionišu veoma slično standardnim isporukama – osim činjenice da vam na vrata ne dolazi čovek kao dostavljač. 

Samo ime to sugeriše – bespilotno vazdušno vozilo (unmanned aerial vehicle – UAV), opšte poznato kao dron, predstavlja takoreći avion bez ljudskog pilota, posade ili putnika u njemu. Ali, naravno, postoje ljudi koji nadgledaju čitav proces – zapamtite ovaj deo, jer ćemo o njemu više govoriti u pasusu koji pokriva moguće rizike. 

Ono što vas, međutim, može iznenaditi jeste činjenica da dronovi zapravo ne sleću na vaš prag već ostaju da lebde u vazduhu. Kako se ispostavilo, na ovaj način se minimiziraju bezbednosni problemi i eliminiše dodatna buka. 

Štaviše, oni uključuju i bezbednosne funkcije kao što je “povratak kući” ako dođe do eventualnih problema. 

Za kupce koji žive u oblastima obuhvaćenim isporukama dronom, ova funkcionalnost je uglavnom integrisana u okviru usluge dostave koju već koriste. U suprotnom, moraće da posete veb-stranicu ili aplikaciju kompanije koja pruža ovu uslugu. 

Koje su prednosti dostave dronom? 

Postoji priličan broj pogodnosti za isporuke dronom, a neke od njih su: 

  • Brzina – Isporuka dronom obično ne traje duže od 10 minuta, što je neuporedivo brže od ljudske isporuke. 
  • Ekološki učinak – Smanjuje saobraćaj i emisiju ugljenika za 84% u odnosu na dizel kamion i 31% manje od električnih kombija. 

Pored toga, omogućava biznisima da dođu do novih kupaca, s obzirom na to da neće biti toliko ograničeni lokacijom i putnim troškova. 

No, razvijanje određene tehnologije, usluge ili proizvoda na odgovoran način znači da mora da postoji više od zadovoljavanja samo komercijalnih potreba. 

To važi i za isporuku dronovima, što se pokazalo od presudnog značaja kada je u pitanju distribucija krvi i isporuka vakcina u Ruandi, na primer. 

image-1

Dron koji isporučuje transfuziju krvi je mnogo jednostavnija i jeftinija opcija od asfaltiranja puteva u udaljenim oblastima. Studija objavljena u naučnom časopisu „The Lancet“ pokazala je da su isporuke krvi dronom u Ruandi često bile brže od tradicionalne isporuke u SAD i da je zalihama krvi u bolnicama isticao rok u 67% manje slučajeva.

Izvor: CNET 

Štaviše, Zipline je sklopio ugovor sa vladom Ruande da im obezbedi još 2 miliona isporuka dronom do 2029. godine. Ovaj startap već sedam godina isporučuje medicinske proizvode i zalihe krvi u Ruandu, a vremenom su proširili svoje poslovanje i na Nigeriju i Ganu. 

Koji su rizici povezani s dostavom dronom? 

Uvek postoje rizici, naravno. 

Kada je reč o isporuci dronovima, ovo su najvažnija pitanja kojima se kompanije trenutno bave: 

  • Privatnost; 
  • Buka; 
  • Bezbednost; 
  • Gužva na nebu. 

Svaka od ovih stavki je samoobjašnjiva i svaka je podjednako važna. 

Dodatno, ljudi koji ne koriste ovu uslugu mogli bi da se osećaju neprijatno zbog toliko mnogo dronova koji lete unaokolo, posebno oni koji su osetljivi na zvukove, ili oni koji su iskusili masovan nadzor u zemljama kao što je Kina ili koji mu se oštro protive. 

Da bi rešile ove probleme, kompanije kao što je Amazon obećale su da će razgovarati sa građanima u oblastima u koje planiraju da uvedu isporuku dronom, te da će uzeti u obzir njihov feedback. Videćemo kako to izgledati na kraju. 

Do sada se dogodio jedan ozbiljan incident u vezi sa ovom temom, kada je dron kompanije Wing sleteo na strujne kablove jačine 11.000 volti i zapalio se, prouzrokovavši da više od 2.000 ljudi u Australiji ostane bez struje

Sada kada smo pokrili najvažnije rizike, osvrnimo se na još jedan mogući nedostatak. 

Sećate li se dela koji se odnosi na to da ljudi moraju da nadgledaju kretanje drona? 

Pa, kako se ispostavilo, u većini zemalja propisi nalažu da operater može da upravlja samo jednim dronom u isto vreme. To bi moglo da predstavlja ogroman problem za operativne troškove, kako izveštava McKinsey

drone delivery cost

Kao što je predstavljeno, najveći trošak sa ovim modelom je radna snaga (95%), što znači da isporuka dronom možda neće biti toliko efikasna koliko bi mogla biti. 

Dakle, kolikim brojem dronova bi jedan operater trebalo da upravlja da bi zadovoljio standarde efikasnosti prema ovom istraživanju? 

Najmanje 20. 

Tako bi jedna isporuka koštala kompaniju oko 1,50-2 US dolara. Sve ispod 20 dronova se ne može smatrati pravom optimizacijom procesa isporuke. 

Najpopularniji startapi za dostavu dronom 

Startapi širom sveta uranjaju u ovo novo polje, koje je mlado, a opet veoma konkurentno. Ne čudi što je većina tih startapa bazirana u SAD. 

Ispod se nalazi lista nekih od najpopularnijih i/ili najinovativnih startapa koji se bave ili eksperimentišu sa dostavom dronovima: 

  1. Zipline 
  2. Wing 
  3. Drone Express 
  4. Matternet 
  5. DroneUp 
  6. Manna 
  7. Amazon 
  8. FlyTrex 

Pored pomenutih kompanija, etablirana imena takođe planiraju da prošire svoje usluge na isporuke dronom. To uključuje imena kao što su DoorDash, Walmart i Kroger. 

Naknada za dostavu varira od kompanije do kompanije, ali je uglavnom negde oko 4-5 US dolara. 

Hoće li ideja dostave dronom zaživeti u budućnosti? 

Dalji razvoj usluga isporuke dronovima usko je povezan sa pravnim okvirom unutar svake zemlje i sa pitanjem da li njena regulativa vazdušnog prostora dozvoljava bespilotne letelice. 

Ipak, ako se pokaže da je ova usluga veoma efikasna i naširoko prihvaćena širom sveta, to bi moglo da primora pojedinačne vlade da “olabave” svoje zakone koji se odnose na upravljanje dronom, te da omoguće njihovu veću i automatizovaniju primenu. 

No, da bi se to desilo, potrebno je ostvariti sledeće preduslove: 

  1. Tehnologija treba da napreduje u smislu autonomije bespilotnih letelica; 
  2. Regulacija mora da ide u korak sa razvojem tehnologije, omogućujući operaterima da upravljaju većim brojem dronova istovremeno. 

Naposletku, dronovi su već dokazali svoju upotrebljivost u nauci, obnovljivoj energiji, geologiji i poljoprivredi, tako da je sasvim prirodno istražiti njihov dalji potencijal. I, s obzirom na to koliko smo navikli na brzinu isporuka, jasno je da njihovu logistiku i uticaj na životnu sredinu treba preispitati i iznaći nove modele. 

Možda su upravo isporuke dronom rešenje za to? 

Danju novinarka, noću podkasterka. Ne piše s ciljem da čitaoci budu impresionirani, nego da im tema postane jasna.

Prijavi se na novosti.

Prijavi se na novosti.