Kako OTP banka planira da nastavi podržavanje startapova u budućnosti? Postoje li konkretni planovi za proširenje OTP Biznis zone?
OTP banka godinama uspešno sarađuje sa startapovima, jer mi smo banka koja razume inovacije! U svim segmentima poslovanja mi želimo da inoviramo i usluge i procese, to je deo naše poslovne misije. Kada smo prošle godine lansirali inovacioni ekosistem OTP Connect otišli smo korak dalje, sa dugoročnim ciljem da proširimo i povećamo obim partnerstva sa celokupnom startap, a posebno fintek zajednicom. U sklopu ovog ekosistema nedavno smo predstavili i program Biznis zona. Reč je o jedinstvenom hub-u koji pruža dodatnu nefinansijsku i konsultativnu podršku malim preduzećima u razvoju i rastu njihovog poslovanja, ali i upoznavanje sa startap ambijentom. Inovativne i tehnološke kompanije, s druge strane, dobijaju priliku da svoje usluge i proizvode plasiraju banci, novim klijentima i širem tržištu. U narednom periodu planiramo dalju ekspanziju Biznis zone kako bismo obuhvatili još veći broj malih preduzeća i tehnoloških partnera. Identifikovaćemo ključne oblasti za dalji razvoj i prilagoditi naše aktivnosti potrebama tržišta, nastavljajući da podržavamo inovacije i digitalnu transformaciju u Srbiji.
OTP banka je podržala tim ‘Fonkid’, pobednike OTP Connect izazova. Koje specifične kvalitete su istakle njihovu inovaciju i kako se njihova aplikacija razvijala od pobede?
Tim Fonkid pobednik je izazova “Kažeš inovacija, misliš aplikacija” koji smo organizovali u okviru OTP Connect-a. Zadatak je bio kreiranje dizajna i funkcionalnosti za Junior m-bank aplikaciju kao unapređenje jedinstvene i na domaćem tržištu prve debitne kartice za decu od 11 do 18 godina – OTP Junior Mastercard.
Tim Fonkid je osmislio aplikaciju koja, pored toga što deci omogućava da upravljaju džeparcem, mlade uči i o vrednosti novca. Dopalo nam se što su pristupili zadatku izuzetno kompleksno. Predložili su funkcionalnosti apsolutno prilagođene ciljanom uzrastu dece i njihovim potrebama, pre svega radi njihove finansijske edukacije i razvijanja finansijske odgovornosti. Takođe, uradili su i vrlo opsežnu validaciju i testiranje aplikacije. Kad je reč o dizajnu, pratili su ritam generacije – razradili su više od 500 ekrana koje su testirali među budućim korisnicima i od njih dobili „zeleno svetlo“. Njihova aplikacija nudi i personalizaciju avatara, kao i tamnu temu, jer su njihova istraživanja pre početka rada na aplikaciji pokazala da mladi u ogromnom broju koriste dark temu na telefonima, kao i da vole da imaju personalizovanog avatara. Njihovo rešenje ima i opciju štednje, koja uči mlade da ne potroše novac za ono za šta ga nisu namenili. Ali moram da istaknem i sve druge učesnike i njihove odlične ideje, dok su na mene poseban utisak ostavili srednjoškolci koji su učestvovali na Ideatonu, jer su nam pokazali kako razmišljaju, koje su njihove potrebe od banke i šta žele da im jedna ovakva aplikacija pruži.
Izvor: WebMind
Na koji način koristite digitalne alate za prilagođavanje usluga potrebama klijenata, posebno u kontekstu malog i srednjeg biznisa?
Nezavisno od segmenta klijenta koristimo sve raspoložive digitalne alate koji imaju smislenu primenu i koji su zapravo i potrebni klijentima. Susretali smo se sa raznim idejama, analizirali različite alate i shvatili da dobar deo njih zapravo nema nikakvu praktičnu primenu odnosno da budem direktan, naši klijenti ne žele da ih koriste. Iz tog razloga, OTP banka pažljivo uvodi novine uz temeljne pripreme kako bi balansirala tehnologiju, usluge i konkretne potrebe klijenata. Koristimo naprednu biznis analitiku i CRM alate za predviđanje budućeg ponašanja klijenata, pružajući im odgovarajuća digitalna rešenja. Iskustvo i istraživanja su nam pokazali da su jednostavnost, intuitivnost i pouzdanost ključne karakteristike digitalnih rešenja koja postižu širu upotrebu i dalji razvoj. Osluškujemo potrebe klijenata, pa tako i malih i srednjih preduzeća. Identifikujemo koje usluge i rešenja mogu da im olakšaju poslovanje, a zahvaljujući tome razvili smo sveobuhvatnu podršku kroz e-commerce uslugu koja omogućava prihvatanje uplata platnim karticama na sajtu korisnika. Tako klijenti mogu da unaprede svoje poslovanje i otvore novi onlajn kanal prodaje, kao i da koriste Pay by Link uslugu za plaćanje putem mejla ili SMS poruke, bez obzira na lokaciju i internet prodavnicu. Ova usluga je automatizovana i dostupna 24 časa dnevno.
U odnosu na isti period prošle godine, zabeležili smo rast od 78% u broju e-commerce transakcija, odnosno 128% u volumenu, što jasno pokazuje koliko su ove usluge potrebne preduzećima. OTP banka se tu ne zaustavlja, već trenutno radi na novim funkcionalnostima i unapređenjima koja prate regulatorne okvire i potrebe korisnika. Dakle, ostajemo posvećeni pružanju modernih digitalnih usluga, kontinuirano unapređujući korisničko iskustvo i podržavajući rast malih i srednjih preduzeća. Tako smo kreirali i E-šalter uslugu, za sve one koji imaju svoj mali biznis, kako bismo im olakšali poslovanje sa bankom tako da veći deo zahteva završavaju putem e-maila ili telefona, bez odlaska u banku. Na taj način štede vreme pri obavljanju operativno-administrativnih poslova i mogu da se posvete svom poslu.
Koji su ključni faktori za uspešno umrežavanje malog biznisa i startap zajednice kroz programe kao što je OTP Biznis zona?
Nema više toliko jasnih granica između startapa, finteka i banaka koje su okrenute inovacijama. Sve se više i čvršće vezujemo jedni za druge. Inovacije nas spajaju.Mi smo to prepoznali još pre nekoliko godina i počeli da gradimo temelje koji su nas i doveli do sinergije zajedničkog delovanja danas. Pokretanjem Biznis zone smo dodatno iskoračili, jer smo segmentu male privrede, koja je i kičma svake konkurentne ekonomije, ponudili priliku za simplifikaciju i digitalizaciju njihovog poslovanja, što su preduslovi njihovog rasta. Biznis zona omogućiće im da do digitalnih i inovativnih usluga, servisa i proizvoda dođu mnogo brže i po povoljnijim uslovima, dok će prisustvo u mreži sa inovativnim tehnološkim kompanijama i jednima i drugima pružiti mogućnost za saradnju, razvoj i pristup većem tržištu. Ova inicijativa ujedno je i naše nastojanje da klijentima budemo podrška u punom smislu te reči, da doprinosimo razvoju njihovog poslovanja i da im pružimo dodatnu vrednost i van bankarskih usluga. Zato koristim i ovu priliku da pozovem sve zainteresovane da pogledaju Portal OTP Connect i saznaju koje su teme interesantne i našim klijentima malog biznisa (digitalna rešenja za unapređenje poslovanja, podrška u poslovanju, marketing) i nama u banci (digitalna transformacija i operativna efikasnost, personalizovana rešenja za naše klijente, napredna analitika, razvoj inovativnih proizvoda) što je već prvi korak ka uspostavljanju saradnje.
Kako OTP banka pomaže mladim preduzetnicima u realizaciji njihovih ideja?
OTP banka aktivno podržava preduzetnike kroz niz inicijativa i programa koji im pomažu u realizaciji njihovih ideja i poslovnog razvoja i rasta. OTP Connect i Biznis zona gde mladi preduzetnici mogu da pronađu resurse potrebne za uspeh (od savetovanja i finansijskih usluga do pristupa tržištu i mentorstva) su najnovije, ali mi godinama gradimo imidž kompanije koja strateški i strukturirano podržava razvoj preduzetništva, digitalizaciju i razvoj inovacija. Od 2023. svi naši zeleni projekti su deo Generator Lab platforme, među kojima je i Sajam socijalnog preduzetništva, Generator dobrih dela, nastao kako bismo skrenuli pažnju na preduzeća i male biznise koji kroz svoje modele poslovanja, edukaciju i proizvode podstiču i ulažu u ekološke projekte ili socijalno ugrožene grupe. Jednostavno, smatramo da je za kreiranje pozitivnih promena u savremenom dobu neophodna uključenost svih nas. Posebno bih istakao višestruko nagrađivani projekat koji je u poslednja dva poziva bio usmeren na smanjenje karbonskog otiska Generator Zero, konkurs koji preduzetnicima i inovatorima omogućava da svojim inovativnim idejama i projektima doprinesu rastu zelene i cirkularne ekonomije, održivoj i digitalnoj budućnosti. Podsetiću da je upravo ovaj program bio jedan od prvih koji je pomogao maloj i srednjoj privredi da u svoje poslovanje uvedu digitalne promene, ali i jedan od onih koji su pomogli preduzetnicima da prevaziđu krizu prouzrokovanu pandemijom COVID-19 tokom 2020.
Koje su najveće prepreke sa kojima se banka suočava prilikom implementacije novih digitalnih rešenja i kako ih prevazilazite?
Najveća prepreka na putu implementacije novih digitalnih rešenja jeste prilagođavanje klijenata novim tehnologijama i izgradnja poverenja u sigurnost digitalnih transakcija. OTP banka se trudi da olakša ovaj prelazak kroz brojne inicijative – od edukacije i podrške do osiguranja najviših standarda bezbednosti. Na nivou bankarskog sektora se susrećemo sa izazovima kako klijente uveriti da su digitalni procesi, proizvodi, alati, usluge tu da njima bude lakše, da brže, efikasnije i jednostavnije upravljaju svojim finansijama a da im je banka tu najčešće na dohvat ruke na jedan klik ili poziv. Danas je i online otvaranje računa moguće u nekoliko jednostavnih koraka za samo 20ak minuta bez odlaska u banku. Ovo je zaista velika ušteda vremena i resursa i klijenata i banke. Naša Digitalna fabrika igra ključnu ulogu u tom procesu, funkcionišući kao svojevrsni savremeni brod koji plovi agilnim vodama. Kroz mešovite timove koji rade u sprintovima, lansiramo nova unapređenja svakog meseca, usklađujući se sa dinamikom koju naši klijenti očekuju. Kroz naprednu biznis analitiku i CRM alate, mi ne samo da pratimo već i predviđamo ponašanje naših klijenata, pružajući im digitalna rešenja skrojena po meri njihovih finansijskih potreba. Naša misija je da stalno unapređujemo procese kako bismo omogućili jednostavnije, brže i intuitivnije korišćenje naših usluga. Uočavamo prostor za dalje inovacije, uključujući šire korišćenje veštačke inteligencije i big data tehnologija, sa ciljem da moderna, digitalna rešenja postanu dostupna svakom našem klijentu, bez obzira na kanal ili vrstu usluge koju koristi.
Koji su ključni trendovi koje banka vidi u budućnosti digitalnih bankarskih usluga?
Digitalne usluge u bankarstvu se razvijaju neverovatnom brzinom. OTP banka je potpuno spremna za tu trku – od ideja, preko resursa, do finalnih digitalnih proizvoda. Obično govore o digitalizaciji kao o budućnosti bankarstva. Ako je tako, za OTP banku – budućnost je počela. Fokus na poboljšanje korisničkog iskustva ostaje, ne samo važan, već i nužan korak za ulazak u digitalno doba. Upotreba naprednih tehnologija poput veštačke inteligencije, cloud computing-a i analize podataka menja način na koji se pružaju bankarske usluge. Ove inovacije optimizuju operacije i omogućavaju bankama da personalizuju usluge, kao i da bolje predviđaju potrebe korisnika. Takođe, kako digitalna transformacija postaje temelj konkurentske prednosti, OTP banka koristi ove trendove kako bi pružila personalizovana rešenja koja odgovaraju na sve zahtevnije potrebe klijenata. Upotrebom veštačke inteligencije za detaljnu analizu i unapređenje digitalnih mogućnosti, naša Banka teži zadovoljavanju, ali i nadmašivanju očekivanja digitalno osvešćenih klijenata čime se njihovo sveukupno bankarsko iskustvo unapređuje. Međutim, ne treba izgubiti iz vida da je bankarski sektor visoko regulisan i da svaku inovaciju u finansijskom sektoru treba da prati i adekvatna regulativa koja jasno postavlja granice odgovornosti i očekivanja. Jer osnovni atribut odnosa banke i klijenta je uvek sigurnost, odnosno poverenje koje se ni po koju cenu ne sme ugroziti, i ja sam uveren da će sve buduća rešenja samo doprineti daljem produbljivanju bezbednosti, simplifikacije i efikasnosti.