Instagram prevare: Ako zvuči previše dobro da bi bilo istinito, verovatno jeste 

Instagram je za mnoge “druga kuća” u kojoj koriste vizuelno pripovedanje u kombinaciji sa druženjem i povezivanjem sa drugima, neretko i onima koje ne poznaju u offline svetu. Paralelno s brojem korisnika, porastao je i broj prevara na ovoj platformi; ali, začkoljica je u tome da ove prevare više nisu lako uočljive ili očigledno sumnjive. Naprotiv, postale su vrlo napredne, sofisticirane, uverljive i – vrlo učestale.
Jedini i verovatno najbolji savet u vezi sa Instagram prevarama je da se ne oslanjate previše na svoje tech veštine, jer zaista svako može postati žrtva scam-a.

Vreme Čitanja: 5 min

instagram  scams

Ilustracija: L. T.

Davno je prošlo vreme upadljivih banera i neverovatnih dobitaka koje ste navodno dobili sasvim nasumično. Vremenom su korisnici naučili da prepoznaju ovu vrstu prevare i da ne nasedaju na nju. Zato su hakeri pronašli nove načine i metode da se suptilno uvuku u vaš nalog i iz njega izvuku ono što im treba – podatke i novac. 

Šta bi trebalo da znate o Instagram prevarama u 2023. godini   

Ponude koje hakeri danas predstavljaju potencijalnim žrtvama funkcionišu tako da vas namame, gotovo kao da vam nude baš ono što vama treba ili što je deo vaše online persone. Štaviše, ako vam se neko javi da pohvali vaš feed i primeti da biste bili sjajan model za reklamiranje nekog urbanog brenda, te da će van potpuno besplatno poslati materijal na adresu, u tu vrstu laskanja bi svako poverovao. Jedino što vi treba da uradite – to saznate kasnije – jeste da podelite vašu adresu ili da uplatite malu naknadu. 

Jedan od naših čitalaca je podelio sa nama priču koja mu se nedavno dogodila. 

Naime, neko ko ima Instagram username gotovo identičan njegovoj prijateljici dodao ju je na Instagramu, a na profilu se nalazilo puno njenih fotografija. 

Nije tome pridavao previše pažnje i pretpostavio je da je to novi nalog njegove prijateljice i uzvratio je praćenje. 

Međutim, taj nalog je ubrzo zatražio njegov broj telefona, rekavši da mu treba da se hitno čuju povodom nečega, na šta mu je on poslao broj, s milion misli koje su mu prošle kroz glavu o tome šta se dogodilo. 

Da stvar bude gora, prevarant je potom zatražio naizgled nevinu uslugu – glasanje na nekom takmičenju, uveravajući ga da to neće koštati više od standardnog SMS-a. Verujući svojoj prijateljici, složio se. 

Međutim, kada je kasnije proverio svoj bankovni račun, dočekalo ga je neprijatno iznenađenje – gubitak od 3,000 dinara, nakon čega je shvatio da je bio žrtva vrlo uverljive i brze Instagram prevare. 

Poenta priče? 

image-1

Instagram prevaranti danas će vam ili dati zavodljivu ponudu, hvaleći vaš Insta feed, ili će emotivno manipulisati vama i ponašati se kao neko vama blizak. U svakom slučaju, tražiće malu naknadu, nešto poput 1-3 dolara. Pomislićete da je to sitnica i da se ne može desiti ništa loše, ali, dok shvatite šta se dogodilo, vaš bankovni račun će već biti ispražnjen.

Da, možda zvuči previše očigledno, i možda pomislite da se to vama nikada ne bi desilo, ali ovo je zaista veoma promišljen i proveren proces. 

Evo nekih podataka koji potkrepljuju tvrdnju, koje je nedavno objavio Gardijan

  • 80% slučajeva online shopping prevara prijavljenih banci dolazi sa platformi u vlasništvu kompanije Meta, koje uključuju Instagram, kao i Facebook i WhatsApp; 
  • Najnoviji podaci nacionalne agencije Action Fraud pokazuju da je do sada ove godine bilo 842 izveštaja o kriminalu online kupovine koji se odnose na Instagram, a žrtve su ukupno izgubile 687.882 funte; 
  • Meta je samo u poslednjem kvartalu uzeo 28 milijardi dolara prihoda od oglašavanja – 98% ukupnog prihoda. 

Drugim rečima, ako biste pitali veliku tech kompaniju da li oni žele da vi budete prevareni, naravno da bi njihov odgovor bio negativan. Ali da li oni profitiraju od toga? Zasigurno. 

Najčešće Instagram prevare   

Prema zvaničnim informacijama dostupnim na platformi, ovo su najčešći tipovi prevara koje je Instagram prepoznao tokom godina: 

  1. Investicione prevare: Prevaranti obećavaju nerealno visok povraćaj investicija, često tvrdeći da će umnožiti malu sumu novca u veću sumu. Žrtve su namamljene da šalju novac, nakon čega prevaranti samo iščeznu. 
  2. Romantične prevare: Prevaranti šalju romantične poruke, pretvarajući se da žele da stupe u odnos sa pojedincima koje ne poznaju. Oni mogu da tvrde da su razvedeni, udovice ili u teškom braku i eventualno traže novac ili lične podatke iz raznih razloga. 
  3. Poslovne prevare: Prevaranti koriste lažne oglase za posao za prikupljanje ličnih informacija ili novca od onih koji traže posao i koji neće posumnjati u taj oglas. Ove prevare mogu da obećaju unosne mogućnosti ili da zatraže unapred plaćanje. 
  4. Prevare na lutriji: Prevaranti se predstavljaju kao neka poznata ili legitimna organizacija, tvrdeći da je žrtva dobila na lutriji. Oni traže lične podatke i mogu da zatraže avansnu naknadu za pravo na nagradu. 
  5. Prevare sa kreditima: Prevaranti nude instant kredite po niskim kamatnim stopama, ali zahtevaju naknadu unapred. Nakon što dobiju početnu uplatu, mogu zahtevati još novca ili samo nestati. 
  6. Prevare sa donacijama: Prevaranti se predstavljaju kao dobrotvorne organizacije, sirotišta ili religiozne ličnosti i traže donacije preko interneta. 
  7. Prevare sa nasleđem: Prevaranti se predstavljaju kao advokati ili zastupnici imanja i tvrde da žrtva ima pravo na nasledstvo. Oni zahtevaju lične informacije da bi olakšali proces. 
  8. Prevare u trgovini: Prevaranti se pretvaraju da prodaju robu i usluge online po zavidno niskim cenama. Oni mogu da podstaknu žrtve da premeste razgovor na druge platforme, zahtevaju plaćanje, a zatim nestanu bez isporuke robe. 
  9. Prevare plaćenih pretplatničkih usluga: Prevaranti nude doživotni pristup uslugama premijum pretplate za jednovremeno plaćanje, ali ne isporučuju obećani proizvod. 

Kako Instagram prevaranti biraju svoje žrtve?   

Iako je istina da prevaranti mogu da izgledaju kao da ciljaju žrtve nasumice, oni se oslanjaju na skup isprobanih i pouzdanih taktika koje čine njihove šeme efikasnim na širokom uzorku. U suštini, oni bace široku mrežu, znajući da će neko, negde, neminovno nasesti na to. 

  1. Masovna razmena poruka: Prevaranti često koriste tehnike masovne razmene poruka, kao što je slanje hiljada phishing e-poruka ili kreiranje brojnih lažnih profila na društvenim mrežama. Iako ove poruke mogu delovati nasumično, one su dizajnirane da dopru do što više potencijalnih žrtava. 
  2. Emocionalni okidači: Prevaranti igraju na univerzalne ljudske emocije i želje. Bilo da je to obećanje o finansijskoj dobiti, strah od propuštanja ili potreba za druženjem, njihove poruke su napravljene tako da trigeruju osnovne ljudske instinkte koji svakoga mogu učiniti ranjivim. 
Prevare na društvenim mrežama su posao sa punim radnim vremenom
Zaista, prevare na društvenim mrežama su evoluirale do te mere da mogu postati zanimanje sa punim radnim vremenom. Da biste stvari stavili u kontekst, trebalo bi da znate da svakog dana na globalnom nivou ima oko 30.000 sajber napada na veb stranicama, ali je broj pokušaja prevara na društvenim mrežama čak desetak puta veći.
Prevaranti često racionalizuju svoje aktivnosti, tvrdeći da uzimaju male sume od velikog broja žrtava i da je to posao kao i svaki drugi, minimizirajući uticaj na pojedinačne živote.
Međutim, čak i sa osnovnim matematičkim veštinama, možete zaključiti koliko je verovatno da će se i vama desiti ovakva prevara, jer je nasumična i toliko rasprostranjena.
  1. Uverljivo imitiranje: Imitiranje je omiljena taktika prevaranata. Oni bi mogli da se predstavljaju kao pouzdani brendovi, vladine agencije, prijatelji ili članovi porodice. Cilj je da se stvori lažni osećaj bliskosti i poverenja, zbog što je verovatnije da će se neko angažovati oko njihovih poruka. 
  2. Hitnost i pritisak: Prevaranti često stvaraju osećaj hitnosti ili pritiska u svojim porukama. Oni bi mogli da tvrde da je neophodna hitna akcija kako bi se izbegle teške posledice ili da bi se ugrabila prilika koja se pruža jednom u životu. Ova hitnost može da dovede do toga da ljudi donose ishitrene odluke koje ne bi doneli hladne glave. 

Šta Instagram kaže na to?   

Kako je broj napada porastao, rastao je i broj prijava, pa je Instagram morao da osmisli doslednu i temeljnu strategiju kako bi se pozabavio njima. 

Iznenađujuće, kada je naš čitalac koji je podelio svoju priču pokušao da ga prevaru prijavi Instagramu, zajedno sa drugim ljudima koji su bili žrtve istog naloga, Instagram nije učinio ništa povodom toga. Preciznije, rekli su da „nisu pronašli sumnjive aktivnosti povezane sa tim nalogom“. 

Recimo samo da njihova strategija nije besprekorna, zato budite spremni da samo „sedite i osećate se glupo“ nakon prevare. 

image-1

Kada je Instagram kupovina u pitanju, jedan koristan savet je da odete do profila prodavca i kliknete na tri tačke u gornjem desnom delu, a zatim tapnete na About This Account. Informacije navedene ovde uključuju kada je nalog kreiran, zemlju u kojoj je nalog napravljen i sva bivša korisnička imena. Ove informacije će vam možda biti od pomoći u proceni prodavaca na Instagramu.

U svakom slučaju, koji je njihov savet u slučaju da postanete meta prevare? 

  • Usporite: Prevaranti često pokušavaju da stvore osećaj hitnosti ili da vam prete gubitkom naloga ili nešto slično. Dajte sebi vremena da postavite pitanja i da promislite, nemojte slepo raditi sve što se od vas traži. 
  • Razmislite dvaput: Prevaranti često pominju neki problem koji će vas podstaći da reagujete. Detaljnije pregledajte taj nalog ili sadržaj poruke pre nego što kliknete na link ili preuzmete datoteke. 
  • Ne šaljite ništa: Prevaranti se često pretvaraju da su iz poznate organizacije, mogu da koriste na primer fotografiju zaposlenih koju su ukrali sa interneta da bi vas ubedili u to što govore. Ali, imajte u vidu da nijedna ugledna organizacija neće zahtevati plaćanje na licu mesta. 

Na kraju, u digitalnom svetu, ključno je biti odgovoran i biti oprezan. Čak i ako ste tehnološki znalci, ne zaboravite da su prevaranti lukavi, uvek pronalaze nove načine da vas zavaraju – zato nikada ne precenjujte svoje online veštine i budite na oprezu. 

Danju novinarka, noću podkasterka. Ne piše s ciljem da čitaoci budu impresionirani, nego da im tema postane jasna.

Prijavi se na novosti.